لک صورت

لک صورت به دلیل وجود رنگدانه هایی به نام ملانین در اثر برخورد نورآفتاب با پوست ممکن است به وجود بیاید. تغییر رنگ پوست یا می تواند به صورت ژنتیکی و یا می تواند به صورت اکتسابی در اثر تماس با نور خورشید باشد. عوامل زیادی در بوجود آمدن لک صورت دخیل هستند. از جمله سوء تغذیه، اختلالات هورمونی، مواد شیمیایی، عفونت های موضعی، بدخیمی های پوستی، بارداری و…… اما بیشترین نوع لک صورت لک های ناشی از نور آفتاب می باشد. پیدایش لک می تواند در اثر کمبود ویتامین ب ۱۲، کمبود ویتامین آ و اسید فولیک باشد.

شایع ترین علل بوجود آمدن لک صورت

لک های پیری که در اثر تماس بیش از اندازه نور آفتاب با پوست و با بالا رفتن سن ایجاد می شود که معمولا در سن ۳۰ الی ۴۰ سالگی پدیدار می شوند.
مصرف برخی داروها مثل داروهای ضد سرطان داروهای ضد مالاریا باعث بروز لک می شوند.
همچنین بسیاری از لک ها در اثر بیماری های التهابی مثل لوپوس، اریتما تویا ایجاد می شود یا در اثر دستکاری کردن جوش که باعث ایجاد جای جوش و در نهایت منجر به بروز لک می شود.
بیماری هایی مثل آسم، مشکلات کبدی، روماتیسم و مشکلات ریوی در بوجود آمدن لک بر روی پوست بسیار تاثیر گذار هستند.
لک های ناشی از حاملگی که به صورت اکتسابی بوده و آهسته بوجود می آیند و بیشتر در نواحی پیشانی و چانه دیده می شود. این نوع لک ها معمولا بعد از زایمان از بین می روند اما شاید این لک ها تا ماه ها برروی صورت باقی بمانند.
نوع دیگری از لک ها کک و مک است که در افرادی که معمولا چشمان آبی و پوست روشن و موهای قرمز ی دارند دیده می شود که از سن ۵ سالگی هم شروع می شود.

لک صورت
 
 

جلوگیری از ایجاد لک صورت

برای اینکه از لک های صورت جلوگیری کنیم حتما قبل از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب ( نیم ساعت قبل) از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم.

بیشتر بدانیم: تاثیر استرس بر پوست

ماسک خانگی برای از بین بردن لک صورت

در اینجا به نمونه ای از ماسک خانگی برای از بین بردن لک های صورت اشاره می کنیم.
برای مثال یک سیب را با کمی شیر مخلوط کنید و بعد به آن آب دوتا لیمو ترش اضافه کنید و در نهایت ۳ قاشق به آن شکر اضافه کنید آن را مخلوط کنید و سپس بجوشانید و اجازه دهید تا خنک شود و به مدت ۴۵ دقیقه آن را روی پوست قرار دهید. این کار را هفته ای ۳ بار انجام دهید.