آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) یک آنتی اکسیدان است که از طریق دستگاه گوارش فورا جذب می شود و در آب و چربی بدن حل می شود. مقدار آلفا لیپوئیک اسید که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، ممکن است برای بدست آوردن مزیت ها و فواید آنتی اکسیدان، کافی نباشد. افزایش مقدار آلفا لیپوئیک اسید از طریق مکمل های روزانه می تواند مفید باشد و به انجام این کارکرد حیاتی کمک کند.
 

موارد مصرف آلفا لیپوئیک اسید

عمده استفاده از آلفا لیپوئیک اسید(ALA) برای درمان نوروپاتی دیابتی است. نوروپاتی باعث تغییرات حسی می شود. این تغییرات شامل سوزش، درد و بی حسی و کرختی در بخش هایی از پوست می باشد. ثابت نشده که ALA برای نوروپاتی مفید است. اما تحقیقات در حال ارزیابی استفاده از ALA برای افراد دچار نوروپاتی هستند. 

تعدادی از مطالعات کوچک نشان دادند که ALA می تواند به افزایش حساسیت انسولین کمک کند و می تواند سطح قندخون را در افراد دیابتی پایین بیاورد. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا این موضوع را اثبات کنند. 
ALA یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از بافت عصب در برابر آسیب ها و صدمات محافظت کند. آنتی اکسیدان هایی مثل ALA ممکن است به بیماری هایی مثل دیابت کمک کنند. 
کیفیت آلفا-لیپوئیک اسید که همانند یک آنتی اکسیدان محلول در آب و چربی عمل می کند، باعث شده تا به یکی از ترکیبات مهم و با ارزش تبدیل شود و مورد توجه جدی قرار گیرد.

برای مطالعه بیشتر: به دانستنی های سلامتی مراجعه کنید

آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید چیست؟

اگر شما بدنسازی می کنید یا درگیر تمرینات وزنی هستید، احتمالا نام آلفا لیپوئیک اسید (ALA) را شنیده اید اما ممکن است از نحوه کارکرد این مکمل مفید و سودمند مطمئن نباشید. 
برای آنکه بدانیم آلفا لیپوئیک اسید از نظر علمی چیست، یکی از ساده ترین روش ها برای توضیح آن، این است که این ترکیب، یک کوفاکتور ضروری در متابولیسم انرژی در ارگانیسم هایی همچون میکروب ها تا انسان می باشد. در یک تعریف ساده می توان گفت که این ترکیب، ماده ای همانند کوآنزیم است که باید برای تولید ماده دیگر (مثل آنزیم) و رسیدن به یک نتیجه خاص در دسترس باشد. به علاوه وقتی این ترکیب به مقادیر کافی موجود باشد، همانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند.
ترکیب این دو ویژگی است که آلفا لیپوئیک اسید را به یک مکمل آنتی اکسیدان بی نظیر تبدیل کرده است. در واقع بدن شما آلفا لیپوئیک اسید را می سازد اما مکمل آن، مزیت های بیشتری را در متابولیسم کربوهیدرات فراهم می کند. در ابتدا، آلفا لیپوئیک اسید قادرست رادیکال های آزاد محلول در آب و چربی را غیرفعال کند (رادیکال های آزاد متشکل از مواد معدنی اضافی هستند که زیر سطح پوست تشکیل می شوند) و از این طریق از لیپوپروتئین ها و غشاها محافظت می کنند و هیچ آنتی اکسیدان دیگری نمی تواند چنین کاری انجام دهد. برای کسانی که می خواهند بدانند کارکرد آلفا لیپوئیک اسید چیست، به آنها یک پاسخ قابل فهم تر می دهیم و آن، این است که آلفا لیپوئیک اسید به خروج توکسین ها (سموم) از بدن کمک کرده و از این طریق سلامت عمومی را بهبود می دهد.

آشنا شویم با: سافت ژل مـن ویـت اسـپرت ویواتیون

تاچه اندازه آلفا لیپوئیک اسید ایمن و بی خطر است؟

مطالعات متعدد نشان دادند که جذب 50 میلی گرم آلفا لیپوئیک اسید در روز هیچ عارضه جانبی و خاصی ندارد. شواهدی از کمترین مسمومیت در چهار مطالعه مختلف انسانی مشاهده شد که در آنها، جذب آلفا لیپوئیک اسید بین 100 تا 600 میلی گرم در روز به مدت 3 هفته تا 6 ماه بود. در دوزهای بالاتر از 500 میلی گرم در روز یا بیشتر که به انسان ها داده شد، اندکی کاهش سطح گلوکز خون مشاهده شد. برخی واکنش های پوستی برگشت پذیر از نوع آلرژی نیز در برخی افراد با دوزهای بالا گزارش شد. با این حال این اثرات و عوارض جانبی فقط در چند مورد گزارش شده است.  

تنظیم: زهرا محبی
منبع: bodybuilding

دیدگاه و نظرات

حمید
پیوند ‌کلیه کرده ام این الفالیپوییک اسید مصرف کنم ضرری ندارد متشکریم
پوراطب گستر
با سلام باید پیش از مصرف با پزشکتان صحبت کنید.
سمیه
مقاله بسیار جذاب و قابل فهم و علمی ارائه فرمودین! بسیار متشکرم
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای شنیدن مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ
میهمان
یکی ب من بگه این قرص برا چ چی هستش
پوراطب گستر
با سلام. این ماده یک آنتی اکسیدان است که برای کاهش قند خون مناسب است.
میثم
سلام خسته نباشید خاستن بدونم توی جذب تاثیری داره؟باعث افزایش وزن میشه اگه با مکمل خورده بشه چون میگن برای تاثیر بهتر مکمل افزایش وزن بهتره که با ala استفاده بشه
پوراطب گستر
با سلام تاثیری در افزایش وزن ندارد.
سوگند
این دارو برای من شبیه یه معجزه بود مرسی
لیلا افشارزاده
سلام من میخوام انتقال جنین بدم میتونم ازمکمل لیپوئیک اسید استفاده کنم؟

ارسال دیدگاه جدید