درمان ایدز

درمان ایدز با استفاده از داروها و درمان های مختلف بنام درمان های ضدویروس یا ART انجام می شود. این نوع درمان سرعت پیشرفت و تکثیر ویروس را کند می کند. این نوع درمان مقدار ویروس در خون را کاهش داده و به بهبود سلامت فرد کمک می کند. به توصیه کارشناسان و متخصصان، افراد بعد از مطلع شدن از بیماری خود باید بلافاصله درمان را آغاز کنند. برای پیگیری ویروس اچ.آی.وی و تاثیر آن بر سیستم ایمنی، پزشک موظف است که دو آزمایش را به طور منظم انجام دهد. بار ویروس که مقدار ویروس در خون را نشان می دهد. شمار سلول های CD4+ که عملکرد سیستم ایمنی را نشان می دهد. بعد از شروع درمان، داروها باید دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شوند. چنانچه روند درمان رضایت بخش نبود،این نشان دهنده مقاومت ویروس به دارو می باشد و این حالت در صورتی اتفاق می افتد که داروها بدرستی مصرف نشده باشند

چگونه از ابتلا به ایدز جلوگیری کنیم؟

ویروس اچ.آی.وی اغلب توسط افرادی منتقل می شود که خود از وجود ویروس اطلاعی ندارند. بنابراین حفاظت از خود و دیگران را با اقدامات زیر در اولویت قرار دهید. داشتن روابط جنسی سالم و ایمن. چنانچه از سالم بودن خود یا همسر مطمئن نیستید، در روابط جنسی از کاندوم استفاده کنید. از داشتن روابط جنسی متعدد خودداری کنید. امن ترین روابط جنسی مربوط به زوجینی است که روابط زناشویی سالم و مشروعی با یکدیگر دارند. قبل از آمیزش جنسی برای اولین بار با همسر خود صحبت کنید و از وجود یا نبود این ویروس مطمئن شوید. تست اچ.آی.وی را در هفته های 6، 12 و 24 انجام دهید و از وجود یا نبود این ویروس مطمئن شوید. به علاوه در روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید. قبل از آمیزش جنسی از مصرف هرگونه مشروبات الکلی یا مواد مخدر خودداری کنید. اینکار به حفظ امنیت و سلامت فرد کمک می کند. از وسایل شخصی مثل مسواک یا ریش تراش به طور مشترک استفاده نکنید. هیچگاه از سوزن یا سرنگ مشترک استفاده نکنید.
چنانچه خطر آلودگی به ویروس اچ.آی.وی، فرد را تهدید می کند، با مصرف داروهای ضد ویروس می تواند خود را از ابتلا به این ویروس مصون نگه دارد. کارشناسان مصرف این داروها را به برخی افراد توصیه می کنند. افرادی که بدلیل کثرت روابط جنسیشان، دیگران را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می دهند مثل مردان همجنس گرا و افرادی که روابط جنسی متعدد دارند. افراد معتاد به مواد مخدر که از سوزن مشترک برای تزریق مواد استفاده می کنند. افرادی که با فرد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی رابطه جنسی دارند. به منظور کاهش این خطرات،داشتن روابط جنسی امن همزمان با خوردن برخی داروها توصیه می شود.

درمان ایدز چگونه است؟

هدف اصلی از درمان ایدز ، مبارزه با این ویروس در بدن می باشد. اینکار با احساس ناخوشایند و عوارض جانبی همراه است که این عوارض در افراد مختلف متفاوت است. برخی عوارض خفیف بوده و برخی دیگر تا پایان عمر باقی می مانند. بنابراین با مراجعه به پزشک می توانید با روش های درمان آشنا شوید و خود را برای درمان آماده کنید. مصرف برخی داروها با عوارض جانبی همراه است از این رو باید این عوارض را بشناسید. این عوارض با شرایط ابتلا به این ویروس، عفونت ها، استرس، افسردگی، رژیم غذایی، سن و سایر داروها همراه می باشند. فرد آلوده با مراجعه به پزشک می تواند از علایم و عوارض جانبی این ویروس آگاه شود و به توصیه پزشک برخی داروها را مصرف کند. چنانچه فرد از مصرف داروها احساس ناخوشایندی دارد، نباید مصرف دارو را تغییر داده و یا آن را ترک کند زیرا اینکار برای سلامتی او خطرناک است و موجب مقاوم شدن ویروس به داروها و سخت درمان شدن او می شود. ادامه درمان نه تنها از رشد و پیشرفت ایدز جلوگیری می کند بلکه به حفظ یک سبک زندگی نرمال کمک می کند. امید به زندگی با شروع یک درمان صحیح افزایش می یابد.

