تقویت سیستم ایمنی کودکان در پاندمی کرونا

قابل درک است که در زمستان امسال بیش از حد معمول نگران تقویت سیستم ایمنی کودکان و پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه در کودکان باشید. سیستم ایمنی کودک تا 8 سالگی به طور کامل رشد نکرده است. تا آن زمان احتمال ابتلا به بیماری های مختلف ویروسی بالا است. بین 6 تا 18 ماهگی، کودکان مستعد ابتلا به عفونت هستند، زیرا آنتی بادی های محافظی که از مادرشان به ارث می برند در حال کاهش است، اما هنوز آنتی بادی های خود را تولید نکرده اند. به طور متوسط، کودکان قبل از 2 سالگی، بین 8 تا 10 بار در سال سرما می خورند. این موضوع نشانه ضعف سیستم ایمنی نیست. به این معنی است که برای اولین بار با بسیاری از ویروس های سرماخوردگی در تماس هستند.

تقویت سیستم ایمنی کودکان

سیستم ایمنی 2 نوع عملکرد دارد. مصونیت ذاتی که با آن به دنیا آمده ایم و ایمنی تطبیقی که به تهدیدات یا آنتی ژن هایی که با آن مواجه می شویم پاسخ داده و آنتی بادی ایجاد می کند. از آنجایی که کودکان با بسیاری از عفونت های جدید مواجه می‌شوند، سیستم ایمنی آن ها در حالت آماده باش دائمی است که ممکن است دلیل ابتلای کمتر آنها به کرونا نیز همین باشد. دانشمندان بر این باورند که ممکن است سیستم ایمنی کودکان در حال شناسایی و از بین بردن ویروس کرونا قبل از شروع عفونت باشد. برای تقویت سیستم ایمنی کودکان چندین روش موثر وجود دارد که در این مقاله آنها را بیان می کنیم.

1.مصرف ویتامین ها و مواد مغذی

تغذیه خوب با مصرف میوه و سبزیجات فراوان برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و پیشگیری از بیماری های فصلی مانند آلرژی مفید است. ادغام ویتامین ها و مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه کودک مفید است. مکمل ها نیز در این زمینه می توانند موثر باشند چرا که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها به سوخت مناسب نیاز دارد. مکمل ها و مواد غذایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
پروتئین : سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در گوشت بدون چربی، حبوبات، آجیل، تخم مرغ، سویا و دانه ها یافت می شود.
ویتامین آ : به سلامت پوست، سیستم تنفسی، بافت های دهان، معده و روده ها کمک می‌کند. این ویتامین در سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ، اسفناج و زردآلو وجود دارد.
ویتامین سی : باعث تشکیل آنتی بادی هایی می شود که با عفونت مبارزه می کنند و در مرکبات، فلفل دلمه ای قرمز، پاپایا و آب گوجه فرنگی یافت می شود.
ویتامین ای : یک آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند و در دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، کره بادام زمینی، روغن آفتابگردان/گلرنگ و اسفناج یافت می شود.
روی: به بهبود زخم ها کمک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در گوشت های بدون چربی، مرغ، غذاهای دریایی، شیر، غلات کامل، لوبیا و آجیل یافت می‌شود.
ویتامین D : مکمل ویتامین D خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش می‌دهد و مطالعات تایید می‌کنند که این مکمل باعث افزایش تولید سلول های T ضد عفونت می‌شود.
امگا 3 : مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی و دانه های کتان، دانه های چیا، کلم بروکسل و گل کلم می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کنند.

مکمل مناسب تقویت سیستم ایمنی کودکان: شربت ایمیونیتی ویواکیدز

2.واکسن زدن

واکسیناسیون را جدی بگیرید. دریافت واکسن‌ در سال های اولیه زندگی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مضر در بزرگسالی کمک کند. با شیوع بیماری های ویروسی بسیار مهم است که مطمئن شوید کودکان واکسن های خود را به موقع دریافت می کنند.

3.مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به سلامت روده و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. پروبیوتیک ها را می توان به صورت مکمل مصرف کرد یا در غذاهایی مانند ماست یا دوغ کفیر یافت.

4.استراحت کافی

خواب مناسب التهاب را کاهش داده و به بدن زمان می دهد تا سلول های آسیب دیده را ترمیم کند که در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می شود. زمانی که سیستم ایمنی در حال مبارزه با یک تهدید است، پاسخ ایمنی باعث می شود احساس خواب آلودگی کنیم، زیرا منابع بدن، روی مبارزه با عفونت یا ترمیم آسیب متمرکز شده است. نوزادان و کودکان نوپا حداقل به 11 ساعت خواب در شبانه روز به اضافه چرت زدن در طول روز نیاز دارند. از سن 4 تا 9 سالگی، کودکان به 9.5 تا 11.5 ساعت و کودکان بزرگتر و نوجوانان بین 9 تا 10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

تقویت سیستم ایمنی کودکان در پاندمی کرونا

5.ورزش کردن

ورزش می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند، زیرا ورزش به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند عفونت ها را جستجو کرده و از بین ببرد. زمستان فصل اوج سرماخوردگی است زیرا زمان بیشتری را در داخل خانه می گذرانیم، جایی که انتقال عفونت های ویروسی آسان تر است. با بیرون ماندن بیشتر و رعایت فاصله اجتماعی می‌توانیم شیوع سرماخوردگی را کاهش دهیم.

6.خودداری از مصرف آنتی بیوتیک های غیر ضرور

زمانی که کودک سرما خورده است از پزشک آنتی بیوتیک درخواست نکنید. چراکه در برابر ویروس‌ سرماخوردگی و کرونا بی اثر هستند و تنها اسهال را به علائم آنها اضافه می کنند. آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند کودک را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر کند زیرا باکتری های مفید روده را از بین می برند. اکثر سرفه ها و سرماخوردگی ها را می توان در خانه با استراحت و مصرف مایعات درمان کرد. در موارد نادر، کودکان به عفونت باکتریایی مانند لوزه های استرپتوکوکی، عفونت گوش یا ذات‌الریه به عنوان یک «عارضه» سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. حتی در این صورت نیز، در بیشتر موارد آنتی بیوتیک ضروری نیست.

7.رعایت بهداشت فردی

فرزندان خود را تشویق کنید که هر بار در سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن دست های خود را با آب و صابون بشویند. برای اطمینان از اینکه دست ها کاملا شسته می شوند، پیشنهاد دهید که در حین دست شستن آهنگ "تولدت مبارک" را دو بار بخوانند.
کودک را از مالیدن چشم ها یا جویدن ناخن ها منع کنید و مقداری دستمال مرطوب یا ضدعفونی کننده دست را در کیف مدرسه اش بگذارید تا مطمئن شوید که همیشه دست هایش را تمیز می کند. اما اگر هنگام بازی کمی کثیف می شوند نگران نباشید. مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض میکروب ها و عفونت های روزمره سیستم ایمنی را تقویت می کند.

علائم کرونا در کودکان
تب و لرز، سرفه مداوم و از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی از علائم شایع ابتلای کودکان به کرونا است. البته علاوه بر این علامت های دیگری نیز وجود دارند و همواره باید شرایط آنها بررسی شود.

گردآورنده: نگار رفیعی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: careplus

دیدگاه و نظرات

لیانا
دخترم هشت سالشه یه هفتس مریض شده بود تب شدید و سرفه و بدن درد بعد مصرف داروهاش الان خیلی بیحاله همش میخابه
پوراطب گستر
با سلام می توانید از شربت مولتی ویتامین ویواکیدز استفاده کنید.

ارسال دیدگاه جدید