اسید فولیک در بارداری

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) همه زنان در سن باروری را مجبور کرده تا علاوه بر مصرف غذاهای متنوع حاوی فولات، 400 میکروگرم فولیک اسید را هر روز مصرف کنند که این کار به پیشگیری از نقایص مغزی (آنسفالی) و نخاعی نوزاد (اسپینابیفیدا) کمک می کند. در این مقاله به اهمیت مصرف اسید فولیک در بارداری و میزان مورد نیاز آن می پردازیم.

فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید یک ویتامین B است. بدن ما با استفاده از این ویتامین، سلول های جدید می سازد. به پوست، مو و ناخن هایتان نگاه کنید. اینها و دیگر بخش های بدن، سلول های جدید را هر روز می سازند. فولیک اسید، فرم ساختنی (که معمولا به طور طبیعی یافت نمی شود) از فولات است که در مکمل ها و غذاهای غنی شده مثل برنج، پاستا، نان و برخی غلات صبحانه استفاده می شود.

میزان مورد نیاز اسید فولیک در بارداری

چرا فولیک اسید قبل و در طول بارداری مهم است؟

وقتی نوزاد از همان اوایل بارداری درحال رشد است، فولیک اسید به تشکیل لوله عصبی کمک می کند. فولیک اسید بسیار مهم است چون می تواند به پیشگیری از برخی نقایص مغزی (آنسفالی) و نخاعی نوزاد (Spina اسپینابیفیدا) کمک کند.  
زنان در سن باروری به 400 میکروگرم فولیک اسید در روز نیاز دارند. همه زنان در سن باروری باید هر روز 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند تا بتوانند فولیک اسید را به مقدار کافی بدست آورند که این به پیشگیری از برخی نقایص در نوزاد کمک می کند چون حدود نیمی از بارداری ها در آمریکا ناخواسته و بدون برنامه ریزی اتفاق می افتد. قبل از اینکه اکثر زنان بدانند که باردار هستند، نقایص مغزی و نخاعی نوزاد در اوایل بارداری (3 تا 4 هفته بعد از بارداری) اتفاق می افتد مصرف دوز بالاتر از 400 میکروگرم فولیک اسید لزوما به معنی پیشگیری بهتر از نقص لوله عصبی نیست مگراینکه پزشک مصرف دوز بیشتر را بدلیل داشتن دیگر بیماری ها به بیمار توصیه کند.  هنگام تصمیم گیری برای باردار شدن، خانمی که قبلا باردار بوده و سابقه نقص لوله عصبی داشته، باید با پزشک خود مشورت کند. CDC توصیه می کند که این زنان هر روز 4000 میکروگرم فولیک اسید را یک ماه قبل از باردار شدن و تا 3 ماهه اول بارداری مصرف کنند.    

مکملی اختصاصی برای دوران بارداری: سافت ژل پریناتال پلاس دی اچ ای ویواتیون

چه زمانی باید مصرف فولیک اسید را شروع کرد؟

هر زنی در سن باروری لازم است فولیک اسید را هر روز مصرف کند چه قصد باردار شدن داشته باشد و چه نداشته باشد چون این ویتامین به ساختن سلول های جدید کمک می کند.

آیا مکمل فولات و فولیک اسید یکی هستند؟

فولات و فولیک اسید غالبا بجای هم استفاده می شوند گرچه این مکمل ها متفاوت هستند. فولات یک عبارت کلی است که برای توصیف انواع ویتامین B9 استفاده می شود. 
انواع فولات شامل موارد زیر است:

  • دی هیدروفولات (DHF)
  • تتراهیدروفولات (THF)
  • 5،10-متیلن تتراهیدروفولات (5،10-متیلن-THF)
  • 5-متیل تتراهیدروفولات (5-متیل-THF یا 5-MTHF)
اسید فولیک در بارداری

فولیک اسید نوع خاصی از فولات است که به طور طبیعی یافت نمی شود بنابراین برخی از مواد غذایی همانند برنج ها، پاستا، نان و غلات صبحانه را با آن غنی سازی می کنند که با برچسب "غنی شده " در بازار موجود است (غنی سازی یک روش برای اضافه کردن ویتامین ها یا مواد معدنی یا هر دو به مواد غذایی می باشد).
فولیک اسید بهترین مکملی است که از آن برای غنی سازی برخی موادغذایی استفاده می شود ، این ویتامین در برابر گرما و نور ثبات بیشتری نسبت به انواع فولات دارد و برای غنی سازی مواد غذایی مناسب تر است چون بیشتر محصولات غنی شده مثل نان و پاستا پخته می شوند.
CDC توصیه می کند که زنان در سن باروری که قصد باردار شدن دارند، دستکم 400 میکروگرم فولات را هر روز مصرف کنند. با این حال جذب 400 میکروگرم فولات از طریق رژیم غذایی سخت و دشوار است. شما می توانید با خوردن 400 میکروگرم فولات در روز، خوردن غذاهای غنی شده یا ترکیبی از این دو، علاوه بر مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فولات، این ویتامین را جذب بدنتان کنید.

چگونه با خوردن مقدار کافی از فولیک اسید از نقص لوله عصبی پیشگیری کنیم؟

علاوه بر خوردن غذاهای متنوع غنی از فولات، زنان می توانند فولیک اسید را از موارد زیر بدست آورند:

  • مصرف ویتامینی که حاوی فولیک اسید است:

اکثر ویتامین هایی که به فروش می رود، حاوی مقادیر توصیه شده از فولیک اسید (400 میکروگرم) است که زنان برای پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین به آن نیاز دارند. مکمل های مخصوص دوران بارداری در داروخانه ها موجود است.

  • خوردن غذاهای غنی شده

شما می توانید فولیک اسید را در برخی نان ها، غلات صبحانه و آرد ذرت پیدا کنید. 

  • مصرف ترکیبی از هردو یعنی مصرف ویتامینی که حاوی فولیک اسید است و خوردن غذاهای غنی شده 

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: cdc

دیدگاه و نظرات

زهرا
سلام من حدود ۲۰ روز باردارم قبل بارداری اسیدفولیک استفاده نکردم الان باید اسید فولیک چند بخورم؟
پوراطب گستر
باسلام بهتر است با متخصص زنان صحبت کنید و اسیدفولیک 600 بخورید.
کارن
سلام من پسرم شکاف کام داشت الان بعد ۲سال ناخاسته باردارم و از هفته ششم متوجه شدم الان چکار کنم خطرناکه؟ چون فولیک استفاده نکردم
پوراطب گستر
با سلام شما بهتر است با متخصص زنان صحبت کنید.
موسوی
اسیدفولیک چند باید بخوریم واسه بارداری و تاچند روز باید بخوریم؟؟
پوراطب گستر
با سلام توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری از مکمل 400 اسیدفولیک استفاده کنید تا 3 ماهه اول بارداری.

ارسال دیدگاه جدید