ریزش مو در دوران شیردهی

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری متوجه می شوند رشد موهای آنها بیشتر شده و موهای جذاب تر و پرپشت تری دارند، اما این موها پس از زایمان دچار ریزش می شوند و به همین دلیل یکی از گلایه های خانم ها از ریزش مو در دوران شیردهی است. اغلب خانم ها متوجه موهای زیادی روی بالش و لباس های خود می شوند. درست چند هفته پس از تولد نوزاد موهای مادران نازک شده و شروع به ریزش می کند. این افزایش ریزش مو کاملا طبیعی است و به دلیل تغییر سطح هورمون بعد از بارداری اتفاق می افتد.

علت ریزش مو در دوران شیردهی چیست؟

در دوران بارداری، هورمون های بدن تغییر می کنند. یکی از هورمون ها گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG است(همان هورمونی که برای تست بارداری استفاده می شود.). استروژن، پروژسترون، اکسی توسین و پرولاکتین نیز افزایش می یابند. در سه ماهه آخر بارداری، سطح استروژن افزایش می یابد که از ریزش معمولی مو جلوگیری می کند. ممکن است در این مدت متوجه شوید که موهایتان شاداب و پرپشت هستند. پس از زایمان، سطح استروژن کاهش می یابد که باعث می شود تعداد زیادی از موها وارد فاز استراحت رشد مو شوند. پس از چند ماه، موها شروع به ریزش می کند. پس از مرحله استراحت، تک تک تارهای مو در نهایت می ریزند. سپس یک موی جدید شروع به رشد می کند تا جایگزین موهای ریخته شده شود.
ریزش مو پس از بارداری قابل توجه است که به آن ریزش مو تلوژن افلوویوم گفته می شود که به معنای ریزش بیش از حد است. برخی خانم ها ممکن است روزی 300 تار مو از دست بدهند و معمولا در حدود 4 ماهگی به اوج خود می رسد و تا یک سالگی کودک به پایان می رسد.

آیا ریزش مو در در دوران شیردهی و پس از زایمان دائمی است؟ 

خوشبختانه ریزش مو در دوران شیردهی دائمی نیست. موها به مرور زمان به الگوهای رشد معمول خود بازمی گردند. تا یک سالگی کودک موها دوباره رشد می کنند. اما، موهای جدید کوتاه‌تر از موهای دیگر هستند. اگر پس از چندین ماه هنوز هم ریزش موی زیادی دارید یا موهای شما نازک می شوند توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید تا دلایل دیگر نیز بررسی شوند. ممکن است مشکلات دیگری مانند کم خونی یا بیماری تیروئید داشته باشید. استفاده از مولتی ویتامین های بارداری ممکن است برای حل این مشکل توصیه شود.

ریزش مو در شیردهی

برای درمان ریزش مو در دوران شیردهی چه باید کرد؟

نمی توان از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کرد. این ریزش مو کاملا طبیعی است و هیچ درمانی برای توقف تلوژن افلوویوم یا تسریع رشد موهای جدید وجود ندارد. اما اگر ریزش مو شما را آزار می دهد، درمان هایی وجود دارد که می توانید سعی کنید موهای خود را پرتر و سالم تر نشان دهید.

1. سشوار یا اتو مو استفاده نکنید

گرم کردن موها با سشوار یا اتو ممکن است باعث نازک‌تر به نظر رسیدن موها شود. سعی کنید از حالت دادن فانتزی خودداری کنید و اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند. برس زدن بیش از حد می تواند باعث ریزش موها به صورت دسته های بزرگتر شود، بنابراین خیلی برس نزنید.

2. خوب غذا بخورید

گنجاندن انواع میوه ها، سبزیجات و پروتئین های سالم در رژیم غذایی بهترین راه برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. مصرف سبزیجات با برگ های تیره، سیب زمینی شیرین و هویج (برای بتاکاروتن)، تخم مرغ و ماهی توصیه می شود.

3. مصرف ویتامین برای ریزش مو در دوران شیردهی

اگر رژیم غذایی شما متعادل نیست می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید. اصولا به خانم ها توصیه می شود مکمل هایی که در دوران بارداری استفاده می کردند را در دوران شیردهی نیز ادامه دهند تا مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را جذب کنند. ویتامین D، آهن، امگا 3، روی و سلنیوم همگی به سلامت پوست سر، ریشه، فولیکول ها و ساقه کمک می کنند.

بهترین مکمل درمان ریزش مو: قرص هیر ایکس ویواتیون مخصوص خانم ها

4. از شامپوی حجم دهنده استفاده کنید

این شامپوها حاوی موادی مانند پروتئین هستند که روی موها را می پوشاند و باعث می شود موها پرتر به نظر برسند. از شامپوهای حالت دهنده استفاده نکنید. چراکه حاوی نرم کننده های سنگینی هستند که می توانند مو را سنگین کرده و به ریزش مو منجر شوند. از نرم کننده های فرموله شده برای موهای نازک استفاده کنید. زیرا حاوی فرمول های سبک تری هستند که موها را سنگین نمی کنند. از نرم کننده برای انتهای موهای خود استفاده کنید. استفاده از نرم کننده روی پوست سر باعث سنگینی موها می شود.

5. مدل موی جدید امتحان کنید

بسیاری از تازه مادران موهای کوتاه را ترجیح می دهند. مدل کوتاه می تواند موها را پرتر نشان دهد و مدیریت آن نیز آسان تر است. با یک نوزاد، هر چیزی که در زمان صرفه جویی کند یک موهبت واقعی است.

آیا ریزش مو در دوران شیردهی طبیعی است؟

ریزش مو بخشی طبیعی از چرخه پس از زایمان است و بسیاری از مادران آن را تجربه می کنند. از هر 10 مادر، 4 نفر در 3 ماه اول پس از زایمان، ریزش مو را تجربه می کنند که به دلیل نوسانات هورمونی بعد از بارداری رخ می دهد. این تغییرات باعث می شود موها از فاز آناژن (رشد) به فاز تلوژن (ریزش) حرکت کنند و در نتیجه موها بیش از حد بریزند.

قرص برای ریزش مو در شیردهی

با وجود اینکه گفتیم ریزش مو در شیردهی طبیعی است و پس از مدتی اثرات آن از بین می رود، بسیاری تمایل دارند بتوانند از مکمل های مناسب برای کاهش ریزش مو استفاده کنند. استفاده از مکمل های دوران شیردهی مانند قرص برست فیدینگ ویواتیون که حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادران شیرده است، می تواند گزینه خوبی باشد. علاوه بر این می توان از قرص هیر ایکس ویواتیون مخصوص خانم ها نیز استفاده کرد. این قرص به صورت اختصاصی برای ریزش مو تولید شده و می تواند به رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

سوالات متداول

ریزش مو بعد از زایمان چقدر طول می کشد؟

ریزش مو در دوران شیردهی موقتی است و اصولا بعد از 6 ماه از بین می رود. اصولا تا یک سالگی کودک دیگر اثری از ریزش مو نیست.

علائم ریزش مو پس از زایمان چیست؟

مهم ترین نشانه ریزش مو، افزایش تعداد موها در خانه، روی بالش، روی برس یا هر آن جایی است که یک مادر قدم می گذارد. برخی ممکن است روی لباس های خود نیز موهای زیادی ببینند.

ریزش مو در دوران شیردهی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک بر اساس مشاهدات شما از افزایش ریزش مو و بارداری اخیر تشخیص می دهد که آیا شما دچار این سبک از ریزش مو هستید یا خیر.

آیا ریزش موی من می تواند روی کودک من تأثیر بگذارد؟

ریزش مو پس از زایمان طبیعی است و بر کودک تأثیری ندارد. اما موهایی که می ریزند می توانند به دور انگشتان، انگشتان پا یا سایر قسمت های بدن کودک بپیچند. این اتفاق نادر، تورنیکه مویین نامیده می شود و می تواند باعث درد و قطع جریان خون شود. اگر متوجه این موضوع شدید، باید موها را باز کنید.

چگونه می توانم از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کنم؟

متاسفانه برای جلوگیری از این مدل ریزش مو هیچ کاری نمی توان انجام داد. ممکن است دانستن در مورد آن از قبل مفید باشد تا دیگر تعجب نکنید و بتوانید مدیریت بحران کنید.

آیا موهای من بعد از ریزش مو پس از زایمان دوباره رشد می کند؟

بله. ریزش مو بعد از زایمان دائمی نیست. به محض ریزش موهای قدیمی، موهای جدید شروع به رشد می کنند.

ریزش مو در دوران شیردهی تا کی ادامه دارد؟

بسیاری از مادران پس از زایمان ریزش موی قابل توجهی تجربه می کنند. معمولاً حدود سه ماه پس از زایمان رخ می دهد اما موقتی است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ریزش مو به ندرت بیش از 15 ماه پس از تولد ادامه می یابد.

سایر علل ریزش مو در زنان

تغییرات هورمونی پس از زایمان ممکن است تنها دلیل ریزش مو نباشد. سایر علل ریزش مو شامل ژنتیک خانواده، داروها، استرس و شرایط پزشکی هستند.

نویسنده: نگار رفیعی
منبع:clevelandclinic

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید