کاهش قند خون

افزایش سطح قند خون می تواند تأثیر منفی بر سلامت بدن بگذارد و از بینایی تا وزن و سلامت قلب را تحت تأثیر قرار دهد وبنابراین باید برای کاهش قند خون اقدام کرد. در حالی که تغییر رژیم غذایی یا استفاده از ورزش بیشتر می تواند به کاهش قند خون کمک کند، مکمل های زیادی نیز وجود دارد که می توانند کمک کننده باشند. بخاطر داشته باشید که این مکمل ها جایگزین داروهای دیابت نیستند. تنها مکملی برای درمان های معمول محسوب می شوند.

نقش دارچین در کاهش قند خون

دارچین از پوست درخت دارچین گرفته شده و به صورت مکمل، عصاره یا پودر دارچین در بازار موجود است. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه دارچین ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت کنترل کند. این امر برای جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 اهمیت دارد. دارچین به صورت خوراکی مصرف می شود. یک مطالعه دوز پیشنهادی عصاره دارچین را 250 میلی گرم دو بار در روز قبل از هر وعده ذکر کرده است. یک راه ساده برای ادغام دارچین در رژیم غذایی این است که آن را در پخت و پز استفاده کنید.

ویتامین دی

ویتامینD یا "ویتامین آفتاب" هنگامی که بدن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار می گیرد، تولید می شود و به تقویت استخوان ها کمک می کند. کمبود ویتامینD می تواند تأثیرات منفی گسترده ای از جمله خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که ویتامینD ممکن است باعث بهبود حساسیت به انسولین، کاهش سطح گلوکز خون و خطر ابتلا به دیابت نوع2 شود. قبل از استفاده از ویتامینD در مورد بهترین دوز مصرفی با پزشک خود مشورت کنید. 

کاهش قند خون

آلوئه ورا

یک بررسی نشان داد که آلوئه ورا به ویژه در کاهش قند خون برای افراد مبتلا به پیش دیابت مفید است. در آلوئه ورا شیره ای وجود دارد که به صورت خوراکی مصرف می شود. همچنین می تواند به صورت ژل موضعی روی پوست قرار گیرد و حتی در شامپوها و صابون ها نیز یافت می شود، اما فرم خوراکی آن چیزی است که به عنوان راهی برای تنظیم قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. البته آلوئه ورا خوراکی می تواند باعث اسهال، کهیر و گرفتگی عضلات شود.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که نقشی اساسی در تنظیم فشار خون، عملکرد عضلات، ریتم قلب و سطح قند خون دارد. به طور کلی رژیم های غذایی با مقادیر بیشتر منیزیم با خطر کمتر دیابت مرتبط هستند، که نشان می دهد این عنصر در متابولیسم گلوکز نقش دارد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف مکمل های خوراکی منیزیم باعث کاهش مقاومت در برابر انسولین و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع2 می شود. مکمل های منیزیم دارای انواع مختلفی از جمله اکسید، سیترات وکلرید هستند. توصیه می شود برای جذب بهتر، منیزیم را به همراه یک وعده غذایی مصرف کنید.

بیتر ملون

میوه ای است که قرن ها در طب چینی و هندی برای مصارف دارویی استفاده می شود. این ماده اغلب به عنوان داروی گیاهی برای دیابت استفاده می شود زیرا حاوی مواد ضد دیابت فعال است که گفته می شود سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. بیترملون را می توان به عنوان یک میوه کامل مصرف کرد یا آب آن را گرفته و دانه های آن را برای مصرف به صورت پودر خرد کرد.

کروم در کاهش قند خون

کروم یک ماده معدنی طبیعی است که در برخی مواد غذایی وجود دارد. این عنصر به دو شکل شش ظرفیتی (کروم 6+) و سه ظرفیتی (کروم 3+) وجود دارد. فرم سه ظرفیتی همان چیزی است که در مواد غذایی یافت می شود. فرم شش ظرفیتی آن که سمی است و در پسماندهای صنعتی وجود دارد.
یک بررسی 2014 نشان داد که مکمل کروم اثرات مطلوبی در کاهش قند خون در بیماران دیابتی دارد. مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی حاوی کروم با دوزهای 35-120 میکروگرم هستند. همچنین می توانید مکمل هایی را پیدا کنید که منحصرا کروم دارند و 200 تا 500 میکروگرم ماده معدنی را تأمین می کنند.
برخی از داروها ممکن است با مکمل های کروم تداخل داشته باشند. مصرف متفورمین و سایر داروهای دیابت همراه با کروم توصیه نمی شود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی و کبدی در صورت مصرف زیاد کروم ممکن است دچار علائم شدیدی از جمله کاهش وزن، کم خونی، اختلال عملکرد کبد، ترومبوسیتوپنی، نارسایی کلیه، درماتیت و افت قند خون شوند.

آشنا شویم: قرص دیابتس نوتری پک ویواتیون

اسید آلفا لیپوئیک

آلفا لیپوئیک اسید ترکیبی است که در داخل هر سلول بدن انسان یافت می شود. این ماده از طریق اکسیژن گلوکز را به انرژی تبدیل می کند که به آن متابولیسم هوازی گفته می شود. محققان در تحقیقی دریافتند که میزان قند خون ناشتا و A1C در افراد با افزایش دوز اسید آلفا لیپوئیک کاهش می یابد. آلفا لیپوئیک اسید می تواند با برخی از داروها از جمله داروهای دیابت، داروهای شیمی درمانی، داروهای تیروئید و ویتامین B1 تداخل داشته باشد. مصرف اسید آلفا لیپوئیک نسبتا بی خطر است و عوارض جانبی آن نادر است. عوارض جانبی شناخته شده شامل خستگی، اسهال، بثورات پوستی و بی خوابی است. با توجه به اینکه اسید آلفا لیپوئیک قند خون را کاهش می دهد، افرادی که سطح قند خون آنها پایین است باید قبل از افزودن این به رژیم درمانی خود با پزشک مشورت کنند.

نویسنده: نگار رفیعی
منبع: verywellhealth

دیدگاه و نظرات

فریبا
عالیه

ارسال دیدگاه جدید