امگا 3 در بارداری

امگا 3 نقش های مهم زیادی در بدن دارد و در بیشتر سلول های بدن به ویژه در ترکیب سلول های عصبی و سلول های بینایی وجود دارد. بنابراین، امگا 3 در بارداری هم نقش مهمی دارد و هنگام آماده شدن برای بارداری، توصیه می شود زنان از این ماده غذایی برای رشد جنین استفاده کنند. در فرآیند رشد بدن جنین در رحم، جنین نیاز دارد از منبع اسیدهای امگا 3 منتقل شده از بدن مادر از هفته اول تا اخر بارداری استفاده کند. بنابراین، زنان بارداری که به اندازه کافی امگا 3 دریافت نمی کنند، می توانند باعث کمبود این ترکیب در فرزندانشان شوند و بر رشد و سلامت کودکان تأثیر بگذارند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند، کمبود امگا 3 در جنین، در زمان تولد کودک، خطر عقب ماندگی رشد، ضعف بینایی، عقب ماندگی تفکر و شاخص هوش در مقایسه با همسالان را افزایش می دهد.

تاثیر امگا ۳ بر جنین

امگا 3 برای رشد عصبی و بصری اولیه کودک ضروری است. جنین از امگا 3 برای رشد سیستم عصبی خود استفاده می کند و به همین دلیل ممکن در مادران باردار کمبود امگا3 دیده شود. افزودن EPA و DHA به رژیم غذایی زنان باردار تأثیر مثبتی بر رشد بینایی و شناختی کودک دارد. وجود امگا 3 کافی می تواند احتمال ابتلای کودک به آسم و سایر شرایط آلرژیک را کاهش دهد. امگا 3 رشد چشم و مغز و رشد اولیه کودک را بهبود می بخشد. بنابراین مصرف امگا 3 در بارداری ضروری است.

فواید قرص امگا 3 در بارداری

امگا 3 اثرات مثبتی بر بارداری دارد. افزایش مصرف EPA و DHA از زایمان زودرس جلوگیری می کند، خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد و ممکن است وزن هنگام تولد را افزایش دهد. کمبود امگا 3 نیز خطر افسردگی مادر را افزایش می دهد. امگا 3 بعد از تولد نیز برای تولید شیر مادر ضروری است. با هر بارداري بعدي، مادران بيشتر از ذخایر امگا3 تهي مي شوند و توصیه می شود از مکمل ها و منابع امگا3 به میزان کافی استفاده کنند.
محققان رژیم غذایی زنان را در سه ماهه دوم و سوم بارداری که مهمترین زمان رشد مغز جنین است مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند فرزندان زنانی که در این زمان ماهی مصرف کرده‌اند نتایج بهتری در آزمایش‌های هوش و سنجش بینایی به دست آورده‌اند. همچنین مطالعات نشان داده است تاثیر مصرف ماهی توسط مادر طی سومین ماه بارداری بر افزایش هوش کودک حتی ممکن است از مصرف شیر مادر و شیرخشک حاوی اسیدهای چرب بعد از تولد بیشتر باشد.

تاثیر امگا 3 بر زیبایی جنین

در سوالات بسیاری از کاربران دیده می شود که آیا امگا3 در زیبایی جنین نقش دارد؟ در این زمینه پژوهش خاصی انجام نشده و اطلاعات زیادی در دست نیست و به نظر نمی رسد امگا3 بتواند به زیبایی جنین کمک کند. امگا3 برای رشد مغزی و بینایی جنین مورد نیاز است.

قرص امگا ۳ در ماه اخر بارداری

3 ماهه اول بارداری: میزان امگا 3 مورد نیاز در این دوران از 100 تا 120 میلی گرم در روز متغیر است. در صورت تهوع شدید صبحگاهی، پزشک ممکن است یک مکمل خوراکی اضافی حاوی امگا 3 تجویز کند.
سه ماهه دوم بارداری: در این زمان بینایی جنین در مرحله رشد است و بسیار سریع توسعه می یابد. جنین اکنون می تواند چشمان خود را باز و نور را درک کند با اینکه هنوز در رحم است. در این دوره، مصرف قرص امگا 3 بسیار مهم است، بنابراین زنان باردار باید روزانه 200 میلی گرم امگا 3 دریافت کنند. با توجه به اینکه ممکن است در این دوران امگا3 کافی را نتوانند از طریق رژیم غذایی دریافت کنند، استفاده از مکمل امگا3 ضروری است.
3 ماه آخر بارداری: زنان باردار باید حدود 200 میلی گرم امگا 3 روزانه استفاده کنند تا مطمئن شوند که مواد مغذی کافی برای رشد و تکمیل مغز کودک فراهم می شود.
 

