خستگی

چنانچه احساس می کنید که خوابتان کافی نیست، این مسئله میتواند بر تمرکز و سلامت و میزان خستگی شما تاثیر بگذارد. برای بزرگسالان 7 تا 8 ساعت خواب ضروری است. خواب را در اولویت قرار داده و یک زمان معین را به آن اختصاص دهید. هنگام رفتن به بستر از لپ تاپ، تلفن همراه و تلویزیون استفاده نکنید. در صورتی که بی خوابی شما ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید، ممکن است دچار اختلال خواب شده باشید.

آپنه خواب چیست؟

برخی مردم تصور می کنند که خوابشان کافی است اما درگیر آپنه خواب هستند. آپنه خواب مجرای عبور هوا را مسدود کرده و موجب وقفه تنفس می شود که شما را در یک لحظه از خواب بیدار می کند اما متوجه آن نمی شوید. نتیجه آپنه خواب این است که علی رغم اینکه 8 ساعت خوابیده اید اما از داشتن یک خواب خوب محروم بوده اید. با مراجعه به پزشک می توانید دلیل این مشکل را پیدا کنید. درصورتی که اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید، مصرف سیگار را ترک کنید. می توانید از وسیله CPAP برای تنفس راحت تر هنگام خواب استفاده کنید.

درمان خستگی با تغذیه مناسب

کم خوردن موجب خستگی شده اما خوردن غذاهای نامناسب مشکلاتی را بوجود می آورد. خوردن غذا به میزان کافی و مناسب موجب می شود که قند خون در سطح نرمال قرار گیرد و از افت آن جلوگیری شود. همیشه صبحانه را در وعده غذایی خود بگنجانید و سعی کنید از پروتئین و کربوهیدرات های مرکب در هر وعده غذایی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از تخم مرغ با نان تست سبوس دار استفاده کنید. همچنین میان وعده ها را به صورت لقمه های کوچک در طول روز استفاده کنید تا انرژی شما تامین شود.

رفع کم خونی

کم خونی یکی از دلایل خستگی در زنان می باشد. قاعدگی موجب فقر آهن شده و سلامت زنان را در معرض خطر قرار می دهد. گلبول های قرمز خون بدلیل اینکه حامل اکسیژن به بافت ها و اعضای بدن هستند، اهمیت زیادی دارند. برای کم خونی های ناشی از فقر آهن، از مکمل های آهن استفاده کنید و غذاهای سرشار از آهن مثل گوشت کم چرب، جگر، لوبیا و غلات کامل را مصرف کنید.
درمان بی خوابی

رفع افسردگی

افسردگی یک اختلال هیجانی بوده اما با علایم جسمی همراه می باشد. خستگی، سردرد و بی اشتهایی از جمله علایم افسردگی هستند. چنانچه بیش از یک هفته احساس خستگی می کنید، به پزشک مراجعه نمایید. افسردگی با مشاوره و یا دارو بخوبی درمان می شود.

نقش کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در پایه گردن می باشد که کنترل متابولیسم که همان سرعت تبدیل مواد غذایی به انرژی است را برعهده دارد. زمانی که فعالیت این غده کم می شود و سوخت و ساز بدن به کندی صورت می گیرد، حس بی حالی بر شما غلبه می کند. اگر آزمایش خون، کم کاری هورمون تیروئید را نشان داد، هورمون های ترکیبی می تواند وضعیت شما را به حالت اول بازگرداند.

 کاهش کافئین

مصرف کافئین با دوز متوسط می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود دهد اما مصرف زیاد آن می تواند تپش قلب و فشار خون را بالا ببرد. برخی پژوهش ها به خستگی ناشی از مصرف زیاد کافئین نیز اشاره کرده اند. بتدریج مصرف کافئین، چای، شکلات، نوشابه ها و سایر موادی که حاوی کافئین است را کم کنید. ترک ناگهانی آن، خستگی را بیشتر می کند.

