تشویق کودک به خوردن سبزیجات

سبزیجات حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان، فیبر و آب هستند که می توانند انرژی کودک را تامین کنند بنابراین تشویق کودک به خوردن سبزیجات اهمیت زیادی دارد. این موادغذایی، کودک را در برابر بیماری های قلبی، سکته و برخی سرطان ها محافظت می کند. یک رژیم غذایی سالم به معنی خوردن سبزیجات فراوان و نیز انواع موادغذایی از سایر گروه های غذایی است. کودکان 1تا 2 ساله باید روزانه 2 تا 3 وعده سبزیجات مصرف کنند. کودکان 2 تا 3 ساله باید روزانه 2.5 وعده سبزیجات مصرف کنند. کودکان 4 تا 8 ساله باید روزانه 4.5 وعده سبزیجات مصرف کنند. اگر کودکتان بسختی سبزیجات می خورد، باید روی این موضوع کار کنید. اگر از هم اکنون سعی کنید کودکتان را به خوردن غذاهای سالم عادت دهید، این عادت در کل زندگی او و تا آخر عمر شکل می گیرد. در زیر به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند به شما در گنجاندن سبزیجات بیشتر به وعده های غذایی خانواده کمک کند.

نکته 1: با خوردن سبزیجات، کودکتان را به خوردن آن تشویق کنید

کودک با غذاهایی که انتخاب می کنید، آشنا می شود بنابراین بهترین روش برای تشویق کودک به خوردن سبزیجات ، این است که خودتان از سبزیجات بخورید و از خوردن آن لذت ببرید. غذای خانواده، بهترین فرصت برای آموزش خوردن غذای سالم بخصوص خوردن سبزیجات به کودک است. غذای خانواده مثل غذاهای سرخ کردنی، غذاهای ادویه دار، غذاهای کبابی و پاستا همگی با سبزیجات خوشمزه و خوش طعم می شوند. یک کاسه سالاد می تواند غذای فوری و خوشمزه ای باشد. اگر کودک، اعضای خانواده را در حال خوردن بشقابی از سبزیجات ببیند که از خوردن آن لذت می برند، او به خوردن آن تحریک می شود.

نکته 2: امتحان کردن غذا با سبزیجات

وقتی برای اولین بار کودکان، طعم سبزیجات را می چشند، طبیعی است که از خوردن آن اجتناب می کنند. اگر کودک میلی به خوردن سبزیجات ندارد، بهتر است آن را در وعده های غذایی بگنجانید و او را تشویق کنید تا آن را امتحان کند و یا بچشد. احتمالا کودک، فکرش را نسبت به سبزیجات تغییر خواهد داد. برخی کودکان قبل از پذیرفتن یک غذای جدید باید آن را تا 10 بار امتحان کنند و حتی قبل از اینکه همان غذا به غذای موردعلاقه آنها تبدیل شود، باید 10 بار دیگر آن را امتحان کنند.

نکته 3: تشویق کودک به خوردن سبزیجات

اگر هربار که کودک سبزیجات را امتحان می کند و می خورد، او را تحسین و تشویق کنید، او بیشتر به خوردن سبزیجات تحریک می شود. بنابراین تشویق و تحسین، بهترین کاری است که می تواند کودک را به انجام یک کار صحیح تحریک کند مثلا وقتی کودک درحال چشیدن کدوحلوایی و بروکلی است، او را تشویق کنید.
اجازه ندهید که کودک از تشویق و تحسین شما استفاده کند و آن را ابزاری برای خوردن وعده های غذایی بداند. هدف، تشویق کودک به خوردن سبزیجات است. او باید به خوردن سبزیجات علاقمند شود نه اینکه از تشویق و تحسین استفاده کند و با جایزه گرفتن از شما، رفع تکلیف کند.
تنبیه کودک برای نخوردن سبزیجات می تواند باعث بیزاری کودک از سبزیجات شود. اگر کودک از خوردن سبزیجات امتناع می کند، بهتر است 20 دقیقه غذا را از او دور کنید. سعی کنید با او چانه نزنید تا زمانی که او مجددا غذا را امتحان کند.