درمان ایدز

عوارض مرحله اول درمان ایدز

زمانی که درمان های ART برای اولین بار آغاز می شود و یا شیوه مصرف داروهای ضدویروس تغییر می کند، عوارض جانبی همزمان با سازگاری بدن با داروها ظاهر می شود. اگرچه این عوارض در مدت کوتاهی فرد را آزار می دهد اما این عوارض طی چند هفته از بین می روند. گاهی اوقات پزشک قبل از شروع درمان یا تغییر دارو برای پیشگیری از عوارض یا کم کردن آنها، داروهای خاصی را به فرد تجویز می کند. چنانچه علایم برطرف نشد و یا اگر علایم غیرعادی بود و یا تشدید شد، به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد. این علایم ممکن است ناشی از مصرف داروهای ART باشد. فرد می تواند عوارض جانبی را با تغییر سبک زندگی یا عادات روزمره مثل ترک سیگار، استفاده از مواد غذایی و ورزش کردن کاهش دهد. پزشک درصورت لزوم می تواند با تغییر دوز دارو و شیوه مصرف و یا تجویز داروی دیگر، عوارض جانبی را کمتر کند.

خستگی:

سعی کنید 20 تا 30 دقیقه چرت بزنید. درصورت تمایل می توانید برنامه کاری خود را به تعویق بیاندازید. مصرف منظم وعده های غذایی به سوخت و ساز بدن کمک کرده و ورزش آرام نیز سطح انرژی را افزایش می دهد.

احساس تهوع و آشوب:

بیشتر داروهای اچ.آی.وی همراه با غذا مصرف می شوند. رژیم غذایی خود را معین کنید. از خوردن غذاهایی که موجب معده درد می شوند، اجتناب کنید. مصرف زنجبیل به صورت اسانس در چای یا برخی نوشیدنی ها به رفع تهوع و دل درد کمک می کند. توصیه می شود که برای جلوگیری از حالت تهوع، بیسکویت ترد مصرف کنید. از غذاهای سرد با لقمه های کوچکتر استفاده کنید. آب زیاد بنوشید تا بدن رطوبت خود را حفظ کند. داروهای آنتی اسید یا سایر داروهای مشابه را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

اسهال:

برای جبران خشکی بدن، مایعات فراوان بنوشید. درمورد مصرف داروهای ضداسهال با پزشک مشورت کنید.

سردرد:

مصرف مسکن برای سردرد مفید می باشد. استراحت کنید، مایعات فراوان بنوشید و از حضور در محیط های شلوغ با نور زیاد اجتناب کنید.

بی خوابی:

برای درمان ایدز مصرف کافئین را کمتر کنید و از خوردن غذاهای سنگین در شب خودداری کنید. تا حد امکان از چرت زدن در روز اجتناب کنید و خواب خود را طبق یک برنامه منظم تنظیم کنید. برای بهبود خواب خود از عاداتی مثل حمام گرم، شیر گرم، گوش دادن به موسیقی ملایم یا ماساژ بدن استفاده کنید.
خارش: از حمام رفتن طولانی با آب داغ و استفاده از کرم های پوست با مواد شیمیایی تند یا الکلی خودداری کنید. از کرم ضد آفتاب و لوسیون های مرطوب کننده یا ژلی برای پوست های خشک و حساس استفاده کنید.

واکنش به تزریق داروها:

برای اطمینان از تزریق صحیح مواد و استفاده درست از سوزن می توانید به پزشک مراجعه کنید. نقاط مختلف پوست را برای تزریق انتخاب کنید و شانس درمان را در این نقاط امتحان کنید. قبل از تزریق، دارو را میان دستانتان قرار دهید و آن را گرم کنید و بعد از تزریق، محل موردنظر را با کمپرس سرد تسکین دهید.

درد، لرزش یا بی حسی در پا یا دستان:

پاها و دستان را به آرامی ماساژ دهید. کفش راحتی بپوشید. استفاده از مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن به کاهش درد کمک می کند.

خشکی دهان:

در درمان ایدز برای رفع خشکی دهان می توانید از آب نبات یا آدامس های کم شیرین استفاده کنید. مایعات فراوان بنوشید. از خوردن غذاهای چسبنده یا شیرین و کافئین خودداری کنید. بیاد داشته باشید که همه علایم فوق ارتباطی با درمان اچ.آی. وی ندارند. چنانچه بدلیل داشتن عوارض جانبی قصد ترک دارو را دارید، باید با پزشک مشورت کنید. اگر علایم جدی و شدید باشند، صرف نظر از نوع علایم و ارتباط آنها با دارو، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم: حقایقی در مورد ویروس اچ آی وی

عوارض بلندمدت درمان ایدز

برخی راه های درمان ایدز عوارض بلندمدت بوده و مشکلات جدی را برای فرد بوجود می آورند اما با استفاده از برخی روش ها می توان این عوارض را کمتر کرد. بدن ممکن است روش تولید،استفاده و ذخیره چربی را تغییر دهد که به این حالت، لیپودیستروفی گفته می شود. فرد ممکن است همزمان با لاغری صورت و پاها با افزایش چربی شکم و پشت گردن مواجه شود. دراین صورت پزشک داروهای فرد را تغییر می دهد. فزایش سطوح کلسترول و تری گلیسرید خطر بیماری قلبی را دوچندان می کند. رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی نخستین گام برای رفع این مشکل می باشد. پزشک می تواند داروهای استاتین و فیبرات را به بیمار تجویز کند. با ورزش منظم، کنترل وزن و تغییر سبک زندگی می توان از بالا رفتن قندخون جلوگیری کرد. با مراجعه به پزشک می توان از داروهای کنترل قندخون استفاده کرد. بیماران مبتلا به ایدز بخصوص سالمندان براحتی دچار شکستگی استخوان می شوند. بنابراین ورزش های منظم مثل وزنه برداری و راه رفتن به این افراد توصیه می شود. با مشورت پزشک می توانید از مکمل های کلسیم یا ویتامین دی استفاده کنید و یا درصورت لزوم با خوردن برخی داروها به درمان یا پیشگیری از استئوپورز بپردازید. با مراجعه به پزشک یا متخصص تغذیه می توانید روش های کاهش وزن و سالم زیستن را بیاموزید. خوردن برخی شیک های حاوی پروتئین بالا و نیز سایر محصولات کم پروتئین و کم شیرین به این افراد کمک می کند. این محصول مشکلاتی اعم از خارش عضلات تا نارسایی کبد را بهمراه دارد که در صورت لزوم، پزشک این دارو را تعویض می کند.

دیدگاه و نظرات

ناشناس
سلام رابطه جنسی پرخطر با کسی که سنو سالی ازش گذشته و علائم بیماری ندارد هم آیا همانقدر خطرناک است؟ بعد از رابطه پرخطر تا زمان تشخیص بیماری بوسیله آزمایشگاه آیا راهی وجود دارد که بتوان ویروس را از بین برد یا تا حد زیادی کنترل کرد؟ منظورم دقیقا چند روز بعد از رابطه است با تشکر
ادمین سایت
باسلام رابطه پر خطر با هر فردی در هر سنی پرخطر می باشد. بهتر است با متخصص عفونی مشورت کنید.
حمید
من یک بیمار اچ ای وی هستم چن سالی تحت درمان هستم وایلدم صفر هس عایا باز به شریک جنسیم منتقل میشه بدون کاندوم
ادمین سایت
باسلام لطفا با پزشکتان مشورت کنید و باید جوانب احتیاط را کاملا رعایت کنید.
ممد
یه دونه هایی کوچکی چند وقتی هست دارم رو کلش سنم هم۱۴ هست و اصلا با کسی کاری نکردم احتمالش هست؟
ادمین سایت
باسلام با متخصص پوست چک کنید.
مهدی
با سلام یک هفته پیش به ارایشگاه رفتم خراش کوچیکی پشت سر هم ایجاد شد چقدر احتمال داره ب ایدز مبتلا باشم؟
پوراطب گستر
با سلام احتمال خیلی کمه و جای نگرانی نداره
سلام
ممکنه کسی اختلالات در خواب داشته باشه و خیلی خسته باشه وکف پاش بسوزه شبا .چند درصد احتمال میدید که ایدز داشته باشه ؟
ادمین سایت
باسلام برای تشخیص ایدز تنها باید آزمایش دهید و اینها نشانه ای برای این بیماری نیستند.

ارسال دیدگاه جدید