مراحل رشد نوزاد

مراحل رشد نوزاد در 4 ماهگی به این گونه است که نوزاد هماهنگی اعضای بدنش را می آموزد. او کنترل بیشتری بر کارهایش دارد. حس بینایی، شنیداری و لامسه او بسیار رشد کرده و بتدریج به اطراف حرکت می کند. او می تواند ارتباط بهتری برقرار کند و کمتر گریه می کند. در 4 ماهگی، وزن نوزاد حدودا 0.45 تا 0.56 کیلوگرم افزایش می یابد. استخوان ها رشد سریعتری داشته و بلندتر و کشیده تر می شوند. همزمان با رشد جسمی، نوزاد 4 ماهه تجارب بیشتری از دنیای پیرامون می آموزد. او بتدریج به غذاهای جامد علاقه پیدا می کند و برای جویدن خوراکی ها آماده می شود. در 4 ماهگی، دور بعدی واکسن ها همانند دور اول یعنی دو واکسن تزریقی و خوراکی روتاویروس تکرار می شود.

مراحل رشد نوزاد در 4 ماهگی

بینایی نوزاد بهتر می شود و او از طریق حواس دیداری، شنیداری، لامسه و چشایی با اشیا و اطراف ارتباط برقرار می کند. او اشیا را با انگشتان بر می دارد و سعی می کند آنها را در دست گرفته و سپس به دهان بگذارد. این موضوع بسیار طبیعی است و نوزاد، مهارت های جدیدی مثل در دهان گذاشتن و خوردن غذاهای جامد را می آموزد. فقط مراقب باشید که او هرچیزی را در دهان نگذارد که این باعث خفگی او می شود. از 4 ماهگی، مهارت های فیزیکی نوزاد بتدریج رشد می کند. او فورا روی زمین می غلتد، می نشیند و حتی در ماه های بعدی روی دست و پا می خزد یا سینه خیز می رود.
اکنون می توانید با نوزاد بازی کنید و خودتان را با او سرگرم کنید. می توانید به چشمان یکدیگر نگاه کنید، به یکدیگر لبخند بزنید، بخندید و یا حرف بزنید. تا 4 ماهگی، بیشتر نوزادان می توانند بخندند و شادی یا هیجان خود را نشان دهند. آنها هیجان زده و ذوق زده می شوند و سعی می کنند صدای اشیا را تکرار کنند و جیغ بزنند. آنها حتی مامان یا بابا می گویند اما هیجان زده نمی شوند-احتمالا هنوز ارتباط بین این لغات و شما را نمی دانند. نوزادان در 4 ماهگی دوست دارند خودشان را در آینه نگاه کنند و حتی به عکس خودشان در آینه لبخند می زنند و با او حرف می زنند. آنها هیجاناتی مثل خشم و خستگی را نشان می دهند و ممکن است بجای گریه کردن، بهانه گیری کنند. شما بتدریج نشانه های گرسنگی یا خستگی نوزاد را می آموزید و می توانید به آنها پاسخ دهید.

مراحل رشد نوزاد

کمک به مراحل رشد نوزاد 4 ماهه

حرف زدن و لالایی خواندن به نوزاد در یادگیری زبان و ارتباطات کمک می کند. در ارتباط با نوزاد از لحن های مختلف استفاده کنید و در قصه گفتن برای نوزاد از حالات مختلف چهره استفاده نمایید. نوزاد لالایی، کتاب خواندن، بازی با اسباب بازی و گوش دادن به صدای شما را دوست دارد. از این روش ها در یک برنامه روتین استفاده کنید و هر روز آنها را انجام دهید. این کار به نوزاد احساس ایمنی و امنیت می دهد. بهتر است خانه را برای حرکت نوزاد به اطراف مهیا کنید چون آن لحظه خیلی زود فرا می رسد.

آشنایی با مکمل: قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

علایم اختلال رشد

مراحل رشد نوزاد متفاوت است. اگر در نوزاد 4 ماهه با موارد زیر مواجه شدید، به پزشک یا متخصص اطفال رجوع کنید:
به نظر می رسد که نوزاد علاقه ای به اشیا و پیرامون خود ندارد
به نظر می رسد که نوزاد، شما را نمی شناسد
نوزاد، هیچ صدایی را تولید نمی کند
نوزاد، انگشتانش را باز نمی کند
نوزاد، پاهایش را تکان نمی دهد و یا اکثر اوقات پاهای او خمیده هستند
نوزاد، شی را با چشمانش دنبال نمی کند و به آن نگاه نمی کند
وقتی شما او را صدا می کنید یا با او حرف می زنید، او به سمت شما نمی چرخد و یا با صدای بلند از جا نمی پرد
او اکثر اوقات بی قراری می کند

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

مامان پارسا
عالی بود
ناشناس
عالی
مامان امید
عالی بود
ناشناس
آخه این پسر در تصاویر کپی پسر منه مخام بخرمش
فاطمه
عالی بود متنتون
ناشناس
شما چه کاره اید همش با متخصص مشورت کنید
پوراطب گستر
با سلام ما ادمین و مشاور سایت هستیم و اطلاعات تخصصی نداریم و نمی توانیم با اطلاعات اشتباه مردم را گمراه کنیم. لذا برای حل مشکلات مراجعه به متخصص کار عقلانی است.
ش
با عرض سلام و خسته نباشید، فرزند من در حال حاضر 4 ماه و نیم سن داره، در ابتدای ماه سوم زندگی وقتی صحبت میکردی به شدت میخندید و قهقه میزد ، اما الان چند هفته هست که فقط لبخند میزنه و دیگه هیچ قهقه بلندی نداره. این عادی هست؟ یا رفتار نادرستی از طرف والدین رخ داده؟
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه ما تخصصی نداریم و بهتر است با متخصص اطفال صحبت کنید.
ناشناس
همش که شد از متخصص اطفال مشورت بگیرید چیزی نمیدونید پس چرا مطالب میزارید

ارسال دیدگاه جدید