روش های افزایش هموگلوبین خون

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز یافت می شود. این سلول ها وظیفه حمل اکسیژن در سراسر بدن را بر عهده دارند. هموگلوبین علاوه بر انتقال اکسیژن، دی اکسید کربن را از سلول ها به داخل ریه ها انتقال می دهد. سپس با انجام بازدم دی اکسید کربن خارج می شود. ناکافی بودن هموگلوبین می تواند انجام این فعالیت ها را برای بدن دشوار کند. در این مقاله با روش های افزایش هموگلوبین خون آشنا می شویم. درمان پایین بودن هموگلوبین خون اهمیت زیادی دارد.

روش های افزایش هموگلوبین خون

چند روش موثر برای افزایش هموگلوبین خون وجود دارد و به راحتی می توان آنها را انجام داد.

1. افزایش مصرف آهن

استفاده از مواد غذایی غنی از آهن در افزایش هموگلوبین خون موثر است. آهن باعث بال بردن هموگلوبین خون می شود که به تشکیل گلبول های قرمز بیشتر کمک می کند. مواد غذایی غنی از آهن شامل گوشت قرمز، ماهی، محصولات سویا از جمله توفو، تخم مرغ، میوه های خشک مانند خرما و انجیر، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج، لوبیا سبز، آجیل و دانه ها هستند.

2. افزایش مصرف فولات

فولات نوعی ویتامین B است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین دارد. بدن از فولات برای تولید هم، یک جزء هموگلوبین که به حمل اکسیژن کمک می کند، استفاده می کند. اگر فردی فولات کافی دریافت نکند گلبول های قرمز خون او قادر به تکامل یافتن نخواهند بود، که می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود فولات و سطح پایین هموگلوبین شود. از منابع خوب فولات می توان به گوشت گاو، اسفناج، برنج، بادام زمینی، نخود سیاه، لوبیا قرمز، آووکادو و کاهو اشاره کرد.

افزایش هموگلوبین خون

3. به حداکثر رساندن جذب آهن

علاوه بر مصرف مقادیر کافی آهن، جذب آن نیز مهم است. منابع ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و سبزیجات برگ سبز می توانند میزان جذب آهن را افزایش دهند. مصرف مکمل ویتامین C نیز ممکن است کمک کننده باشد. ویتامین A و بتاکاروتن می توانند به بدن در جذب و استفاده از آهن کمک کنند. مواد غذایی غنی از ویتامین A شامل ماهی، جگر، سیب زمینی شیرین و کلم هستند. مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن، میوه ها و سبزیجات زرد، قرمز و نارنجی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی و انبه هستند. با اینکه مکمل ‌های ویتامین A می‌ توانند به بدن در پردازش آهن کمک کنند، اما مصرف بیش از حد این ویتامین خطرناک است. ویتامین A بیش از حد ممکن است منجر به هیپرویتامینوز A شود و علائمی مانند درد استخوان و مفاصل، سردرد شدید و افزایش فشار مغز ایجاد کند.

4. مصرف مکمل های آهن

پزشک ممکن است به فردی که سطح هموگلوبین بسیار پایینی دارد برای افزایش هموگلوبین خون توصیه کند که مکمل آهن مصرف کند. با این وجود دوز مصرفی برای هر فرد متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که آهن بیش از حد می تواند باعث هموکروماتوز شود که می تواند منجر به بیماری کبد و عوارض جانبی مانند یبوست، تهوع و استفراغ شود. مکمل ها باعث می شوند سطح آهن به تدریج در طی چند هفته افزایش یابد. لذا پزشک ممکن است مصرف مکمل ها را برای چند ماه توصیه کند تا ذخایر آهن بدن افزایش یابد.

