علائم دیابت

شناخت علائم دیابت می تواند به درمان و کنترل این بیماری کمک کند. هیچ راه حلی برای بهبودی قطعی دیابت نوع 2 وجود ندارد و فرد مبتلا نمی تواند به شرایط عادی قبل از بیماری برگردد اما قابل پیشگیری و قابل کنترل است. انتخاب رژیم غذایی مناسب، داشتن برنامه ورزشی منظم و همین طور جلوگیری از افزایش وزن می تواند به کنترل بیماری کمک کند. در صورتیکه این مراقبت ها کافی نباشند بیماران به ناچار باید دارو مصرف کنند یا برای تنظیم قند خون تزریق انسولین داشته باشند.

علائم دیابت

دیابت، بیماری مرموزی است که آرام آرام پیشرفت می کند. در واقع ممکن است شما چند سالی به این بیماری مبتلا شده و خودتان از ان بی خبر باشید. بنابراین بهتر است با مشاهده این دست از علائم برای انجام آزمایش های مورد نیاز به سرعت نزد پزشک بروید.

مهمترین علائم دیابت نوع 2

1) تشنگی و ادرار فراوان: در بیماری دیابت نوع 2 به دلیل افزایش قند خون در رگ ها، مایعات بیشتری از بافت های بدن به بیرون هدایت می شوند که این موضوع تشنگی فرد بیمار را به همراه دارد. در نتیجه فرد نسبت به نوشیدن آب و مایعات تمایل بیشتری پیدا می کند و بدین ترتیب حجم ادرار به طور غیر عادی افزایش می یابد.

2) گرسنگی: چون در بدن فرد بیمار انسولین کافی برای تامین قند مورد نیاز سلول ها وجود ندارد ماهیچه ها و سایر اعضای بدن با کمبود انرژی روبرو می شوند که این موضوع سبب گرسنگی بیشتر می شود.

3) کاهش وزن: با وجود اینکه فرد مبتلا به دیابت نوع 2 احساس گرسنگی بیشتری دارد، انتظار می رود که وزنش افزایش پیدا کند اما جالب اینجاست که وزن کم شود. وقتی بدن قادر به تجزیه گلوکز نباشد باید برای تامین انرژی مورد نیاز از سوخت و چربی های ذخیره شده در ماهیچه ها استفاده کند و بدین ترتیب لاغری پیش می آید.

4) خستگی: هنگامی که قند کافی در اختیار سلول های بدن نباشد فرد بیمار دچار خستگی و زودرنجی می شود.

5) تاری دید: وقتی قند خون بالا می رود ممکن است مایعاتی به عدسی چشم فشار بیاورند که این موضوع توانایی دید شفاف را از بین می برد.

6) بهبودی دیر هنگام زخم ها: دیابت نوع 2 توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها را کاهش می دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند زخم هایشان دیرتر بهبود می یابد.

علائم دیابت

علائم دیابت نوع یک

این نوع دیابت به دلیل عدم وجود و ترشح انسولین ایجاد می شود و بیمار نیاز دارد تا انسولین تزریق کند. این بیماری در سنین پایین دیده می شود و به همین دلیل به نام دیابت جوانان نیز شناخته می شود. تکرر ادرار، پرنوشی؛ نوشیدن زیاد آب، خستگی زیاد و طولانی، احساس تشنگی و گرسنگی زیاد و خشکی دهان از علائم دیابت نوع یک هستند.

با داروهای مناسب دیابت آشنا شوید: قرص دیابتس نوتری پک ویواتیون

علائم دیابت بارداری

دیابت بارداری در خانم های باردار اتفاق می افتد و برای بسیاری از افراد بعد از بارداری از بین می رود ولی برای برخی ممکن است تبدیل به دیابت نوع دو شود. شناخت نشانه های دیابت بارداری اهمیت زیادی دارد چرا که می تواند کمک زیادی به زنان باردار کند. از علائم دیابت بارداری می توان به افزایش تشنگی، خستگی، تاری دید، کاهش وزن، حالت تهوع، افزایش ادرار و عفونت های زیاد اشاره کرد. با مراجعه به پزشک به راحتی می توان این بیماری را کنترل کرد.

علائم دیابت در زنان و مردان

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد می پرسند تفاوت علائم دیابت در زنان و مردان است. دیابت در زنان با علائم گوناگونی چون بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، عفونت های قارچی واژن، خارش واژن، عفونت های ادراری، ادرار دردناک، اختلال عملکرد جنسی زنان دیده می شود. علایم دیابت در مردان نیز شامل تکرر ادرار، مشکلات پوستی، کاهش توده عضلانی، احساس ضعف و خستگی و بی حالی و اختلال در نعوظ است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر دیابت هستند؟

محققان هنوز به درستی نمی دانند که چرا گروهی از افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. اما بنا به دلایلی برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که بهتر است این گروه ها را بشناسید. افراد دارای اضافه وزن، تجمع چربی ها در اطراف شکم، بی تحرک ها یا کم تحرک ها، ارث و وجود بیماری در والدین و افزایش سن از دسته افرادی هستند که ممکن است به بیماری دیابت مبتلا شود و علائم دیابت را بروز دهند.

دیابت و رژیم غذایی

در اینجا برای بیماران دیابتی توصیه هایی داریم که به آنها کمک می کنند با انتخاب غذاهای مناسب شرایط بدنی سالم تری داشته باشند. این پیشنهادها برای افراد بزرگسالی مناسب است که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، اضافه وزن دارند، کم تحرک هستند و داروهای مربوط به بیماری دیابت را مصرف می کنند. کم کردن حجم وعده های غذایی، مصرف سالاد به عنوان پیش غذا، انتخاب غذاهای سبک برای شام، برنامه ای برای میان وعده های سالم، کاهش مصرف کربوهیدرات (قند)، مصرف میوه ها به مقدار کم، افزایش مصرف پروتئین ها و توجه به چربی های مفید از راهکارهای تغذیه ای برای پیشگیری از دیابت هستند.

کلام آخر

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت انتخاب سبک زندگی سالم است. غذاهایی را انتخاب کنید که کم چرب و کم کالری باشند. بیشتر روی میوه ها، سبزیجات و نان های سبوسدار تمرکز داشته باشید. به ازای هر هزار کالری که به بدنتان می رسانید در حدود 14 گرم فیبر مصرف کنید چون فیبرها به کنترل قند خون کمک می کنند. حداقل روزی نیم ساعت ورزش را در برنامه روزانه تان جای دهید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش های مفید و کم عارضه هستند. اگر اضافه وزن دارید از همین امروز به فکر دنبال کردن برنامه های کاهش وزن باشید چون با این کار خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش می دهید.

دیدگاه و نظرات

میهمان
ممنون بزرگوار کمان نیکم فلانی فند خوب شود/
ناشناس
ممنون از توضیحات کافی و مفیدتان
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای گوش کردن به مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ

ارسال دیدگاه جدید