مراحل رشد کودک

مراحل رشد کودک در این سن سریع تر است. طرف چپ مغز او بتدریج با طرف راست ارتباط برقرار کرده و او می تواند اعضای بدنش را براحتی باهم هماهنگ کند. شما در 6 ماهگی، کودک را بهتر درک می کنید بطوری که می توانید شادی یا ناراحتی او را بشناسید و به حرف های او پاسخ دهید. تا 6 ماهگی، کودک حس بهتری نسبت به اطرافیان و محیط پیرامون دارد. او براحتی می تواند پدر و مادر، خواهر و برادر و سایر اقوام و خویشان را از هم تشخیص دهد و حتی می تواند نسبت به افراد ناشناس و غریبه، واکنش نشان دهد.

مراحل رشد کودک در 6 ماهگی

در 6 ماهگی می توان غذاهای جامد را به کودک داد. اگر شما قبلا چنین غذایی به کودک نداده اید، می توانید مقادیر اندکی از غذاهای نرم یا پوره شده را روزی یکبار به او بدهید و در کنار آن از شیرمادر یا شیر خشک نیز استفاده کنید. وقتی شما به کودک، غذای جامد می دهید، می توانید چند قطره از آب جوشیده و خنک شده یک سوپ را به او بچشانید. اگر خانواده سابقه آلرژی دارد، قبل از دادن غذاهای معمولی و آلرژی زا مثل تخم مرغ یا شیر گاو با پزشک یا متخصص اطفال صحبت کنید. در 6ماهگی وقت آن است که الگوهای خواب، خواب راحت، پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، رژیم غذایی سالم و مراقبت از دندان، رشد و سلامت کودک تحت نظر پزشک قرار گیرد. سومین دوره واکسیناسیون در 6 ماهگی انجام می شود که فقط به صورت تزریقی است.

کودک 6 ماهه چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

در مراحل رشد کودک از حدود 6 ماهگی و گاهی اوقات کمی دیرتر، کودک براحتی می تواند بر حرکات دست کنترل بیشتری داشته باشد بطوری که می تواند یک شی را بردارد و آن را به سمت دیگران حرکت دهد.
کودک 6 ماهه می تواند یک شی را بین دو دست حرکت دهد و آن را به زمین بیاندازد. خیلی زود است که بتوان چپ دست یا راست دست بودن کودک را تشخیص داد.
کودک 6 ماهه بیشتر از یک دست استفاده می کند و سپس از دست دیگر نیز کمک می گیرد.
اکثر کودکان در 6 ماهگی روی زمین غلت می خورند و این بدین معناست که شما باید دقت بیشتری در خواباندن کودک روی تخت داشته باشید چون احتمال افتادن او روی زمین وجود دارد. کودکان بتدریج بدنشان را به سمت بالا می کشند و سینه خیز می روند و می توانند روی دست ها و زانو به عقب و جلو بروند. آنها روی پا به حالت ایستاده، بدنشان را به بالا و پایین حرکت می دهند و می توانند به کمک دیگران بنشینند. کودک می تواند در جهت دلخواه خود بچرخد.
کودک 6 ماهه ارتباط و تعامل را با شما را دوست دارد و بتدریج خواسته ها و نیازهایش را به شما نشان می دهد. کودک می آموزد که چگونه باید به روشی غیر از گریه کردن، توجه شما را به خود جلب کند.
او بتدریج به هیجانات شما از طریق لحن صدا پی می برد مثلا وقتی شما با او به تندی صحبت می کنید، او لحن شما را درک خواهد کرد.
برخی کودکان در این سن می توانند برخی لغات مثل حمام کردن را درک کنند و با شنیدن نام آن واکنش نشان دهند.
مهارت های ارتباطی در 6 ماهگی رشد سریعی دارد بطوری که کودک با خود حرف می زند، از خود صدا تولید می کند، با آب دهانش حباب تولید می کند که گاهی اوقات به این رفتار، بازی کلامی گفته می شود.
کودک 6 ماهه عاشق بازی های کلامی است. کودکان 6 ماهه می توانند یک صدا را بارها و بارها تکرار کنند مثل بابابابا.
برخی کودکان حتی چندین صدا را با هم ترکیب می کنند مثل باگا. با تقلید کردن این صداها می توانید به حرف زدن کودک کمک کنید.

مراحل رشد کودک

کمک به مراحل رشد کودک

کودک دوست دارد محیط پیرامونش را کشف کند. بنابراین او را در یک محیط امن قرار دهید و اشیای قابل لمس که بتواند آنها را در دهانش بگذارد مثل یک توپ نرم، پارچه های مختلف، زنگوله یا لیسک را در اختیار او قرار دهید. به حرف های کودک گوش دهید و با او حرف بزنید. مستقیم به چشم های او نگاه کنید و با استفاده از حالات مختلف به صداهایی که او تولید می کند، پاسخ دهید. کودک عاشق قصه است بخصوص کتاب های تصویری. هنگامی که برای کودک کتاب می خوانید، او را در بغل بگیرید، این کار حس لذتبخشی را به هر دویتان می دهد. وقتی کودک با افراد ناشناس و غریبه روبرو می شود، به کودک اطمینان خاطر بدهید و حس امنیت را در او ایجاد کنید. بتدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. تامین موادمغذی موردنیاز بدن کودک مثل آهن بسیار مهم است اما غذاهای جامد به تقویت فک و جویدن غذا و حرف زدن کودک کمک می کند. اکنون وقت آن است که خانه را برای حرکت کودک آماده کنید. کودک خیلی زود راه می افتد و حرکت می کند بنابراین محیط خانه باید برای او ایمن و بی خطر باشد.

آشنایی با مکمل: قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

علایم اختلال مراحل رشد کودک

همه کودکان رشد متفاوتی دارند. اگر در کودک 6 ماهه با این موارد مواجه شدید، به پزشک یا متخصص اطفال رجوع کنید:
به نظر می رسد که کودک علاقه ای به اشیا و محیط پیرامون ندارد
به نظر می رسد که کودک، والدینش را نمی شناسد و به افرادی که خوب می شناسد، پاسخی نمی دهد
کودک، هیچ علاقه ای به اطراف و محیط پیرامون ندارد
کودک نمی تواند خود را به اشیا برساند و آنها را بگیرد
کودک با خود حرف نمی زند و هیچ صدایی تولید نمی کند
کودک به اشیا نگاه نمی کند
کودک در آغوش پدر و مادر یا نزدیکان آرام نمی گیرد

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ایلیا
ممنون عالی بود
فاطمه
همه مطالب مفید وارزشمند بود.
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای شنیدن مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ
محمد
ممنون از راهنماییهای کارشناس محترم
سمیرا
مطالب اموزنده بود...سپاس
محمدواران
عالی بود
ایلیا
سلام ممنونم
رویا
عالی بود
ناشناس
خیلی عالی بود ممنون از راهنمایتون
سعیدی
خیلی عالی و کامل بود توضیحات کاش کمی در مورد وزن کودکان در ماه های مختلفم صحبت کنید

ارسال دیدگاه جدید