شربت مجکس

شربت مجکس (Megex-I) حاوی یک ماده شیمیایی شبیه به هورمون زنانه پروژسترون است و برای درمان کم اشتهایی و کاهش وزن در افراد مبتلا به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)، درمان سرطان سینه پیشرفته و سرطان آندومتر استفاده می شود. ساختار آن 17-هیدروکسی-6-متیل پرگنا-3،6-دین-3،20-دیون است. یک پروژستین مصنوعی با خواص ضد استروژنی است. چرخه طبیعی استروژن را مختل کرده و باعث کاهش غلظت هورمون لوتئینیزه کننده (LH) می شود که ممکن است اثر مستقیمی بر آندومتر داشته باشد. مکانیسم اثر آنتی نئوپلاستیک آن ناشناخته است، اما ممکن است به دلیل اثر ضدلوتئینی با واسطه هیپوفیز باشد. اين دارو به گيرنده هاي خود در داخل سلول هاي سرطاني متصل و موجب تحريك ساخته شدن پروتئين هاي خاص در هسته سلول مي شود. همچنين با افزايش اشتها و اثرات متابوليك خود موجب افزايش وزن مي شود.

شربت مجکس برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

مجکس آی به دو شکل سوسپانسیون (شربت) و ساشه جهت درمان کاشکسی (لاغری)، آنورکسی (بی اشتهایی) و یا کاهش وزن نامطلوب ناشی از سرطان و ایدز مورد استفاده قرار میگیرد. مصرف این دارو پس از شیمی درمانی در بیماران بسیار متداول است. درمان با شربت مجکس برای کاهش وزن تنها باید پس از بررسی علل قابل درمان کاهش وزن انجام شود. این علل شامل بدخیمی های احتمالی، عفونت های سیستمیک، اختلالات گوارشی موثر بر جذب، بیماری غدد درون ریز، بیماری کلیوی یا بیماری های روانپزشکی است. استفاده از استات مجکس-آی برای استفاده پیشگیرانه برای جلوگیری از کاهش وزن درست نیست.
این دارو با افزایش اشتها و وزن بیمار، موجب بهبود کیفیت زندگی بیمار میگردد. مجکس تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان لاغری ناشی از سرطان و ایدز میباشد. فرم مایع این دارو به آسانی بلعیده می شود و طعم مطبوعی دارد. در تهیه این دارو تمامی استانداردهای GMP رعایت شده و این محصول از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

روش مصرف شربت مجکس

شربت مجکس باید طبق دستور پزشک مصرف شود. برای دستورالعمل دقیق دوز، برچسب روی دارو را بررسی کنید. شربت مجکس آی را می توان به صورت خوراکی با یا بدون غذا مصرف کرد. قبل از هر بار استفاده به خوبی آن را تکان دهید. برای اینکه میزان روزانه مورد استفاده را اندازه گیری کنید قاشق اندازه گیری مخصوص داشته باشید. از قاشق های غذا خوری خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. سعی کنید اشکال مختلف مجکس را تغییر ندهید چون ممکن است دوز مصرفی شما تغییر کند.
اگر یک دوز از سوسپانسیون مجکس-آی را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و طبق برنامه معمول استفاده کنید. 2 دوز را به طور همزمان مصرف نکنید.
دوز بر اساس نوع بیماری و پاسخ به درمان تنظیم می شود. از این دارو به طور منظم استفاده کنید و برای اینکه زمان مصرف را فراموش نکنید هر روز در ساعت معینی میل کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. ممکن است تا دیدن نتایج چندین هفته طول بکشد.

موارد منع مصرف شربت مجکس

ایمنی و اثربخشی شربت megex در افراد کمتر از 18 سال ثابت نشده است.
از آنجایی که این دارو می تواند از طریق پوست جذب شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند. مجکس آی می تواند به جنین آسیب برساند یا باعث نقص مادرزادی شود. وضعیت بارداری باید پیش از مصرف مشخص شود و اطمینان داشته باشید که از راه های مناسب پیشگیری از بارداری استفاده کنید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود. بهتر است در شیردهی نیز استفاده نشود.
قبل از مصرف اگر دیابت یا سابقه سکته مغزی یا لخته شدن خون دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت انجام جراحی، بیماری، استرس یا عفونت، نیاز مصرف بیمار می تواند تغییر کند. دوز یا برنامه دارویی خود را بدون نظر پزشک تغییر ندهید. قبل از مصرف، اگر به این دارو یا هر چیز دیگری حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیر فعالی است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

شربت مجکس
 

عوارض شربت مجکس چیست؟

مصرف بیش از حد شربت مجکس ممکن است موجب اسهال، تهوع، درد شکم، تنگی نفس، سرفه، عدم تعادل حین راه رفتن، بی حالی و درد قفسه سینه شود. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند و این دارو برای درمان بیماری شما تجویز شده و قطعا فواید آن بیشتر از عوارض جانبی است. عوارض این دارو شامل خواب آلودگی، تب، گاز معده، کاهش میل جنسی، یا ناراحتی معده از عوارض این دارو هستند. زنان ممکن است تغییراتی در دوره های قاعدگی مانند خونریزی غیرقابل پیش بینی تجربه کنند. در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله ضربان قلب تند، خستگی، سردرد، تورم دست ها و پاها، علائم لخته شدن خون، گیجی، تغییرات خلق، ضعف، بی حسی در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن یا تغییر بینایی به پزشک اطلاع دهید.
واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنید. قبل از استفاده از این دارو مشکلات غدد فوق کلیه (مانند سندرم کوشینگ)، لخته شدن خون، دیابت، بیماری قلبی (مانند نارسایی احتقانی قلب)، فشار خون بالا، بیماری کلیوی و بیماری غیرمعمول خونریزی واژینال را به پزشک اطلاع دهید.
افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خطر لخته شدن خون، حساس تر باشند. اگر دیابت دارید، این محصول ممکن است بر قند خون تأثیر بگذارد. قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید. در صورت داشتن علائم قند خون بالا به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما را تنظیم کند. استفاده طولانی مدت از مجسترول ممکن است واکنش بدن به استرس فیزیکی را دشوارتر کند. قبل از انجام عمل جراحی یا درمان های اورژانسی، و یا در صورت ابتلا به بیماری یا آسیب جدی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

تداخل دارویی مجکس آی

ريفامپين موجب افزايش متابوليسم كبدي مجسترول مي شود. اين دارو متابوليسم كبدي سيكلوسپورين را مهار و موجب افزايش غلظت پلاسمايي آن مي شود. داروهايي مانند كاربامازپين، فنوباربيتال و فني توئين نيز با افزايش سرعت متابوليسم كبدي مجسترول، غلظت پلاسمايي و در نتيجه اثر بخشي آن را كاهش مي دهند. همچنین این دارو ممکن است اثر درمانی داروهای ضد انعقاد و داروهای ضد دیابت را کاهش دهد.

فارماکوکینتیک

اشکال دارویی مجکس آی سوسپانسیون 240 میلی لیتری و 20 ساشه 20 میلی لیتری است که در هر دو شکل دارویی فوق، 100 میلی لیتر از محلول، حاوی 4000 میلی گرم Megestrol Acetate می باشد.
این دارو به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. زمان رسیدن به حداکثر غلظت در پلاسما 1-3 ساعت برای قرص و 5 ساعت برای شربت است. در کبد به استروئیدهای آزاد و کونژوگه های گلوکورونید متابولیزه شده و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. نیمه عمر حذف این دارو 15-20 ساعت برای قرص و 20-50 ساعت برای شربت است.

روش نگهداری

در دمای زیر 25 درجه و دور از گرما، نور و رطوبت نگهداری شود.

منبع: webmd

دیدگاه و نظرات

زارع
سلام وقتتون بخیر. مادربزرگم تا الآن ۲۰ جلسه شیمی درمانی داشته و بخاطر کم شدن شدید وزنش این دارو رو براش نسخه کرده. هیچ دروخانه ‌ای هم ندارند الآن موجود هست تو شرکت؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید با داروخانه ذاکری با شماره 02189318318 تماس بگیرید.
مریم
سلام با خوردن مجکس قاعدگی من قطع میشه آیا راهی هست که حین خوردن مجکس قاعدگی هم انجام بشه
پوراطب گستر
با سلام تا به حال چنین اثری از این دارو نداشته ایم. بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.
مصطفی
با سلام اگر فردی بیمار نباشد و صرفا برا افزایش وزن استفاده کند ، آیا اشکال دارد یا خیر
پوراطب گستر
با سلام این کار توصیه نمی شود چراکه دارو کمیاب است و تنها برای کسانی است که به آن نیاز دارند.
Meysam
اگه کسی برای بیمارش خواست
A.m
سلام دو هفته است از این دارو استفاده میکنم و راضی هستم قبل مصرف دو روز یک بار غذا میخوردم دو روز هستش که حالت تهوع دارم و سردرد میشم نشانه چیست
پوراطب گستر
با سلام شاید با داروهایی که می خورید تداخل دارد.
میهمان
توی تهران کدوم داروخونه موجوده؟

ارسال دیدگاه جدید