با مکمل های مناسب کم خونی آشنا شوید: قرص فرکو پلاس ویواتیون

محدوده های طبیعی هموگلوبین

پزشک با آزمایش خون هموگلوبین پایین را بررسی می کند. هموگلوبین پایین زمانی تشخیص داده می شود که یک مرد کمتر از 13.5 و یک زن کمتر از 12 گرم در دسی لیتر هموگلوبین در خون داشته باشد. سطح هموگلوبین ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کمبود آهن، بارداری، مشکلات کبد یا کلیه و بیماری مزمن کاهش یابد. پایین بودن هموگلوبین خون به طور طبیعی بدون علت زمینه ای نیز امکان پذیر است. برخی حتی ممکن است هموگلوبین پایینی داشته باشند و هیچ علامت یا نشانه ای را تجربه نکنند. با راهنمایی پزشک، افراد می توانند سطح هموگلوبین خود را افزایش دهند تا در محدوده طبیعی قرار گیرد. در صورتی که مصرف مکمل ها و تغییر رژیم غذایی کافی نباشد، درمان های بیشتری برای بیمار در نظر گرفته می شود.
محدوده های طبیعی هموگلوبین خون در:
مردان: 13.5 تا 17.5 گرم در دسی لیتر
زنان: 12 تا 15.5 گرم در دسی لیتر
کودکان: بسته به سن متفاوت است.

علائم هموگلوبین پایین

علائم هموگلوبین پایین شامل ضربان قلب سریع یا نامنظم، رنگ پریدگی پوست و لثه، خستگی، ضعف عضلانی، کبودی مکرر یا غیر قابل توجیه و سردردهای مکرر است.

علت کمبود هموگلوبین چیست؟

فردی که هموگلوبین پایینی دارد ممکن است کم خونی داشته باشد. علل شایع کم خونی شامل کمبود آهن، ویتامین B12 یا فولات، از دست دادن خون، سرطان خون، بیماری کلیوی، بیماری کبد، کم کاری تیروئید، تالاسمی و کم خونی داسی شکل است. سطح پایین هموگلوبین همچنین می تواند ناشی از بیماری ریه، سیگار کشیدن بیش از حد، سوختگی و فعالیت بدنی شدید باشد.

کمبود هموگلوبین خون باعث چه بیماری می شود؟

یکی از سوالات مهم در مورد کم بودن هموگلوبین خون بیماری هایی است که ایجاد می کند. کمبود هموگلوبین می تواند منجر به کم خونی در افراد شود که خود می تواند مشکلات دیگری برای فرد ایجاد کند.

سخن آخر
بسیاری از افراد می توانند سطح هموگلوبین خود را با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل ها افزایش دهند. برای تعیین دوز صحیح مکمل با پزشک صحبت کنید. اگر سطح هموگلوبین پایین بماند، ممکن است فرد به درمان بیشتری مانند انتقال خون نیاز داشته باشد. بسته به علت هموگلوبین پایین و درمان های انجام شده، ممکن است درمان تا یک سال طول بکشد.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: medicalnewstoday

دیدگاه و نظرات

فاطمه خالقی
دختر چهارسالم هرچقدرم شربت اهن میخوره هموگلوبینش پایینه علتش چیه؟چجوری درمانش کنم؟
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در تخصص ما نیست و باید با پزشک صحبت کنید.
علی
میشه با مصرف دارو یا هر چیزی در آزمایش مینوری خودمون رو مخفی کنیم
پوراطب گستر
با سلام خیر چنین امکانی نیست.
اعظم طهوری
با تشکر بسیار ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما خدا به شما خیر فراوان بده
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای شنیدن مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ
انصاری
من به دلیل خونریزی رحمی دچار کم خونی شدم و هموگلبینم از ۱۱به ۹رسیده والان خیلی ضعف و بی حالی و تپش قلب دارم لطفا راهنمایی کنید
پوراطب گستر
با سلام بهتر است از پزشک راهنمایی بخواهید.
میهمان
با سلام من تالاسمی مینور هستم وقتی حامله بودم هموگلوبینم شد 7 الان همش هموگلوبینم کم میشه که با گرفتن خون میشه 9 یه مدت قرص اهن مصرف میکردم اما الان که ازمایش دادم دکتر گفتن اهنم بالاست و نباید از قرص های اهن استفاده کنم فقط روزی یه عدد قرص فولیک اسید 5بخورم میشه لطفا بگید میتونم از چه مکمل یا مواد غذایی استفاده کنم که اهنم بالا نره ولی هموگلوبینم بالا باشه ممنون
پوراطب گستر
با سلام با توجه به شرایط شما باید متخصص خون شناسی در این باره نظر بدهند و هر نوع مکملی که معرفی کردند ما می توانیم در تهیه آن به شما کمک کنیم.

ارسال دیدگاه جدید