باورهای اشتباه درباره سندروم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال مزمن دستگاه گوارش است که حدود 11 درصد از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن شامل درد شکمی، گاز اضافی در روده، نفخ، نیاز ناگهانی و فوری به دفع مدفوع و تغییر عادات روده است. با اینکهIBS  بیماری نسبتا رایجی است، اغلب با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود. همچین درباره این بیماری باورهای اشتباه زیادی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم آنها را بررسی کنیم.

علل ایجاد سندروم روده تحریک پذیر شناخته شده است

اگرچه به لطف تحقیقات، اطلاعات زیادی درباره IBS به دست آمده است، اما هنوز دلیل اصلی این بیماری شناخته نشده است. در حالی که برخی مواد غذایی مانند محصولات لبنی یا غذاهای تند ممکن است موجب بروز علائم شوند، اما باعث ایجاد این بیماری نمی شوند.

استرس باعث IBS می شود

طبق تحقیقات سال های اخیر سطوح استرس بر ترکیب باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد و نقش کلیدی در IBS از طریق محور روده-مغز بازی می‌کند. با این حال افراد -فارغ از مبتلا بودن یا نبودن به بیماری IBS- معمولا با میزان استرس مشابهی مواجه هستند، لذا به نظر می رسد نحوه مدیریت استرس از خود استرس به تنهایی تأثیر بیشتری در بروز علائم IBS دارد. استرس، فقط باعث افزایش ترشح هورمون ها و ترکیبات میانجی در روده نمی شود، بلکه آناتومی روده را به گونه ای تغییر می دهد که آن را نسبت به استرس حساس تر می کند. این بدان معناست که حتی اگر از آن دوره استرس زا خارج شوید، روده شما مانند قبل نیست. بنابراین علائم IBS که توسط استرس ایجاد می شوند، حتی اگر استرس از بین رفته باشد، می تواند باقی بماند. و این در بیماران مبتلا به IBS بسیار شایع است. تحقیقات همچنین پیشنهاد کرده است که عوامل روانی، اجتماعی و ژنتیکی ممکن است در ایجاد علائم IBS نقش داشته باشند.

IBS  درمان می شود

راه های مختلفی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر وجود دارد، از جمله آن ها می توان به ترکیبی از داروهای تجویزی و تغییرات سبک زندگی متناسب با شرایط هر فرد اشاره کرد. به علاوه مصرف فیبر، پروبیوتیک ها و ورزش می تواند موثر باشد. اما در نهایت، هیچ درمانی برای IBS وجود ندارد و در برخی موارد داروها صرفا به تسکین علائم کمک می کنند.

IBS  کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار نمی دهد

IBS اغلب یک اختلال مزمن، ناتوان کننده و شایع در تعامل بین روده و مغز است. شیوع آن در آمریکای شمالی 10 تا 15 درصد است و با افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی همراه است و قطعا کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

همه انواع ورزش برای IBS مفید هستند

همه ورزش ها به کاهش علائم این بیماری کمک نمی کنند. ورزش های رقابتی باعث ایجاد استرس می شوند و برای این بیماری مفید نیستند. بسیاری از دوندگان پس از دویدن برای مدت طولانی دچار اسهال دوندگان می شوند. بنابراین این احتمال وجود دارد که دوره های طولانی دویدن باعث تشدید علائم سندروم روده تحریک پذیر شود.

باورهای اشتباه درباره سندروم روده تحریک پذیر
 

مدیتیشن به درمان IBS کمک می کند

در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهند که مدیتیشن ممکن است به تسکین علائم IBS کمک کند، به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این وجود تحقیقات نشان می دهند روان ‌درمانی‌ با تمرکز بر سلامت روده در بهبود علائم IBS مفید است. مدیتیشن و تمرکز حواس به تحریک تغییرات در مغز و نحوه پردازش افکار، احساسات و پاسخ های عاطفی کمک می کنند و ممکن است بر نحوه درک و تفسیر سیگنال های روده تاثیر مثبت بگذارند و در نتیجه علائم سندروم روده تحریک پذیر را بهبود بخشند. گفته می شود، انواع مختلف مدیتیشن ممکن است برای افراد مختلف متفاوت عمل کند.

قطع مصرف لاکتوز به IBS کمک می کند

یک مطالعه مروری نشان داد که اگرچه بسیاری از بیماران مبتلا به IBS عدم تحمل لاکتوز دارند، اما هیچ ارتباط قطعی بین IBS و عدم تحمل لاکتوز وجود ندارد. با این وجود عدم مصرف محصولات لبنی ممکن است به تسکین علائم گوارشی در بسیاری از افراد کمک کند. بسیاری از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر سعی می کنند علائم خود را با اجتناب از برخی غذاها کاهش دهند. یک رژیم غذایی حذفی شامل حذف چندین ماده غذایی از رژیم غذایی روزانه و سپس وارد کردن آهسته آن ها به رژیم غذایی روزانه برای کمک به شناسایی غذاهای محرک است. در این مورد بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

درمان های گیاهی برای سندروم روده تحریک پذیر موثر است

اگرچه مطالعات صورت گرفته بر داروهای گیاهی مانند روغن نعناع فلفلی و هل در تسکین علائم سندروم روده تحریک پذیر و زخم معده تا حدی امیدوار کننده هستند. با این حال، تحقیقات در مورد داروهای طبیعی محدود است. دانه های هل سیاه و نعناع شل‌ کننده‌ عضلات روده هستند، در نتیجه می ‌توانند علائم را کاهش دهند. بسیاری از داروهای گیاهی هزاران سال است توسط مردم استفاده می شوند و اغلب مشکلی با آن ها وجود ندارد. با این وجود، همیشه توصیه می شود قبل از شروع هر نوع درمان جدید، با پزشک مشورت کنید.

با مکمل های مناسب برای سندروم روده تحریک پذیر آشنا شوید: کپسول آی بی سین ویواتیون

روزه گرفتن IBS را درمان می کند

تصور کنید شما یک موتور دارید که خراب است. آن را خاموش می کنید. ممکن است تا زمانی که خاموش است مشکلی نداشته باشد، اما تا کی می توانید آن را خاموش نگه دارید؟ بنابراین با کاهش تعداد دفعات غذا خوردن از سه بار به دو بار در روز می توان تعداد علائم را کاهش داد اما لزوما علائم به طور دائمی از بین نمی روند.

مصرف فیبر به IBS کمک می کند

اگر بیمار یبوست مزمن داشته باشد، فیبر می تواند کمک کننده باشد. با این حال، اگر بیش از حد فیبر مصرف شود، می تواند منجر به نفخ گردد. برای جلوگیری از این امر، مصرف فیبر محلول در آب پسیلیوم (پری بیوتیک) به همراه یک قاشق ماست یونانی (حاوی پروبیوتیک) توصیه می شود.

رژیم غذایی خاص IBS وجود دارد

رژیم های غذایی فردی و قابل جایگزینی هستند. لذا رژیم غذایی خاصی برای IBS وجود ندارد. ممکن است یک ماده غذایی برای یک فرد مفید و برای فرد دیگر مضر باشد.

inner2_22_26.jpg

گردآورنده: نگار رفیعی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید