ملاتونین و تنظیم خواب

ملاتونین برای داشتن یک خواب خوب، ضروری است. این هورمون بواسطه غده پینه آل واقع در وسط مغز تولید می شود و با ریتم آفتاب عمل می کند. تولید این هورمون  با غروب آفتاب بیشتر و با طلوع آفتاب کمتر می شود. محققان می گویند که اضافه کردن ملاتونین به رژیم غذایی ممکن است خواب را بهبود بخشد. مصرف مکمل های ملاتونین یک روش عمومی برای تقویت ذخیره طبیعی آن در بدن است. این مکمل ها عموما ایمن و بی خطر بوده و باعث وابستگی و شکل گیری عادت نمی شوند اما می توانند در برخی داروهای تجویزی تداخل ایجاد کنند و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مثل سردرد، تهوع، خواب آلودگی و سرگیجه شوند.

چرا شما نیاز به ملاتونین دارید؟

کمبود خواب تاثیر منفی بر سلامت شما دارد و مانع یادگیری و افزایش مقاومت انسولین می شود که می تواند فرد را مستعد ابتلا به دیابت کند. بی خوابی می تواند کارکرد هورمون های گرسنگی را بهم بریزد و این بدین معناست که میل به خوردن در شما بیشتر از حد معمول افزایش می یابد.

بهبود خواب

شواهد موجود نشان می دهد که ملاتونین در برابر بی خوابی مزمن موثر است. اگر شما دچار خستگی شده اید، ملاتونین ممکن است الگوی خواب شما را به حالت طبیعی بازگرداند و می تواند به خوابیدن بیماران قبل از جراحی کمک کند.

بهبود الگوی خواب در بزرگسالان

افرادی که دچار اختلال تأخيری فاز خواب بيداری هستند غالبا تا اوایل صبح بیدار می مانند و تا حوالی ظهر به خواب می روند. ملاتونین می تواند الگوی خواب این افراد را به طور طبیعی حفظ کند.     

 بهبود الگوی خواب در کودکان

ملاتونین ممکن است به کودکانی که دچار بیماری هایی هستند که خواب آنها را مختل کرده، کمک کند. این بیماری ها شامل: آسم، درماتیت، (ADHD) (اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی) و بیماری اوتیسم (ASD) می باشند. از آنجایی که ملاتونین یک هورمون است، کودکان نباید آن را بدون تجویز پزشک مصرف کنند. 

سلامت مغز در سالمندان

سطح ملاتونین به طور طبیعی با بالارفتن سن افت می کند که تقویت آن می تواند به پیشگیری از اختلالات مغزی در دوران سالمندی کمک کند. مطالعات حیوانی و انسانی کشف کردند که هورمون می تواند خطر ابتلا به بیماری های تحلیل رونده عصب مثل آلزایمر و پارکینسون را کمتر کند.

آشنا شویم با: سافت ژل اسلینایت ویواتیون

ملاتونین

مطالعه بیشتر: رفع بی خوابی

غذاهای غنی از ملاتونین

تخم مرغ
از بین محصولات حیوانی، تخم مرغ یکی از بهترین منابع است. تخم مرغ بسیار مغذی بوده و از بین سایر موادمغذی ضروری حاوی پروتئین و آهن است.

شیر
شیر گرم یکی از داروهای سنتی برای بی خوابی است بنابراین جای تعجب نیست که شیرگرم غنی از ملاتونین است. شیرگرم می تواند یک گزینه خوب برای بی خوابی باشد بشرطی که شما بتوانید لبنیات را تحمل کنید. 

ماهی
ماهی نسبت به دیگر گوشت ها، یکی از منابع خوب این ترکیب هستند. بهترین گزینه، ماهی چرب مثل سالمون و ساردین است که حاوی اسیدهای چرب امگا3 است.  

مغزها
اکثر مغزها حاوی مقادیر زیادی ملاتونین هستند. پسته و بادام ها دارای بیشترین مقدار هستند. مغزها منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، چربی های امگا3 و موادمعدنی هستند. 

 تنظیم: زهرا محبی
منبع: webmd

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید