بهترین مکمل پروستات

از آنجایی که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می شود، ممکن است مشکلاتی برای برخی مردان، به خصوص مردان بالای 50 سال ایجاد کند. برخی علائم مانند درد حین ادرار می ‌توانند تا حد زیادی بر کیفیت زندگی این افراد تاثیر بگذارند. مکمل پروستات برای کمک به درمان پروستات یا جلوگیری از برخی بیماری های مرتبط با آن وجود دارد که شاید افراد اطلاع زیادی از آن نداشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد مکمل پروستات صحبت کنیم و ویژگی های آنها را بیان کنیم.

ترکیبات رایج مکمل پروستات

مطالعات نشان می دهد که برخی از مواد تشکیل دهنده مکمل پروستات ممکن است به کاهش برخی از علائم ناراحت کننده پروستات کمک کنند. لازم به ذکر است که پیش از استفاده از این مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نخل اره (سائو پالمتو)

نخل اره ای یکی از رایج ترین مواد تشکیل دهنده مکمل پروستات است. عصاره نخل اره برای کمک به درمان علائم دستگاه ادراری استفاده می‌ شود. این احتمال وجود دارد که اثرات ضد التهابی نخل اره نقش مهمی در این امر داشته باشند. یک مطالعه روی 165 مرد مبتلا به BPH نشان داد که مصرف 160 میلی گرم کپسول عصاره نخل اره 4 بار در روز به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی امتیاز علائم پروستات، سرعت جریان ادرار و امتیاز کیفیت زندگی را بهبود بخشید. تحقیقات در مورد اثربخشی نخل اره برای علائم BPH در انسان، امیدوارکننده اما محدود است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

روغن دانه کدو تنبل

به دلیل غلظت بالای ترکیبات ضد التهابی موجود، روغن دانه کدو تنبل یکی دیگر از ترکیبات رایج در مکمل پروستات می باشد. تصور می شود روغن دانه کدو تنبل با کاهش التهاب به بهبود علائم دستگاه ادراری در زمینه BPH و پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی کمک می کند. در یک مطالعه بر روی 60 مرد مبتلا به BPH، مصرف 500 میلی گرم عصاره دانه کدو تنبل به طور قابل توجهی علائم را طی 12 هفته کاهش داد. مصرف مکمل عصاره دانه کدو تنبل به طور متوسط 30 درصد علائم پروستات را طبق سیستم امتیاز دهی بین المللی کاهش می دهد.

inner2_22_32.jpg

بتاسیتوسترول

بتاسیتوسترول یک ترکیب گیاهی است که به گروه بزرگتری به نام فیتواسترول ها تعلق دارد. فیتواسترول ‌ها استروئیدهای طبیعی هستند که با خواص متعددی برای سلامتی از جمله کاهش کلسترول مرتبط هستند. بتاسیتوسترول ها، همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. همچنین بتاسیتوسترول به دلیل پتانسیل آن برای کاهش التهاب مرتبط با علائم دستگاه ادراری و محافظت در برابر سرطان پروستات مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه در مورد دریافت رژیم غذایی فیتواسترول ها، از جمله بتاسیتوسترول و خطر سرطان نشان داد که مصرف کلی فیتوسترول با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

بهترین مکمل پروستات

لیکوپن

مطالعات نشان داده اند که بین مصرف بالای لیکوپن که در محصولات گوجه فرنگی موجود است و کاهش خطر سرطان پروستات ارتباط خفیفی وجود دارد. لیکوپن یکی از آنتی اکسیدان های قوی است که در دیواره سلولی گوجه فرنگی یافت می شود. فرآیند پخت و پز باعث سست شدن پیوند می شود و دسترسی بدن به آنتی اکسیدان و ارسال آن به پروستات را آسان تر می کند. سس، رب و آب گوجه فرنگی می توانند به بدن کمک کنند تا بهترین اثر را برای پروستات داشته باشند.

ریشه گزنه

گزنه یک گیاه گلدار است که معمولا برای کمک به کاهش درد و التهاب استفاده می شود و حاوی چندین ترکیب گیاهی با اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی قوی می باشد. گزنه معمولا در مکمل‌ های مورد استفاده برای عفونت‌ های مجاری ادراری و مثانه یافت می ‌شود. مطالعات محدود نشان داده است ریشه گزنه ممکن است به کاهش علائم دستگاه ادراری تحتانی نیز کمک کند.

با بهترین مکمل پروستات آشنا شوید: کپسول وی پروست ویواتیون

ویتامین دی

ویتامین D یک ماده مغذی ضروری است که برای فرآیندهای حیاتی متعددی در بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی و سلامت استخوان مورد نیاز است. چندین مطالعه ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات را تایید کرده‌ اند. با این حال، تحقیقات در مورد اینکه آیا مکمل ویتامین D می تواند از افراد در برابر سرطان پروستات محافظت کند یا خیر، نتیجه واضحی نداشته است. با وجود اینکه که مصرف مکمل ‌های ویتامین D ممکن است برای مردانی که کمبود ویتامین D دارند مفید باشد، مکمل ‌های با دوزهای بالا در حال حاضر برای سلامت پروستات توصیه نمی‌ شود.

عصاره چای سبز

مصرف زیاد چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. علاوه بر این، ترکیبات موجود در چای سبز ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند. ممکن است در مورد چای سبز به عنوان منبع آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین ها(cathechins) شنیده باشید که اعتقاد بر این است که ضد سرطان هستند. یک بررسی نشان داد نوشیدن هفت فنجان چای سبز در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. همچنین برخی مطالعات نشان می ‌دهد نوشیدن منظم یک تا دو فنجان قهوه در روز، می‌ تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. البته اگر می ‌خواهید قهوه و چای بنوشید، قند کمی مصرف کنید.

فلز روی

روی یا زینک یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در رشد سلولی و ترمیم DNA دارد و به مقدار زیاد در بافت پروستات وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که غلظت روی در پروستات در افراد مبتلا به سرطان پروستات به طور قابل توجهی کمتر از سایر افراد می باشد. در نتیجه، تحقیقات مداومی در مورد نقش بالقوه روی در جلوگیری یا کاهش رشد سرطان پروستات انجام شده است. 

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از مواد مغذی ضروری است که معمولا در مکمل های پروستات یافت می شود. برخی مطالعات قدیمی نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E ممکن است از سرطان پروستات محافظت کند.

توت ها

رادیکال های آزاد می توانند مشکلاتی برای بدن ایجاد کنند. هنگامی که رادیکال ‌های آزاد کنترل نمی ‌شوند، باعث آسیب اکسیداتیو به سلول ‌ها و DNA می ‌شوند. DNA آسیب دیده نمی تواند به درستی تکثیر شود و منجر به تغییرات سرطانی در سلول ها می شود. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن و حذف رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند. توت ها به ویژه توت فرنگی، شاه توت، زغال اخته و تمشک منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. این میوه ها آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام آنتوسیانین دارند.

کلام آخر
در انتهای کلام باید بگوییم مشکلات مربوط به پروستات ممکن است برای هر مرد بالای 50 سالی اتفاق بیوفتد و با برخی راهکارها می توان از این مشکلات پیشگیری و یا آنها را حل کرد. حتما هنگام خرید مکمل ها، از برندهای معتبر خریداری کنید و در نظر داشته باشد پیش از استفاده از هر محصولی با پزشک خود مشورت کنید.

گردآورده: نگار رفیعی
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

حمید سیهان زاده
دُرود و عرض ادب و احترام خدمت سرکار محترم خانم نگار رفیعی تشکر و سپاس از اطلاعرسانی در خصوص مکمل های پروستات
پوراطب گستر
با سلام امیدواریم برایتان موثر بوده باشد.

ارسال دیدگاه جدید