فواید امگا 3

در مورد فواید امگا 3 بر بدن انسان زیاد شنیده‌ایم. از تاثیر آن بر بهبود عملکرد مغز و سلامت، سیستم قلبی-عروقی گرفته تا بیماری‌هایی نظیر آسم و سرطان. این ماده یکی از انواع اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که بدن قادر به تولید آن نیست، بنابراین نیاز بدن را می‌بایست از طریق تغذیه یا مصرف مکمل‌های آن تامین کرد. به گفته متخصصان امگا ٣ يک ضدالتهاب مطلوب است كه تاثير مثبتی بر سيستم اسكلتی عضلانی و كنترل التهاب ناشی از برخي بيماریها دارد.

فواید امگا 3 برای سیستم اسکلتی عضلانی بدن

بسیاری از بیماری‌های انسان به نوعی با فرآیندهای التهابی در ارتباط است و یکی از فواید امگا 3 تنظیم فرآینده‌ای التهابی ایفا می‌کند. این اسید چرب به‌عنوان یکی از موثرترین مواد طبیعی در کاهش التهاب شناخته می‌شود. امگا‌3 همچنین به‌عنوان یک عامل مهم در تعدیل سیستم ایمنی شناخته شده و بنابراین در بهبود انواع بیماری‌های خودایمنی نظیر روماتویید آرتریت کاربرد دارد.
مصرف مکمل‌های حاوی امگا ‌3 می‌تواند منجر به کاهش فعالیت بیماری و کاهش مصرف سایر داروهای مرتبط با این بیماری شود. ولی با وجود شواهد اندکی بر کاهش نسبی علایم مبتلایان به ساییدگی زانو، تاکنون تاثیر آن در پیشگیری و کاهش سرعت پیشرفت آرتروز زانو ثابت نشده است. هرچند که در مورد نقش امگا‌3 در کاهش درد بیماران مبتلا به فیبرومیالژی مطالعات کمی صورت گرفته اما این ترکیب یکی از انواع مکمل‌های غذایی پرمصرف در این‌گونه افراد است.
علاوه بر کمبود امگا ‌3، تناسب مصرف و نسبت میزان امگا ‌3 به امگا‌ 6 در بدن بسیار مهم است، همچنان که در بیماران دچار سندرم درد مزمن نشان داده شده که این نسبت کاهش یافته و دیده شده مصرف امگا 3 می‌تواند در کاهش علایم درد و خستگی آنها موثر باشد که مکانیسم احتمالی آن را کاهش تولید واسطه‌های دخیل در ایجاد التهاب می‌دانیم. جدا از عوامل و بیماری‌های بی‌شماری که منجر به احساس خستگی می‌شوند، خستگی می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود امگا3 باشد که در کنار آن افراد از خشکی پوست و ریزش مو، اشکال در حافظه و تغییر خلق ‌و ‌خو شاکی هستند و تعدادی از این افراد هم به دلیل ضعف سیستم ایمنی همیشه احساس مریضی و سرماخوردگی دارند. مصرف امگا 3 در بیماران مبتلا به کمردرد و گردن‌‌درد نیز می‌تواند به میزان قابل‌توجهی مصرف داروهای ضدالتهاب و مسکن‌ها را کاهش دهد و در مواردی جایگزین مناسبی برای این‌گونه داروها باشد.

فواید امگا 3 برای ورزشکاران

یافته ‌ها حاکی از این است که مصرف امگا 3 میزان خون‌رسانی به عضلات را در حین ورزش افزایش می‌دهد و از میزان کوفتگی عضلات در صدمات ورزشی و تورم ناشی از آن می‌کاهد. امگا 3 می‌تواند اثرات بعضی از داروها را افزایش یا کاهش دهد، بنابراین لازم است افراد در صورت مصرف هرگونه دارو به‌خصوص داروهای رقیق‌کننده خون یا کنترل‌کننده قند خون جهت تطبیق مقدار داروهای مصرفی و نیز میزان و مدت مصرف امگا 3، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

فواید امگا 3

فواید امگا 3 برای کنترل التهاب

افراد مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی باید حتما ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند، چرا که تحقیقات نشان می‌دهد یکی از فواید امگا 3 کنترل التهاب در نواحی مفاصل، اسکلت و عضلات است که در نتیجه دردهای مفاصل و عضلانی کاهش می‌یابد. از این رو تاکید می‌شود حتما در طول هفته دو تا سه بار ماهی مصرف شود. بسته به وزن، هر فردی می‌تواند در یک وعده غذایی 90 تا 150 گرم ماهی مصرف کند.
اگرچه امگا 3 در منابع گیاهی مثل خرفه، کلزا، روغن بذر کتان و روغن سویا وجود دارد، اما بدون تردید بهترین منبع اسید چرب امگا3، ماهی و غذاهای دریایی است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی دارای اثرات ضدالتهابی مطلوب‌تری است. از این رو، رعايت يك رژيم غذايي صحيح مي‌تواند به مراتب دردهای مزمن بيماران را كاهش دهد و كيفيت زندگي آنها را بهبود بخشد.

مصرف خودسرانه مکمل امگا 3

برخی از افراد به جای اینکه ماهی بخورند، خودسرانه به مصرف مکمل و قرص‌های امگا3 روی می‌آورند. اگرچه مصرف این نوع مکمل و قرص‌ها التهاب را کم می‌کند، باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید خون می‌شود و مشکلات را حل می‌کند اما با توجه به اینکه مصرف زیاد قرص‌های امگا3 باعث سیالیت خون می‌شود و در طولانی‌مدت قند خون را بالا می‌برد، حتی‌الامکان باید از مصرف خودسرانه آن اجتناب کرد. مصرف طولانی‌مدت و روزانه آن می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه امگا3 یک نوع اسید چرب است، اگر بیش از مقدار مورد نیاز مصرف شود، با اسید چرب امگا6 که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم است، رقابت می‌کند و میزان جذب آن را پایین می‌آورد. مصرف مکمل و قرص امگا3 حتما باید تحت‌نظر پزشک صورت بگیرد. در صورتی که التهابی در بدن وجود داشته باشد و پزشک مصرف مکمل امگا3 را توصیه کند، مصرف آن برای یک دوره بلامانع خواهد بود. افرادی هم که به هیچ ‌وجه علاقه‌ای به خوردن غذاهای دریایی ندارند، می‌توانند منابع گیاهی مثل روغن کلزا را در برنامه غذایی خود بگنجانند یا اینکه در نهایت از مکمل امگا 3 دو روز در هفته استفاده کنند.

آشنا شویم: سافت ژل امگا پلاس ویواتیون

یک مکانیسم پیچیده استخوان‌سازی

برخی از مطالعات در انسان نشان می‌دهد که اسیدهای چرب بلند زنجیره مانند امگا3 می‌تواند استخوان‌سازی را افزایش دهد، افزایش توده استخوانی را در نوجوانان تحت تاثیر قرار دهد و کاهش استخوان را در کهنسالی کاهش دهد. با این حال، مکانیسم‌های سلولی عملکرد اسیدهای چرب امگا3 پیچیده است و شامل ایجاد تغییرات متابولیت‌های اسیدچرب مانند پروستاگلاندین‌ها، رزولوین‌ها و پروتکتورها است که مسیرهای مختلف سیگنالینگ، سیتوکین‌ها و عوامل رشد را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد؛ که البته در برخی جنبه‌ها، هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد. اسیدهای چرب امگا3 بر گیرنده‌های هسته‌ای که در سلول‌های استخوان‌خوار یا استئوکلاست یافت می‌شود، اثر گذاشته و مانع جذب استخوان می‌شود.
در رابطه با استئوپروز هم نقش امگا 3 به تنهایی در پیشگیری و درمان واضح نیست و اگر هم بخواهیم نقشی برای امگا 3 در نظر بگیریم به صورت کمکی برای کلسیم و در کنار کلسیم نقش پیدا می‌کند که اثر مثبتی بر سلول‌های استئوبلاست یا استخوان‌ساز خواهد داشت.

نکته
نكته حائز اهميت اينكه افرادی که وارفارین یا آسپیرین استفاده می‌کنند، نمی‌توانند سرخود مکمل بخورند و باید تحت نظر پزشک و بر اساس آزمایشات دوره‌ای مصرف مکمل داشته باشند. از طرف ديگر با توجه به اينكه مکمل عوارض گوارشی دارد، بنابراين بهتر است با شکم خالی مصرف نشود و همراه یا بعد غذا بهترین زمان مصرف آن است. در ضمن نسبت درصد امگا6 به امگا3 بهتراست 2 به 1 تا 3 به 1 باشد که بهترین جذب را داشته باشد.

دیدگاه و نظرات

مهدیه
سلام خسته نباشید آیا قد کودکان را افزایش می‌دهد؟
پوراطب گستر
با سلام تاثیر زیادی برای قد کودکان ندارد.
فقط خدا
سلام، من آسم دارم و اخیرا بسیار زیاد به عفونت دستگاه تنفسی مبتلا میشم، بخاطر مصرف داروهای کورتون دار، سیستم ایمنی بدن من بسیار ضعیف شده، کپسول امگا3، 6،7، 9 گرفتم، روزی یکی بعد از ناهار میخورم، به لطف خدا خیلی بهترم، میتونم ادامه بدم؟ کم کاری تیروئید هم دارم.
پوراطب گستر
با سلام امگا 3 مشکلی برای مصرف ندارد ولی برای مصرف همزمان با داروهایتان بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.
مرضیه احمدی
با سلام برای رفع زانو درد چه جوری باید امگا۳مصرف کرد
پوراطب گستر
با سلام روزی یک عدد امگا3 بعد از نهار استفاده کنید.
یاسمن
سلام مصرف همزمان منیزیم و امگا۳ موردی نداره؟
پوراطب گستر
با سلام خیر مشکلی ندارد و می توانید استفاده کنید.
محمد جواد
سلام و درود. مصرف همزمان مولتی ویتامین و امگا 3 هرروز بعد از صبحانه خوبه یا یک روز در میونش کنم؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید هر روز استفاده کنید و مشکلی ندارد.

ارسال دیدگاه جدید