نکته 4: اجازه دهید تا کودک در پختن غذا با سبزیجات به شما کمک کند

اگر کودک در برنامه ریزی و پختن غذاها با سبزیجات به شما کمک کند، تمایل بیشتری به خوردن سبزیجات خواهد داشت. به عنوان مثال وقتی به خرید می روید، به کودک اجازه دهید تا سبزیجات موردنیاز برای تهیه شام را انتخاب کند. قبل از پختن غذا به کودک اجازه دهید تا سبزیجات خردشده را در بخارپز یا ماهیتابه بریزد. به کودک اجازه دهید تا فلفل، گوجه فرنگی و قارچ خرد شده را روی نان پیتزا بریزد. به کودک اجازه دهید تا سبزیجات را بشوید و آنها را در ظرف سالاد مخلوط کند. دیدن سبزیجات می تواند موجب تشویق کودک به خوردن سبزیجات شود.

تشویق کودک به خوردن سبزیجات

نکته 5: از سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده کنید

سبزیجات می تواند میان وعده خوب و سالمی باشد. اگر سبزیجات را برای میان وعده استفاده کنید و میان وعده های ناسالم را در خانه محدود کنید، کودک هنگام گرسنگی تمایل بیشتری به خوردن سبزیجات خواهد داشت.

برخی میان وعده های گیاهی شامل موارد زیر هستند:
یک ظرف با سبزیجات خرد شده مثل خیار، هویج یا فلفل. یک کاسه گوجه گیلاسی
به کودکان در سنین بالاتر، نخودفرنگی فریزشده بدهید اما توجه کنید که نخودفرنگی می تواند برای کودکان در سنین پایینتر خطرناک باشد و باعث خفگی آنها شود.
از خوراکی های گیاهی به همراه سس، ماست خانگی، پنیر یا نان پیتا استفاده کنید.

آشنا شویم: شربت مولتی ویتامین ویواکیدز

نکته 6: از انواع سبزیجات با طعم و مزه های مختلف استفاده کنید

برای تشویق کودک به خوردن سبزیجات سعی کنید از سبزیجات با اشکال، رنگ، بافت و طعم های مختلف استفاده کنید. هرچه سبزیجات متنوع تری را انتخاب کنید، کودک میل بیشتری به خوردن آنها پیدا می کند و به آنها علاقمند می شود. اگر سبزیجات جدید را به غذاهای مورد علاقه کودک اضافه کنید، کودک به خوردن غذا به همراه سبزیجات علاقه پیدا می کند. یادتان باشد که طعم و مزه برای کودک بسیار مهم است مثلا شما می توانید از سبزیجات کبابی به همراه گیاهان تازه و آب لیمو استفاده کنید و یا می توانید کلم بروکلی خردشده را در ماهیتابه تفت دهید یا روی پیتزا بریزید. این روش برای کودک جذابتر از سبزیجات بخارپز شده است. شما می توانید از سبزیجات برای تزئین بشقاب غذای کودکان و خردسالان استفاده کنید. مثلا می توانید برای میان وعده از سبزیجات برای درست کردن اشکال مختلف استفاده کنید مثل هویج رنده شده برای موی عروسک، گوجه گیلاسی برای چشم، لوبیا برای بینی و فلفل برای دهان.

نکته 7: سبزیجات را به روش های مختلف به وعده های غذایی اضافه کنید

در کوتاه مدت می توانید سبزیجات را در غذاهای موردعلاقه کودک بگنجانید مثلا می توانید سبزیجات پوره یا رنده شده را به سس پاستا یا سوپ اضافه کنید. این روش، رفتار و تفکر کودک را نسبت به سبزیجات تغییر نمی دهد اما دادن سبزیجات به کودک به طور منظم و اصولی بسیار مهم است. وقتی شما این رویه را انجام می دهید، کودک با سبزیجات و طعم و مزه و بافت های مختلف آن آشنا شده و می تواند به آنها علاقه مند شود.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید