تنظیم خواب با ملاتونین پلاس هلث برست

خواب کم و بی کیفیت انرژی و بهره وری را کاهش و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد. بنابراین توجه به خواب اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است قرص های خواب آور در بازار فروش بالایی دارند که البته عوارض آنها نیز قابل توجه است. در این مقاله سعی داریم درباره مکمل ملاتونین پلاس هلث برست که می تواند در تنظیم خواب موثر باشد، صحبت کنیم. این محصول حاوی ملاتونین، ال-تیانین و ویتامین B6 است.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز تولید می شود، اما در نقاط دیگر بدن مانند چشم ها، مغز استخوان و روده نیز یافت می شود. اغلب به آن "هورمون خواب" می گویند، زیرا سطح بالای آن می تواند به تنظیم خواب کمک کند. ملاتونین با ریتم شبانه روزی بدن کار می کند. به زبان ساده، ریتم شبانه روزی ساعت درونی بدن است و ساعت خواب و بیداری را تنظیم می کند. با تاریکی هوا سطح ملاتونین در بدن افزایش یافته و به بدن سیگنال می دهد که زمان خواب فرا رسیده است. 
ملاتونین به گیرنده های مغز متصل می شود تا سطح دوپامین را کاهش دهد و در نتیجه به کاهش فعالیت عصبی کمک می کند. برعکس، نور تولید ملاتونین را تعدیل می کند، که یکی از راه هایی است که بدن می داند زمان بیدار شدن فرا رسیده است. کمبود ملاتونین ممکن است منجر به مشکل در به خواب رفتن شود. استرس، سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض نور زیاد در شب (از جمله نور آبی)، دریافت نکردن نور طبیعی کافی در طول روز، کار شیفتی و افزایش سن همگی بر تولید ملاتونین تأثیر می گذارند. مصرف مکمل ملاتونین می تواند به رفع این مشکل کمک کند.
علاوه بر این، ملاتونین برای کاهش جت لگ نیز موثر است. جت لگ زمانی رخ می دهد که ساعت داخلی بدن با منطقه زمانی جدید هماهنگ نباشد. افرادی که شیفتی کار می کنند نیز ممکن است علائم جت لگ را تجربه کنند زیرا در زمان معمول خواب، کار می کنند. ملاتونین می تواند با همگام سازی ساعت داخلی با تغییر زمان به کاهش جت لگ کمک کند.

ال-تیانین چیست؟

ال-تیانین یک اسید آمینه است که در برگ های چای و در برخی از انواع قارچ ها یافت می شود. ال-تیانین سطح GABA، سروتونین و دوپامین را افزایش می دهد. این مواد شیمیایی به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند و تنظیم احساسات، خلق و خو، تمرکز، هوشیاری، خواب، اشتها، انرژی و سایر مهارت های شناختی در مغز را بر عهده دارند. افزایش سطح این مواد شیمیایی آرام بخش مغز، باعث آرامش می شود و می تواند به خواب کمک کند. همزمان با افزایش مواد شیمیایی که باعث ایجاد احساس آرامش می شود، سطح مواد شیمیایی مرتبط با استرس و اضطراب را کاهش می دهد. همچنین ال-تیانین می تواند از سلول های مغز در برابر استرس و آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت کند.
ال تیانین امواج آلفا مغز را تقویت می کند. امواج مغزی آلفا با حالت آرامش مرتبط است که هنگام مدیتیشن یا رویا پردازی تجربه می شود. امواج آلفا در خواب REM نیز وجود دارد. به نظر می رسد ال تیانین باعث آزاد شدن امواج آلفا می شود که آرامش، تمرکز و خلاقیت را افزایش می دهد.

تنظیم خواب با ملاتونین پلاس هلث برست

بهبود خواب

یکی از جنبه های جذاب ال-تیانین این است که بدون آرام بخش باعث آرامش می شود. بنابراین این اسیدآمینه می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که به دنبال خوابی آرام هستند. ال-تیانین ممکن است به افراد کمک کند تا سریعتر و راحت تر به خواب بروند، زیرا به لطف آرامشی که ایجاد می کند می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

کاهش استرس و اضطراب

ال-تیانین اثرات مثبتی روی علائم روحی و جسمی ناشی از استرس از جمله کاهش ضربان قلب و فشار خون دارد. تحقیقات نشان می دهد که ال-تیانین می تواند به کاهش اضطراب در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو کمک کند.

مکمل مناسب خوابی راحت: کپسول ملاتونین پلاس

ویتامین B6 در کاهش بی خوابی 

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که به تنظیم فعالیت سیستم عصبی مرتبط با آرامش و خواب کمک می کند. تریپتوفان برای سنتز به ویتامین B6 وابسته است و به دلیل نقشی که در تولید سروتونین و ملاتونین دارد، برای تنظیم خلق و خو و بهبود کیفیت خواب مهم است. پس ویتامین B6 به طور غیرمستقیم برای خلق و خو و کیفیت خواب مفید است. ویتامین B6 مقدار کمی از تریپتوفان در بدن را به نیاسین، ویتامین B3 و سروتونین تبدیل می کند. با عدم دریافت مقدار کافی ویتامین B6 در رژیم غذایی، متابولیسم تریپتوفان در بدن ممکن است مختل شود که منجر به کاهش میزان سروتونین در بدن و به طور بالقوه اختلال در الگوهای خواب می شود.
کمبود ویتامین B6 می تواند باعث تحریک پذیری، افسردگی و گیجی شود. افسردگی یکی از علل شناخته شده اختلالات خواب از جمله بی خوابی است. طبق بررسی 2013 در مجله خواب، افسردگی و اضطراب به طور دو طرفه با اختلالات خواب مرتبط هستند، به این معنی که یکی به دیگری منجر می شود. این امر تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی دارد. بنابراین، دریافت مقدار مناسب ویتامین B6 برای خواب می تواند موجب کاهش علائم افسردگی و همچنین بی خوابی شود.

inner2_22_2.jpg

ملاتونین پلاس هلث برست چگونه کار می کند؟

ملاتونین، ال-تیانین و ویتامین B6 اثر یکدیگر را تقویت می کنند و هر یک برای عملکرد دیگری ضروری هستند و بنابراین می توانند به تنظیم خواب کمک کنند. ملاتونین پلاس هلث برست در بسته های 30 عددی حاوی ملاتونین، ال تیانین و ویتامین B6 تحت لیسانس شرکت هلث برست امریکا در ایران تولید می شود. توصیه می شود روزانه یک عدد از ملاتونین پلاس یک تا نیم ساعت پیش از خواب استفاده شود.

گردآورنده: نگار رفیعی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

ناشناس
سلام. خدا قوت ایا این قرص برای افرادی که تشنج در خواب مشکلی به وجود نمیاد دختر ۱۰ سالشه وشب خیلی از خواب میپره وخواب خوبی نداره
پوراطب گستر
با سلام این افراد قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

ارسال دیدگاه جدید