استویا

نخستین بار گیاه استویا در شمال شرقی کشور پاراگوئه شناخته شد. استویا در نواحی شمال آمریکای جنوبی کاشته شده و به گیاه برگ عسلی معروف است و برای اولین بار توسط برتونی در سال ۱۸۸۸ به اروپا آورده شد. همچنین این گیاه در ژاپن از سال ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفته است.

گیاه استویا چیست؟

از تیره مرکبان علفی و حساس به سرماست. دارای برگهای کوچکی می باشد که بصورت متناوب روی ساقه قرار دارند. گل های این گیاه کوچک، سفید و در قسمت میانی بنفش کمرنگ اند و به صورت خوشه ای روی ساقه ظاهر می شوند. امروزه استویا توسط میلیون ها نفر از مردم نقاط مختلف جهان از جمله ژاپن، کره، چین، هندوستان، تایوان، آمریکا، روسیه و سایر کشورها استفاده می شود.

استویا

جایگزین قند و شکر

گیاه استویا محصولی کاملا طبیعی است که به طور مستقیم از دل طبیعت و گیاهان گرفته شده است. امروزه به طور وسیعی در صنایع محصولات قندی شیرینی و شکلات، نوشابه های گازدار وسایر صنایعی که در پروسه خود به مقادیر زیاد از مواد قندی استفاده می کرده اند، شیرین کننده استویا جایگزین شکر و قند کالری زا شده است. استویا می تواند یک جایگزین مناسب برای قند و شکر باشد و به دلیل اینکه فاقد کالری ست، می تواند برای افرادی که رژیم های کاهش وزن را دنبال می کنند بسیار مفید باشد. از این گیاه برای صدها سال برای شیرین نمودن غذا و نوشیدنی ها در آمریکای جنوبی استفاده می شده است. استویا مقاوم در برابر حرارت است به طوریکه در فرایند پخت و پزتغییر نمی کند و رنگ آن بر اثر پخت و پز تیره نمی شود. این گیاه در حال حاضر به عنوان شیرین کننده شناخته شده است و می توان از آن در نوشابه ها ونوشیدنی ها، شیرینی جات و شکلات ها، مربا، آدامس، سس ها، کچاپ و ماست استفاده کرد.

بیشتر بدانیم: رژیم کاهش وزن

فواید مصرف استویا

این گیاه حاوی فیبر، انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، اسانس، فیتونوترینت های متعدد است. این گیاه باعث کاهش چاقی و فشار خون می شود. استویا به دلیل اینکه فاقد کالری می باشد نقش چاق کنندگی ندارد و از این رو می توان با مصرف آن از چاق شدن پیشگیری کرد و خود را از عوارض چاقی مصون گرداند. همچنین موجب پیشگیری از دیابت می شود. مصرف این گیاه باعث افزایش قند خون نمی شود و می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد. این گیاه اثرات سرطان زایی در مقایسه با سایر شیرین کننده ها ندارد و غیرسمی است.

تنظیم: زهرا محبی

دیدگاه و نظرات

نصر
سلام مصرف خانگی هم داره؟ در کیک و ...که در منزل پخته میشه
نادیا شافعیان
سلام آیا برای استفاده از استویا بصورتی که در فروشگاهها در دسترس هست، بمنظور تولید کیک و شیرینی، تحقیقات بیشتری لازم است؟
پوراطب گستر
با سلام متوجه نمی شوم چه تحقسقس؟
soheyl
چجوری میشه کاشتش درچه مناطقی بوجود میاد درکرمان که هوای گرمو خشکی داره به عمل میاد ؟بذرچجوری واز کجا میشه بدست اورد و خرید و...
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در این زمینه اطلاعاتی نداریم

ارسال دیدگاه جدید