آلزایمر و نقش تغذیه

تصور می شود که زوال عقل و بیماری آلزایمر ناشی از ترکیب عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و تغذیه است. بیماری هایی مثل فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت و چاقی ممکن است باعث افت حافظه شود و این غالبا تحت تاثیر غذاهایی است که می خوریم. داشتن تغذیه خوب و خوردن غذاهای سالم به کاهش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر در سنین بالا و دوره سالمندی کمک می کند. 

دراینجا به مواد غذایی اشاره می کنیم که می تواند با آلزایمر مقابله می کنند:

سبزی های برگدار

کلم پیچ، کاهو، اسفناج و چغندر برگ برخی از سبزیجات برگدار هستند که غنی از ویتامین های گروه ب مثل فولات و B9 می باشند که می توانند به کاهش افسردگی و تقویت حافظه کمک کنند.  علاوه بر خوردن سبزیجات برگدار در سالاد، میتوان این سبزیجات را به سوپ ها و خوراک های آبپز اضافه کرد. شما می توانید آنها را پوره کنید و به سس ها، چاشنی ها و هوموس اضافه کنید.

بری ها

تمشک، بلوبری،توت سیاه و گیلاس همگی حاوی یک فلاونوئید بنام آنتوسیانین هستند که از پیشرفت آسیب مغزی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. این میوه ها و سایر بری ها سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین ها هستند که به کاهش التهاب و حفظ سلامت مغز کمک می کنند. 

مغزها  

گردو، بادام، بادام هندی و بادام زمینی سرشار از چربی های سالم، منیزیم، ویتامین E و ویتامین های ب هستند که همگی باعث تقویت حافظه و مقابله با علایم زوال عقل می شوند. زنان بالاتر از 70 سال که دستکم 5 وعده مغزها را در هفته مصرف می کنند، در مقایسه با زنان همسن و سال که این مغزها را نمی خورند، از سلامت مغزی خوبی برخوردارند. مطالعه دیگر نشان می دهد که ترکیبات فیتوشیمیایی ضدالتهاب در گردو می تواند التهاب سلول های مغز را کاهش دهد و سلامت مغز را در طول دوره پیری و سالمندی حفظ کند.

امگا3 ها

روغن زیتون، دانه های کتان و ماهی چرب مثل ماهی تن، سالمون و قزل آلا نمونه هایی از غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا3 با DHA هستند که به سالم ماندن مغز کمک می کنند. بیشتر مطالعات ثابت کردند که امگا3 ها در مقابله و پیشگیری از زوال عقل موثر هستند بطوری که مصرف 200 میلی گرم DHA را هر روز برای حفظ سلامت مغز توصیه می کنند. با این حال متوسط مصرف روزانه DHA در امریکا تنها حدود 80 میلی گرم است. سعی کنید مقادیر زیادی از امگا3ها را مصرف کنید یا از پزشکتان بخواهید تا مکمل های DHA موثر و ایمنی را برای شما تجویز کنند. 

آشنا شویم با: سافت ژل امگا فلکس هلث برست

سبزیجات خانواده کلم

 بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات از خانواده کلم غنی از ویتامین های ب و کاروتنوئیدها هستند که می توانند سطح هموسیستین را کاهش دهند. هموسیستین یک آمینواسید است که با افت حافظه، آتروفی مغز و زوال عقل ارتباط دارد. میتوانید کلم ها را با سیر و روغن زیتون تفت دهید یا با این خوراکی یک سوپ یا چاشنی درست کنید. 

ادویه ها

ادویه هایی مثل مریم گلی، زیره سبز و دارچین هنگام استفاده در غذاهای فصلی طعم و مزه خوبی به غذا می دهند و آنها حاوی پلی فنول ها هستند. پلی فنول ها ترکیباتی هستند که مزیت های زیادی برای حافظه و سلامت مغز دارند. این ادویه ها می توانند ضایعات مغزی را از بین ببرند و التهاب را کاهش دهند و از آسیب مغزی و بیماری آلزایمر پیشگیری کنند. قفسه ادویه را با انواع ادویه ها پر کنید تا بتوانید طعم و مزه خوبی به غذاهایتان بدهید و همزمان مغزتان را سالم نگه دارید.

دانه ها

دانه آفتابگردان، دانه کتان و تخمه کدو همگی حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مثل ویتامین E، روی (زینک)، امگا3 ها و کولین هستند که افت حافظه را کاهش می دهند. از این دانه ها به عنوان اسنک (میان وعده) استفاده کنید و یا روی سالاد بریزید یا آنها را در دسرهایی مثل پودینگ و مافین استفاده کنید تا سلامت مغزتان را تضمین کنید.

آلزایمر

غذاهایی که برای بیماری آلزایمر مضر هستند

بیشتر غذاها در رژیم غذایی غربی به عنوان عوامل خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر شناخته می شوند مثل گوشت های قرمز فرآوری شده، غلات بدون سبوس، شیرینی ها و دسرها. مصرف زیاد مشروبات الکلی، اسیدهای چرب اشباع و غذاهای پرکالری از عوامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بحساب می آیند. اگر فکر می کنید که شما یا عزیزانتان ممکن است در معرض خطر بیماری آلزایمر باشید، با پزشکتان در مورد داشتن یک رژیم غذایی سالم و برنامه تغذیه که بتواند این خطر را کاهش دهد، مشورت کنید. 
            
تنظیم: زهرا محبی
منبع: healthcareassociates
 

دیدگاه و نظرات

سلیمه هادی
سلام دست شما درد نکنه واقعادعالی بود
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای گوش کردن به مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ

ارسال دیدگاه جدید