روغن کنجد

روغن کنجد سالیان دراز بعنوان یک روغن بهبود دهنده زخم ها معرفی می شده است. این روغن دارای خاصیت آنتی باکتریال برای باکتری های متداول در پوست مانند استافیلوکوکوس و قارچ های پوستی می باشد همچنین این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد در هند برای درمان بیماریی های عروق نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. مصرف روغن کنجد باعث کاهش 85% باکتری های موثر در التهاب لثه ها می شود. و با عوامل ایجاد کننده در سینوزیت و مشکلات پوست نیز مبارزه می نماید.

روغن کنجد و پوست صورت

این روغن یک منبع غنی از ویتامین E می باشد که می تواند خواص آنتی اکسیدانی زیادی برای محافظت از پوست از جمله پوست صورت در برابر نور آفتاب در مقابل اشعه UV خورشید داشته باشد و می توان از آن بعنوان یک ضد آفتاب خوب استفاده کرد. استفاده از این روغن بعد از اینکه پوست در معرض باد و اشعه UV آفتاب قرار گیرد می تواند در بهبود شرایط آن بسیار موثر باشد. همچنین بعد از استخر برای محافظت از پوست و خصوصا کاهش عوارض کلر آب بر روی پوست صورت می توانید از روغن کنجد کمک بگیرید. این روغن برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در پوست نیز مفید می باشد.

روغن کنجد
 

خواص کلی روغن کنجد

برای افزایش وزن، بهبود عملکرد سیستم گوارش، برای کودکان، کنترل فشار خون، افراد مبتلا به بیماری روماتوئیدی موثر است. روغن کنجد مرهم خوبی برای پوست های آفتاب سوخته است. افرادی که مشکل هضم مواد دارند بهتر است که کنجد را همراه با عسل میل کنند.

خواص اختصاصی روغن کنجد برای پوست

این روغن به دلیل دارا بودن سطح بالای ویتامین E می تواند یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از پوست صورت در برابر نور آفتاب باشد. این روغن حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب مانند: اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک می باشد. این روغن می تواند یک رطوبت رسان خوب برای پوست های بسیار خشک برای پوست صورت یا قسمت هایی از پوست که خشکی زیادی دارند مانند: سر زانوها، آرنج ها و غیره باشد. یکی دیگر از منافع روغن کنجد پیشگیری از پیری زودرس پوست به خصوص پوست صورت می باشد. این خاصیت به دلیل خواص آنتی اکسیدانی این دانه روغنی می باشد. مواد سمی معمولا در چربی محلول می باشند شما می توانید این ترکیبات سمی را با روغن کنجد از سطح پوست خود پاک کنید.

آشنا شویم: ویتامین E هلث برست

کمک به بازسازی بافت های آسیب دیده

استفاده از روغن کنجد می تواند یک عامل ترمیمی مناسب برای پوست صورت باشد این روغن می تواند به راحتی از پوست جذب شود. همچنین این روغن یک گزینه مناسب برای ماساژ درمانی است و گردش خون را بهبود می بخشد و سلول های آسیب دیده را درمان می کند. روغن کنجد از التهاب و زخم های پوست جلوگیری می کند.
برای افرادی که پوست های چرب دارند استفاده از روغن کنجد توصیه نمی شود. اما مصرف آن برای افرادی که پوست های خشکی دارند بلامانع می باشد.