مراحل رشد کودک

در 5 ماهگی، مراحل رشد کودک سریع است. او محیط پیرامون را شناخته و با آن آشنایی بیشتری پیدا می کند. کودک 5 ماهه چیزهای بیشتری را می آموزد و برای خوردن غذاهای جامد آماده می شود. پزشکان اطفال معمولا به مادران توصیه می کنند که غذاهای جامد را در 5 ماهگی به کودکان بدهید اما برخی کودکان از همان اوایل 4 ماهگی آماده خوردن غذاهای جامد هستند. بنابراین اگر فکر می کنید نوزاد برای خوردن غذاهای جامد آماده است، می توانید این کار را امتحان کنید.

مراحل رشد کودک در 5 ماهگی

تا 5 ماهگی، وزن کودک ممکن است دو برابر شود. وزن کودک در این سن به حدود 550 گرم و قد آنها به 2 سانتی متر افزایش می یابد. اما همه کودکان رشد متفاوتی دارند. تا زمانی که کودک طبق جدول رشد درحال رشد است، نگران افزایش وزن او نباشید و سعی کنید او را با سایر کودکان مقایسه نکنید. کودکان برنامه های روتین را دوست دارند چون آنها احساس امنیت می کنند. اما این برنامه ها ممکن است اکنون مفید و کارامد نباشد-بنابراین لازم است این برنامه ها را مطابق با سن او تنظیم کنید. اگر قبلا برنامه روتین نداشتید، اکنون وقت آن است که خانه را برای او مهیا کنید چون او خیلی زود راه می افتد و حرکت می کند.

کودک 5 ماهه چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

در مراحل رشد کودک 5 ماهه بدون نیاز به کمک دیگران می نشیند. وقتی مادر او را روی زمین می نشاند، کمرش را صاف نگه می دارد اما هنگام نشستن او همیشه دور او را با چند بالش محصور کنید تا او به یک طرف نیافتد. وقتی کودک را روی شکم قرار می دهید، او دست و پایش را می کشد و تنه خود را بلند می کند به طوری که کمرش قوس می شود. وقتی او روی کمر قرار می گیرد، می تواند سر و شانه اش را بلند کند. او از بالا و پایین پریدن توسط مادر لذت می برد واغلب از روی شکم به کمر و از کمر به شکم غلت می خورد.
کودک 5 ماهه هرچیزی را با دهانش کشف می کند و می تواند براحتی شی را به دهان ببرد. حتی اگر او بتواند بطری شیرش را با دست بگیرد، بهتر است در گرفتن بطری شیر به او کمک کنید. کودک علاقه زیادی به غذای جامد دارد. بنابراین در 5 ماهگی، به کمک شیر مادر یا شیر خشک می توانید رژیم غذایی اصلی را به او بدهید. کودک 5 ماهه بسیاری از مهارت های کلامی را می آموزد. او می توانند بسیار از لغات را بارها و بارها تکرار کند. او می تواند صداهای مختلف را بشناسد و بداند که آن صدا به چه چیزی یا چه کسی تعلق دارد. این روش برای جلب توجه او بسیار مفید است. وقتی او در جایی بی قراری و ناآرامی می کند، می توانید با استفاده از یک دسته کلید و تکان دادن آن، توجه او را جلب کنید. در 5 ماهگی، کودکان بخوبی می توانند نیازهایشان را به شما بگویند، مثلا آنها با بالا بردن دستشان به شما نشان می دهند که او را باید بغل کنید یا وقتی شما از اتاق خارج می شوید، او گریه می کند. کودک 5 ماهه می تواند بخندد، قهقه بزند، شما را نوازش کند و یا ببوسد. او از بازی کردن در محیط اطراف لذت می برد. او رابطه بین علت و معلول را می آموزد و می تواند یک شی را به سمت شما پرتاب کند و با شما بازی کند.

مراحل رشد کودک

کمک به مراحل رشد کودک

با کودکتان حرف بزنید و به حرف های او گوش دهید. از لحن های مختلف و حالات مختلف چهره استفاده کنید و به صداهایی که او تولید می کند، پاسخ دهید. این روش به او در یادگیری نحوه گفتگو و بیان احساسات کمک می کند. تاحد امکان با کودکتان بازی کنید، برای او کتاب بخوانید، لالایی بخوانید. او را روی شکم قرار دهید، صداهای جالب تولید کنید و به او اسباب بازی بدهید. گاهی اوقات او از بازی کردن بسیار خسته و یا گرسنه می شود. می توانید با استفاده از برخی نشانه ها به نیازهای کودکتان پی ببرید.

آشنایی با مکمل: قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

علایم اختلال در مراحل رشد کودک

کودکان رشد متفاوتی دارند. اگر در کودک 5 ماهه با موارد زیر مواجه شدید، به پزشک یا متخصص اطفال رجوع کنید:
به نظر می رسد که کودک علاقه ای به اشیا و محیط پیرامون ندارد
به نظر می رشد که کودک، شما را نمی شناسد
او هیچ صدایی را تولید نمی کند
او انگشتانش را باز نمی کند
او پاهایش را تکان نمی دهد و یا اکثر اوقات پاهای او خمیده هستند
او شی را با چشمانش دنبال نمی کند و یا به شی نگاه نمی کند
وقتی با او حرف می زنید یا او را صدا می کنید، او به سمت شما نمی چرخد و یا با صدای بلند از جا نمی پرد
اکثر اوقات بی قرار است و ناآرامی می کند

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

تنها
سلام کودک من 10سالشه ولی خیلی لاغر ور نگ پریده است اشتها هم نداره چه شربتی بهش بدم اشتها پیدا تنها
پوراطب گستر
با سلام می توانید از شربت مولتی ویتامین ویواکیدز استفاده کنید.
ویدا عصمتی
پسرم ۵ ماهه اس چشم اش مثل لنزی که کامل سر جاش نباشه رشد اش کامل نشده یا مشکلیه اما تو دید دنبال کردن اجسام مشکلی نداره
ادمین سایت
باسلام حتما با یک چشم پزشک مشورت کنید.
علی
سلام پسرم ۱۳ سالشه و قدش ۱۴۹ هستش چه دارویی مصرف کنم تا قدش افزایش پیدا کنن؟
ادمین سایت
با سلام می توانید از شربت استی کپ ویواتیون کمک بگیرید و با یک متخصص غدد نیز مشورت کنید.

ارسال دیدگاه جدید