امگا 3 در هفته چندم بارداری باید استفاده شود؟

زنان باردار نیاز به دریافت امگا 3 دارند و محتوای این اسید چرب بر اساس رشد جنین در دوران بارداری افزایش می یابد. زنان باردار باید از هفته 12 بارداری شروع به مصرف امگا 3 کنند. زیرا در این زمان رشد و شکل گیری جنین شروع می شود. مصرف مکمل اسیدهای امگا 3 کافی از این دوره به شکل گیری و تکامل کودکان کمک می کند.

قرص امگا 3 برای باردار شدن مناسب است؟

برای برخی سوال است که امگا3 برای باردار شدن هم مورد استفاده است؟ چراکه توسط متخصصان توصیه می شود. در جواب باید بگوییم امگا3 موجب بارداری یا افزایش احتمال بارداری نمی شود. متخصصان زنان و زایمان به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می کنند از مکمل های امگا3 یا از منابع امگا3 استفاده کنند. خواص امگا 3 بسیار زیاد است و مصرف آن پیش از بارداری می تواند به تقویت سیستم ایمنی و ارتقا سلامتی کمک کند.

امگا 3 در بارداری

چقدر امگا 3 در بارداری نیاز است؟

زنان باردار و زنان شیرده باید حدود 200 تا 300 میلی گرم امگا 3 در روز دریافت کنند. این امگا3 را می توانند از منابع مختلف آن یا مکمل های موجود در بازار به دست بیاورند.

چه نوع امگا 3 در بارداری بهتر است استفاده شود؟

EPA از قلب، سیستم ایمنی و پاسخ التهابی پشتیبانی می کند. DHA از مغز، چشم ها و سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی می کند، به همین دلیل است که برای زنان باردار و شیرده بسیار مهم است.

با مکمل امگا 3 مناسب بارداری آشنا شوید: پرگمام پریناتال ویتالی تون + DHA

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 در بارداری

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 فارغ از اینکه باردار باشید یا نه بعد از غذا است. در این زمان جذب امگا3 به بالاترین حد می رسد و می توانید بیشترین بهره را از این مکمل ببرید.
مصرف امگا-3 همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه وعده‌های غذایی حاوی چربی، می‌تواند جذب این اسیدهای چرب را بهبود بخشد. چربی‌های موجود در غذا به حل شدن و جذب بهتر امگا 3 در بدن کمک می‌کنند.
توصیه می‌شود که قرص امگا 3 را با وعده‌های غذایی اصلی، مانند صبحانه، ناهار یا شام، مصرف کنید.

مضرات امگا 3 در بارداری

به دلیل آلودگی دریاها با جیوه، تقریبا همه ماهی ها حاوی مقداری جیوه هستند. برخی نیز ممکن است دارای بی فنیل های پلی کلره (PCB) و دیوکسین ناشی از آلودگی صنعتی باشند. مقادیر بالای جیوه و PCB در بدن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود از ماهی هایی استفاده شود که میزان جیوه آنها بسیار کم است. البته این سموم را می توان در طول ساخت و فرآوری روغن ماهی، با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و فرآیند تصفیه پیشرفته، از بین برد و یک امگا3 مناسب ایجاد کرد.

آیا قرص امگا 3 بوی ماهی می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که روغن ماهی فقط زمانی بوی نامطبوع می دهد که روغن تحلیل رفته و در حال فاسد شدن است. مکمل روغن ماهی با کیفیت بالا بوی ماهی نمی دهد.

آیا قرص امگا 3 مزه ماهی دارد؟

باکیفیت ترین روغن ماهی نباید طعم ماهی داشته باشد. از روغن‌های ماهی که طعم‌های بسیار قوی یا مصنوعی به آن‌ها اضافه شده است خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد سعی می‌کنند طعم ماهی را پنهان کنند.

چگونه امگا 3 کافی دریافت کنم؟

از آنجایی که امگا 3 برای چند روز در بدن می ماند، خوردن دو وعده ماهی چرب در هفته می تواند میزان مورد نیاز را به بدن برساند. بهترین منابع EPA و DHA ماهی های آب سرد مانند سالمون، تن، ساردین، و شاه ماهی هستند. اگر از مزه یا بوی ماهی خوشتان نمی آید، می توانید از روغن کریل، از موجودات دریایی ریز شبیه میگو، و روغن جلبک استفاده کنید. از روغن کبد ماهی به عنوان منبع امگا 3 استفاده نکنید، زیرا ممکن است حاوی ویتامین A زیادی برای زنان باردار باشد. اگر از هیچ یک از این منابع نمی توانید استفاده کنید، توصیه ما این است که زیر نظر پزشکتان از قرص یا کپسول امگا3 استفاده کنید.

نگارنده: نگار رفیعی
منبع: americanpregnancy

دیدگاه و نظرات

حامد
از دکتر که این دارو رو برامون توصیه کرده تشکر میکنم

ارسال دیدگاه جدید