درمان سفیدی مو با مکمل ها

متاسفانه امکان بازگشت رنگدانه موهای سفید و خاکستری وجود ندارد. اما می توانید با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی مناسب، به درمان سفیدی مو کمک کرده و آن را به تعویق بیندازید. سفید شدن مو در اکثر افراد پیش از 50 سالگی و معمولا با چند تار مو شروع می شود و به تدریج در طول زمان افزایش می یابد. افرادی که پیش از 30 سالگی سفید شدن مو را تجربه می کنند، اغلب بیشتر مشتاق انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ رنگدانه موهایشان هستند.

دریافت مواد مغذی برای درمان سفیدی مو

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی به تولید رنگدانه (ملانین) در فولیکول های مو کمک می کنند. لذا به منظور حفظ رنگ طبیعی موها باید به میزان کافی از این مواد مغذی مصرف نمایید. در این مقاله مواد مغذی مناسب برای درمان سفیدی مو را عنوان می کنیم.

کلسیم

کلسیم علاوه بر استخوان ها به حفظ سلامت اعصاب، قلب و عضلات کمک می کند. محصولات لبنی مانند شیر و ماست منابع خوب این ماده معدنی هستند.

مس

کمبود مس می تواند در تولید انرژی در بدن اختلال ایجاد کند و سلول های خونی و بافت های همبند را تحت تاثیر قرار دهد. این ماده معدنی همچنین به بدن کمک می کند تا آهن را متابولیزه و سلول های خونی جدید ایجاد کند. مس در تولید ملانین نیز نقش دارد و می تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند. مس در بادام زمینی، بادام، عدس، جگر گاو و قارچ سفید یافت می شود. مصرف مناسب مس می تواند به درمان سفیدی مو کمک کند.

درمان سفیدی مو با مکمل ها

آهن

کمبود آهن نیز می تواند در سفیدی زودرس مو نقش داشته باشد. آهن یک ماده معدنی ضروری است که به ایجاد هموگلوبین در سلول های خونی کمک می کند. هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن است. گوشت، عدس و سبزیجات دارای برگ های تیره منابع خوب آهن هستند. مصرف مناسب آهن می تواند به درمان سفیدی مو کمک کند.

پروتئین (کراتین)

ممکن است درباره استفاده از کراتین برای صاف کردن مو شنیده باشید، اما کراتین داخلی نیز می تواند بر سلامت موها تاثیر بگذارد. کراتین نوعی پروتئین است که در سلول های سطحی وجود دارد. وقتی پروتئین‌ کراتین در فولیکول‌ های مو تجزیه می ‌شود، می‌تواند منجر به ریزش مو و تغییرات رنگدانه ‌ها شود. دریافت پروتئین کافی به بدن اجازه می دهد اسیدهای آمینه را استخراج کرده و آنها را به کراتین تبدیل کند.

پارا آمینو بنزوئیک اسید و ویتامین B5 

از مکمل های حاوی پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) و ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) اغلب برای به تعویق انداختن سفید شدن موها استفاده می شود. پارا آمینو بنزوئیک اسید از ترکیبات مشابه به ویتامین های گروه B و ویتامین B5 یک ماده مغذی ضروری است که به بدن کمک می کند تا انرژی و گلبول قرمز تولید کند. اگرچه مطالعات روی موش ها نشان داده است که ویتامین B5 می تواند در برگرداندن رنگدانه خزها موثر باشد، هیچ مطالعه بالینی در مورد انسان وجود ندارد. با این حال مصرف توامان اسید پانتوتنیک و اسید فولیک ممکن است بتواند سفیدی موها را معکوس کند. منابع غذایی غنی از ویتامین B5 شامل ماهی، جگر گاو و ماست هستند.

با مکمل های مناسب درمان سفیدی مو آشنا شوید: قرص هیر ایکس ویواتیون

ویتامین  B6

ویتامین B6 برای متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی مهم است. کمبود ویتامین B6 باعث بروز علائمی مانند خشکی مو، ترک لب‌ و خستگی می شود. می توانید ویتامین B6 را از مواد غذایی مختلف از جمله ماهی، مرغ و سیب زمینی و برخی میوه ها دریافت کنید.

ویتامین B7

ویتامین B7 (بیوتین) در افزایش ضخامت و استحکام موها نقش دارد. همچنین تحقیقات نشان می دهند که کمبود بیوتین ممکن است در سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشد. مصرف بیوتین می تواند به درمان سفیدی مو کمک کند.

ویتامین  B9

ویتامین B9 (فولات یا اسید فولیک) به بدن در متابولیسم اسیدهای آمینه کمک می کند. همچنین برای عملکردهای متابولیکی و DNA مهم است. کمبود ویتامین B9 ممکن است موجب تغییرات رنگدانه مو، پوست و ناخن شود. مواد غذایی غنی از فولات شامل لوبیا، مارچوبه، سبزیجات با برگ سبز‌ و مرکبات هستند.

ویتامین B12   

کمبود ویتامین B12 یکی از شایع‌ترین علل سفیدی زودرس مو است. کمبود ویتامین B12 اغلب همزمان با کمبود اسید فولیک و بیوتین در افرادی با سفیدی مو دیده می شود. ویتامین B12 یکی دیگر از مواد مغذی است که برای متابولیسم، تولید DNA و سطوح کافی انرژی ضروری است. با مصرف مواد غذایی مانند گوشت، محصولات لبنی و غلات غنی شده، می توانید مقادیر کافی ویتامین B12 دریافت نمایید.

ویتامین D

محققان دریافته اند که افرادی که از سفیدی زودرس مو رنج می برند، مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D هستند. این یافته نشان می دهد که این ماده مغذی در تولید ملانین در فولیکول های مو نیز اثر دارد. شما می توانید ویتامین D را از طریق تغذیه و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین نمایید.

روی

روی (زینک) یک ماده معدنی است که مسئول محافظت از سلول ها و DNA در برابر مهاجمان است. همچنین به بدن در ساخت پروتئین کمک می کند. کمبود روی ممکن است بر سلامت موها اثر بگذارد. این ماده معدنی در لوبیا، غلات کامل و گوشت قرمز موجود است. مصرف روی می تواند به درمان سفیدی مو کمک کند.

روغن ماهی

یک مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان با موی سفید، سطح کلسترول بیشتری داشتند. مصرف مکمل های روغن ماهی به طور بالقوه می تواند یکی از راه های رفع این مشکل باشد. 

مصرف مکمل غذایی

اگر به اندازه کافی از مواد مغذی فوق در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، مصرف یک یا چند مکمل می تواند کمک کننده باشد. با مصرف این مواد مغذی می توان اطمینان حاصل کرد که فولیکول های مو همان طور که باید رنگدانه تولید می کنند.

تغییر شیوه زندگی

سیگار برای سلامتی مضر است و ممکن است به سفید شدن زودرس مو به ویژه قبل از 30 سالگی منجر شود. ممکن است بین استرس و سفید شدن زودرس موها ارتباط وجود داشته باشد. بنابراین مدیریت بهتر استرس می تواند برای درمان سفیدی مو موثر باشد. 

کلام آخر
رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند به درمان سفیدی مو کمک کند. کارهای زیادی می توان برای کنترل از دست دادن طبیعی ملانین در فولیکول های مو انجام داد. البته ژنتیک را نمی توان انکار کرد. شما باید هر گونه نگرانی در مورد سفیدی زودرس مو را با پزشک خود مطرح کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید