مراحل رشد نوزاد

مراحل رشد نوزاد از بدو تولد آغاز می شود و نوزادان به سرعت رشد می کنند و بزرگ می شوند. در 1 ماهگی، در آغوش مادر قرار گرفتن، خوابیدن و شیر خوردن، کل کاری است که یک نوزاد انجام می دهد. مدت زمانی که مادر با نوزادش صرف می کند، به رشد مغز او کمک خواهد کرد و نوزاد بتدریج دنیا را تجربه می کند. نوزاد در یک ماهگی برای لحظاتی گریه می کند و این گریه اغلب بدلیل گرسنگی یا کثیف کردن پوشک است اما اغلب نوزادان بدلایل نامعلومی گریه می کنند، بنابراین کمی آنها را در آغوش بگیرید تا کمی آرام بگیرند. یادتان باشد که بالاخره گریه آنها تمام خواهد شد.
در هفته های ششم تا هشتم، لازم است سلامت نوزاد توسط پزشک یا متخصص اطفال مورد ارزیابی قرار گیرد.

مراحل رشد نوزاد ، 1 ماهگی

سرعت مراحل رشد نوزاد متفاوت است. اما به طور متوسط، وزن نوزادان در 1 ماهگی 0.7 تا 0.9 کیلوگرم و قد آنها بین 2.5 تا 4 سانتی متر رشد می کند. دور سر نوزاد نیز تا 1.25 سانتی متر افزایش خواهد یافت. همه نوزادان بعد از تولد دچار کاهش وزن می شوند. نوزادان سالم معمولا طی هفته های دوم تا سوم وزنشان را از دست می دهند و سپس رشد می کنند. نوزاد هنگام تولد سنگین وزن است و پزشک اطفال یا پرستار، مرتبا رشد او را روی نمودار رشد بررسی می کند. نوزادان به اشکال و سایزهای مختلف به دنیا می آیند و ممکن است درشت یا ریز باشند. مهم این است که نوزادان به مرور زمان و پیوسته رشد می کنند. وزن نوزادتان را با سایر نوزادان مقایسه نکنید.

مراحل رشد نوزاد

نوزاد 1 ماهه چه کارهایی می تواند انجام دهد؟
در مراحل رشد نوزادان در 1 ماهگی، اکثر نوزادان از رفلاکس رنج می برند. آنها در مورد کارشان فکر نمی کنند چون آنها در 1 ماهگی فقط بدنبال مکیدن، بلعیدن و جستجوی شیر هستند و اگر چیزی را در کف دستتان بگذارید، آنها آن شی را می قاپند (اگرچه اکثر اوقات نوزادان، دستشان را به شکل یک مشت کوچک در می آورند).
نوزادان در 1 ماهگی بتدریج با هر دو چشم روی یک شی متمرکز می شوند و قادرند یک شی درحال حرکت را از یک طرف به طرف دیگر دنبال کنند.آنها بجای نگاه کردن به یک شی ترجیح می دهند به چهره یک انسان نگاه کنند و اگر شما آنها را در فاصله 45 سانتی قرار دهید، آنها به چشمانتان خیره می شوند. اکثر نوزادان در 1 ماهگی می توانند والدینشان را بشناسند.
نوزادان در 1 ماهگی عاشق صدای مادر هستند اما اگر آنها صدای بلندی را بشنوند، از جا می پرند. هنگامی که آنها به روی کمر می افتند، دست و پا می زنند، مرتب پلک می زنند و تند تند نفس می کشند.
در پایان 1 ماهگی، وقتی مادر نوزادش را روی شکم می خواباند، اکثر نوزادان سرشان را بالا نگه می دارند و یا سرشان را به یک طرف می چرخانند. زمانی که عضلات گردن قویتر می شود، نوزادان قادرند سرشان را برگردانند و وقتی آنها در کریر قرار می گیرند، سرشان را بالا می گیرند.
وقتی نوزاد گرسنه یا ناراحت است، با صدای بلند گریه می کند. وقتی شاد است، معمولا از شادی قهقه می زند. مادر نیز می تواند با همین صدا به نوزادش پاسخ دهد.
برخی نوزادان در 1 ماهگی با مکیدن انگشتان می توانند خود را آرام کنند. بنابراین یکی از روش ها برای آرام کردن آنها، کمک به مکیدن نوزاد است.

چگونه به مراحل رشد نوزاد کمک کنیم؟

تا حد امکان وقت بیشتری را با نوزادتان بگذرانید. نگاه کردن به چشمان او و لبخند زدن به او باعث قویتر شدن پیوند بین مادر و نوزاد شده و نوزاد ایمنی و امنیت بیشتری را احساس می کند. برای نوزادتان لالایی بخوانید. حتی اگر آنها قادر به درک و فهم نیستند، از شنیدن صدایتان لذت می برند. موسیقی نیز به تحریک احساسات آنها کمک کرده و آنها را به هیجان می آورد. بازی کردن با آنها موجب تقویت پیوندتان می شود. گذاشتن نوزاد روی شکم به مدت 1 تا 5 دقیقه باعث تقویت نوزاد و رشد عضلات گردن می شود. به این حالت، زمان شکم گفته می شود. همیشه در طول زمان شکم، مراقب نوزادتان باشید و همیشه آنها را روی کمر بخوابانید.

آشنایی با مکمل: قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

علایم اختلال رشد

مراحل رشد نوزاد متفاوت است. در 1 ماهگی، شما هنوز در حال آموختن رفتارها و نیازهای نوزادتان هستید. اما اگر با نوزاد خوب شیر نخورد، نوزاد بیش از 16 ساعت در روز می خوابد، نوزاد دست و پایش را حرکت نمی دهد، نوزاد، به چهره شما نگاه نمی کند و یا اشیا را دنبال نمی کند و یا با دیدن شما، پاسخی نمی دهد، نوزاد قهقه نمی زند و یا صدایی تولید نمی کند، نوزاد با شنیدن صدای بلند از جا نمی پرد و یا صدایی را نمی شنود، شما نسبت به گریه یا خواب نوزاد نگران هستید مواجه شدید، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ترابی
سلام امروز دخترم 1 ماهه شد وقتی بدنیا اومد 2ونیم کیلو بود و توی دو روزگی هم بخاطر انسداد اثنی عشری عمل شد و یک هفته تو بیمارستان بود و وقتی 10 روزه شد مرخص شد ک 2 کیلو و 250 گرم شده بود و الان ک یکماهش شده 3 کیلو 200 گرم هستش و من خیلی بابت وزنش نگرانم ک ب وزن نرمال برسه... تغذیش هم شیر مادر و شیر خشک هست یعنی با شیر خودم سیر نمیشه و حدود 40 درصد شیر خودم رو میخوره و 60 درصد شیر خشک... برای وزن گیریش باید چکار کنم خیلی نگرانم
ادمین سایت
باسلام بهتره با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و با مشورت پزشکشان از قطره مولتی ویتامین ویواکیدز استفاده کنید.
ناشناس
بچه ام سه کیلو بود الان سی روزه شد وزن زیاد نگرفته الان۴کیلو؟
ادمین سایت
باسلام الان از وزن 3 کیلو 4 کیلو شده؟ بعد از 30 روز

ارسال دیدگاه جدید