عفونت مجرای ادرار (نهفته 8-UTI )

اگر سابقه عفونت مجرای ادرار (UTI) داشته اید، احتمالا با درد همراه با سوزش و تکرر ادرار مواجه شده اید. این عفونت همیشه با علایم ظاهر نمی شود. در برخی موارد خستگی تنها علامت این بیماری است. بنابراین آزمایش ادرار می تواند به تشخیص UTI کمک کند. مصرف آنتی بیوتیک تنها راه درمان UTI می باشد و خستگی معمولا در یک هفته برطرف می شود.

دیابت عامل خستگی

در افراد مبتلا به دیابت، معمولا میزان زیادی از قند بجای ورود به گلبول ها در جریان خون باقی می ماند که این به انرژی تبدیل می شود و نتیجه آن، احساس بی حالی و ضعف علی رغم مصرف غذاست. چنانچه احساس خستگی مفرط می کنید، به پزشک مراجعه کرده و از وجود یا نبود دیابت مطمئن شوید. درمان دیابت شامل تغییر سبک زندگی، مصرف غذاهای رژیمی، ورزش، استفاده از انسولین و داروهایی است که به ثابت نگه داشتن قندخون کمک می کند.

کم شدن آب بدن

خستگی می تواند علامت کم آبی باشد. چه بیرون کار می کنید و یا پشت میز نشسته اید، بدن شما برای خنک نگه داشتن خود نیاز به آب دارد. اگر احساس تشنگی می کنید، دچار کم آبی شده اید. با نوشیدن آب در طول روز، رنگ ادرار شفاف و روشن می شود. بنابراین حداقل دو لیوان آب را یک ساعت قبل از انجام فعالیت بدنی بنوشید. زمانی که مشغول کار هستید، آب را جرعه جرعه بنوشید.

آشنا شویم: قرص ملاتونین ۳ میلی گرم + ال تئانین رزاویت

بیماری قلبی

اگر خستگی ناشی از انجام فعالیت های روزانه مثل نظافت خانه و تمیز کردن حیاط بر شما عارض شد و یا احساس می کنید که انجام کارهای ساده برای شما سخت و دشوار شده، ممکن است دچار اختلال در عملکرد قلب شده باشید بنابراین برای آگاهی از سلامت قلب خود به پزشک مراجعه کنید. تغییر سبک زندگی، مصرف دارو و روش های درمانی می تواند بیماری قلبی را تحت کنترل در بیاورد و انرژی را احیا کند.

کار شیفتی

شب کاری یا کارهای شیفتی ساعت خواب را برهم می زنند بطوری که شما در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید. در زمان استراحت میزان نور و روشنایی را کمتر کنید. اتاقتان را تاریک، ساکت و خنک نگه دارید.در صورت ادامه بی خوابی به پزشک مراجعه کنید. مصرف مکمل ها و برخی داروها به حل این مشکل کمک می کند.

حساسیت به مواد غذایی

برخی پزشکان معتقدند که حساسیت به مواد غذایی موجب خواب آلودگی می شود. اگر خستگی بعد از مصرف غذا شدیدتر شد، ممکن است به خوردن برخی غذاها حساسیت داشته باشید و یا بدن نتواند آنها را تحمل کند. مصرف برخی غذاها موجب خارش بدن می شود. برخی غذاها را در یک وعده حذف کنید تا از آلرژی زا بودن آنها مطمئن شوید. از پزشک بخواهید تست آلرژی به مواد غذایی را برای شما انجام دهد.

CFS و فیبرومیالژیا چیست

اگر بیشتر از 6 ماه احساس خستگی کردید و این خستگی بحدی است که نمی توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید، ممکن است به سندروم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا مبتلا شده اید. این دو بیماری علایم گوناگونی دارند اما خستگی دایمی و بی دلیل یکی از علایم اصلی آنهاست. هیچ درمان فوری برای CFS یا فیبرومیاژیا وجود ندارد اما تغییر برنامه های روزانه، تغییر عادات خواب و ورزش برای بهبود این بیماری به اغلب بیماران توصیه می شود.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید