تغذیه در بیماران دیابتی چگونه است

حذف وعده های غذایی توسط برخی از افراد مبتلا به دیابت از جمله اقداماتی است که اصلا توصیه نمی شود. تغذیه در بیماران دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید خیلی از بیماران دیابتی که به فکر کاهش وزن هستند، وعده های غذایی خصوصاً شام را حذف کنند. در صورتیکه وعده های غذایی نباید حذف شوند.

تغذیه در بیماران دیابتی و باورهای غلط

حذف وعده های غذایی

توصیه متخصصان تغذیه بر این است که مبتلایان به دیابت اتفاقاً باید بیشترین تعداد وعده غذایی را داشته باشند این بداین معناست که 6 وعده غذایی با فاصله ی 3 ساعت از هم. صبحانه، ناهار، شام و بین آن ها با فاصله ی 3 ساعته میان وعده ها مصرف شوند. حذف کردن وعده شام خیلی بین مردم رایج است. ما وقتی شام را حذف می کنیم کربوهیدرات به بدنمان نمی رسد و این امر باعث یک افت بسیار شدید قند خون خواهیم شد. در شرایط گرسنگی طولانی مدت و افت شدید قند خون بدن ما شروع به آزاد کردن قند از عضلات و کبد می کند. 

 

تغذیه در بیماران دیابتی چگونه است

افزایش بیش از حد سهم پروتئین ها

افزایش سهم پروتئین ها هم اقدام دیگری است که بعضی از افراد بدون آنکه متوجه آن باشند انجام می دهند. مثلاً کباب را بدون برنج یا مرغ را بدون نان میل می کنند، یعنی کربوهیدرات را کاملا حذف می کنند و به جای آن پروتئین بیشتری دریافت می کنند. در اینصورت سهم پروتئین دریافتی نسبت به حالت عادی بسیار بالاتر می رود و این در حالی است که افراد دیابتی در معرض خطر نفروپاتی دیابتی هم هستند و افزایش دریافت پروتئین، باعث افزایش بار کلیه آنها می شود که اصلاً توصیه نمی شود. همچنین ممکن است با افزایش دریافت پروتئین خصوصاً از منابع غذایی مانند: گوشت و مرغ، کلسترول و تری گلیسرید افراد نیز هم افزایش پیدا کند و این خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

مکمل مناسب برای افراد دیابتی: کپسول کرومیوم پلاس ویواتیون

نوشیدن زیاد آبمیوه ها و سبزیجات

ممکن است افراد دیابتی با این تصور که شانس ابتلا به مشکلات چشمی در آنها بیشتر است از آب هویج به مقدار زیادی استفاده کنند تا از چشمانشان محافظت کنند. اما با گرفتن آب هویج، فیبر بسیار خوب پکتین آن حذف می شود و ممکن است به جای یک هویج از تعداد بیشتری هویج در یک لیوان آب هویج استفاده شود که این خود باعث افزایش قابل توجه قند خون می شود. 
در بیماری دیابت، خطر ابتلا به کم کاری تیروئید زیاد در صورتیکه اگر بر اساس این باور نادرست که آب کرفس باعث کاهش وزن می شود مصرف آب کرفس حاوی مواد گواتروژنی می باشد که خطر کم کاری تیروئید را تشدید می کند بنابراین استفاده از آب برخی سبزیجات به بهانه ی کاهش وزن در بیماران دیابتی اصلاً توصیه نمی شود.

 گردآورنده: نازنین امّتی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید