انواع قرص آهن

همانطور که همه ما میدانیم آهن یک ریزمغذی ضروری برای بدن است که بسیاری از افراد از کمبود آن رنج می برند. مصرف قرص آهن بهترین راه برای درمان کمخونی ناشی از کمبود آهن است. انواع قرص آهن در بازار وجود دارد و با توجه به نوع نمکی که در ساخت آن استفاده شده است اثربخشی آن متفاوت است.
آهن به طور کلی به اشکال زیر تولید می شود:

انواع قرص آهن

از انواع قرص آهن می توان به فومارات آهن، گلوکونات آهن، سولفات آهن و بیس گلیسینات آهن اشاره کرد. برخی از این مکمل ها ممکن است در فرد مشکلات گوارشی ایجاد کند. آهن فومارات دارای زیست فراهمی کم و عوارض جانبی قابل توجهی است. فومارات آهن ممکن است برای افرادی که مبتلا به بیماری کرون و سایر بیماری های گوارشی هستند مضر باشد و نگرانی هایی در مورد زیست فراهمی این نوع آهن وجود دارد. آهن سولفات پرکاربردترین شکل مکمل آهن برای درمان کمخونی است چرا که ارزان و در دسترس است ولی عوارض گوارشی زیادی دارد. از طرف دیگر سولفات آهن جذب بسیار پایینی دارد و برای مکمل درمانی باید دوزهای بالایی برای بیماران تجویز شود. همچنین میزان جذب آن تحت تاثیر سایر ترکیبات موجود در رژیم غذایی مانند فیتات ها، فنول ها یا فیبرها قرار می گیرد. گلوکونات آهنی با وجود این که محبوب ترین نوع مکمل آهن است، حاوی مقدار کمی آهن المنتال است.

کامل ترین قرص آهن را بشناسید: قرص فرکوپلاس ویواتیون حاوی آهن بیس گلیسینات است که عوارض گوارشی سایر قرص های آهن را نداشته و جذب بالایی دارد. علاوه بر این حاوی ویتامین ها و مینرال هایی است که جذب آهن را افزایش می دهند و توسط پزشکان برای درمان کمخونی توصیه می شود.

آهن المنتال

محتوای آهن المنتال در هر نوع مکمل آهن شاید یکی از مهمترین ملاحظات در انتخاب نوع مکمل آهن باشد. آهن عنصری به مقدار دقیق آهن که یک قرص یا کپسول مکمل دارد اشاره میکند. این آهنی است که جذب می شود و برای بدن قابل استفاده است.

انواع قرص آهن

عوارض جانبی احتمالی مصرف انواع قرص آهن

مصرف انواع قرص آهن چندین عارضه جانبی جزئی دارد که شامل یبوست، گرفتگی معده، اسهال، حالت تهوع، سوء هاضمه و مدفوع سیاه قیری (احتمالا نشانه ای از زخم دستگاه گوارش فوقانی) است. بیشتر عوارض جانبی جزئی مصرف مکمل های آهن پس از سازگاری بدن با مصرف آهن از بین می رود. در صورت تداوم علائم، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

جذب آهن

جذب آهن توسط ذخایر آهن بدن کنترل می شود و به طور کلی مقادیر بیشتر توسط افرادی که آهن خون آنها پایین تر است جذب می شود. این بدان معناست که فردی که از کم خونی فقر آهن رنج می برد، ممکن است 90 درصد آهن موجود در مکمل را جذب کند، در حالی که فردی که کمبود آهن ندارد، فقط 10 درصد آهن را مصرف می کند. با وجود این پدیده، به افراد توصیه می شود پیش از مصرف قرص آهن، سطح هموگلوبین و فریتین خون را چک کنند تا از کمبود آهن مطمئن شوند.

آهن شلاته

آهن شلاته یک فرم مکمل آهن است که از نظر شیمیایی تغییر کرده تا بتواند بدون تجزیه شدن از طریق دستگاه گوارش عبور کند. "شلاته" به این معنی است که یونهای فلزی به یونهای غیر فلزی متصل می شوند تا یک مولکول جدید را تشکیل دهند.
از نظر تئوری، این فرایند طوری طراحی شده که آهن بتواند بدون هضم شدن، از طریق فرآیند گوارش عبور کند. در عوض، آهن شلاته به سلولها منتقل می شود و همراه با اسید آمینه ای که به آن متصل است جذب می شود. آهن شلاته با بسیاری از نام های عمومی و برند تجاری شناخته می شود. شلات بیس گلیسینات آهن یکی از رایج ترین نامهای عمومی آن است.

آهن بیس گلیسنات

شلات بیس گلیسینات از دو مولکول گلیسین تشکیل شده است که با پیوندهای کووالانسی به یک آهن متصل می شوند. زیست فراهمی بیشتر این مکمل در سلول های مخاطی باعث جذب آهن بیشتر می شود و به سرعت به بافت های هدف بدن تحویل داده می شود. بنابراین به دوزهای کمتری از آهن برای مکمل درمانی نیاز است، که می تواند منجر به مشکلات گوارشی کمتر و کاهش خطر اضافه بار آهن شود.
خوشبختانه آهن شلاته با گلیسین با مواد غذایی واکنش نمی دهد و سطوح بالای فیتات ها یا فیبرها در رژیم غذایی هیچ مانعی در عملکرد آن ایجاد نمی کند. همچنین جذب بیس گلیسینات آهن با حضور سایر داروها نیز مهار نمی شود. شلات با اسید فیتیک رژیم غذایی رسوب نامحلول ایجاد نمی کند، سبوس و غیره، که منجر به واکنشهای شیمیایی می شوند نمی توانند در مسیر جذب آهن تداخل ایجاد کنند.

بهترین قرص آهن چیست؟

بیس گلیسینات آهن از بهترین انواع قرص آهن است که علاوه بر جذب بهتر، عوارض گوارشی کمتری دارد و بنابراین می تواند برای افراد دچار کمخونی بهترین انتخاب باشد. تحقیقات نشان داده است که بیس گلیسینات آهن در روده هیدرولیز نمی شود و دست نخورده جذب می شود. پس از جذب در مخاط بافت، شلات هیدرولیز شده و آزاد شدن آهن به داخل پلاسما و بقیه بافتها و اندامهای بدن مشابه بافتهای دیگر تنظیم می شود. منبع آهن آزاد شده از شلات در بافتهای خون ساز مورد استفاده قرار می گیرد و بخش آمینو اسید از طریق مسیرهای متابولیک طبیعی اسید آمینه متابولیزه می شود. زیرا این شکل از آهن توسط لیگاندهای اسید آمینه محافظت می شود.

نویسنده: نگار رفیعی
منبع: wearefeel

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید