بیماری قلبی

بیماری قلبی بیماری شایعی است که تمروزه افراد زیادی با آن درگیر هستند. آیا تاکنون به فروشگاه رفته اید و متوجه بطری های شیرهای بدون چربی شده اید. اما اخیرا بحث های زیادی در مورد چربی لبنیات مطرح شده که همین مسئله باعث شد تا فروشگاه ها در فروش بطری های شیر پرچرب یا سایر محصولات لبنی پرچرب تردید کنند چون تحقیقات نشان دادند که بین لبنیات پرچرب با سلامت قلب و عروق ارتباط پیچیده ای وجود دارد. درحالیکه اکثر مطالعات بر رابطه بین چربی لبنیات و خطر بیماری قلبی متمرکز شده اند اما برخی مطالعات به بررسی رابطه چربی لبنیات و شروع بیماری قلبی پرداختند.

رابطه بین بیماری قلبی و مصرف لبنیات

برای بررسی این موضوع، محققان دانشکده هاروارد در یک مطالعه رابطه بین چربی لبنیات و خطر بیماری قلب-عروق و سکته را مورد تحقیق قرار دادند.
محققان، رابطه بین چربی لبنیات و خطر بیماری قلبی را روی بیش از 43 هزار مرد و 87 هزار زن مورد مطالعه قرار دادند. اطلاعات بدست آمده طی چندین دهه به محققان اجازه داد تا افرادی که وارد مطالعه می شوند را از نظر عوامل مخدوشگر مطالعه مانند: مصرف سیگار، فعالیت بدنی بسیار کم و سایر عوامل اثرگذار بر ابتلا به بیماری قلبی بررسی کنند و آنها را از مطالعه کنار بگذارند. برای کسانی که عاشق محصولات لبنی هستند، خبر خوبی داریم و این خبر این است که شیر پرچرب، ماست، کره، پنیر و خامه ( در مقایسه با رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده و قند است ) خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش نمی دهند. لازم به ذکر است که این محصولات لبنی خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کاهش نمی دهند.

بیماری قلبی
 

کاهش خطر بیماری قلبی با جایگزین کردن چربی

اما عاملی که خطر ابتلا به بیماری قلب-عروق را تحریک می کند، جایگزین کردن چربی است. وقتی چربی لبنیات با همان کالری چربی گیاهی یا چربی غیراشباع جایگزین می شود، خطر بیماری قلبی به ترتیب به میزان 10 تا 24 درصد کاهش می یابد. به علاوه جایگزین کردن همان مقدار کالری چربی لبنیات با کربوهیدرات های سالم در غلات با کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به بیماری قلب-عروق ارتباط دارد. جایگزین کردن چربی لبنیات با سایر چربی های حیوانی مثل گوشت قرمز، خطر ابتلا به بیماری قلب-عروق را تا 6 درصد افزایش می دهد. این نتایج نشان می دهد که چربی لبنیات، چربی مطلوبی در رژیم غذایی ما نیست. اگرچه از خوردن لبنیات پرچربی مثل پنیر لذت می بریم اما یک رژیم غذایی سالم باید برپایه یک رژیم گیاهی با کمترین چربی اشباع باشد. به گفته فرانک هو، نویسنده اصلی مقاله مذکور، این نتایج نشان می دهد که چربی های غیراشباع موجود در روغن های گیاهی، مغزها، دانه ها، آووکادو و ماهی های روغنی جزو چربی های سالم بوده و باید آنها را به رژیم غذایی اضافه کرد چون این خوراکی ها حافظ و ضامن سلامت قلب هستند.

آشنا شویم: کپسول  امگا 3 هلث برست

چگونه لبنیات مصرف کنیم؟

با توجه به محصولات لبنی، فرانک هو مصرف منظم شیر پرچرب یا پنیر را به همراه گوشت های فرآورده شده و آرد تصفیه شده به شکل همبرگر و پیتزا توصیه نمی کند. بلکه او، مصرف مقدار کمی پنیر به صورت اسنک به همراه میوه یا کراکرهای غلات را پیشنهاد می دهد. از بین محصولات لبنی، ماست مزیت های فراوانی برای سلامتی دارد. یک فنجان ماست ساده به همراه مغزها یا میوه تازه برای طعم دار کردن آن می تواند جزو یک وعده صبحانه یا اسنک سالم باشد.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

شیدا
سلام.وقتتون بخیر من از دوران بارداری به لبنیات حساسیت پیداکردم وقتی میخورم تپش قلب میگیرم وبدنم بی حس میشه خواستم بدونم دلیلش چیه؟
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در حوزه کاری ما نیست و بهتر است با متخصص قلب صحبت کنید.
ناشناس
سلام ببخشید من همین الان شیر خوردم قلبم درد گرفته هنوزم درد دارم مشکل چیه
پوراطب گستر
با سلام نمی دانیم بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
hivahidari
چند روزی است شب موقع خواب قلبم تندتند میزند خواستم دلیل آن را بدانم
ادمین سایت
با سلام به شما اگر این حالت روند تکرار شونده ای دارد باید با پزشک چک کنید.

ارسال دیدگاه جدید