پرخوری کودک

پرخوری کودک یکی از معضلات برخی والدین است. آیا معده کودکتان سرو ته ندارد. و هرچقدر غذا می خورد باز هم سیر نمی شود؟ آیا دختر یا پسر کوچکتان خیلی بیشتر از سایر همسن و سالانش غذا می خورد و کم کم علائم چاقی و اضافه وزن در بدنش نمایان شده است؟ آیا نمی دانید چطور باید جلوی پرخوری هایش را را بگیرد چون هربار که بشقاب را از جلویش بر می دارید. جیغ و داد راه می اندازد؟ شما تنها نیستید. بسیاری از والدین در سراسر دنیا با مشکل پرخوری کودکشان مواجه هستند. اگر می خواهید این اختلال را رفع کنید با ما همراه شوید و توصیه های مان را جدی بگیرید.

علت پرخوری کودک را درک کنید

چرا فرزند شما زیاد غذا می خورد و اصلا چه مواقعی پرخوری می کند؟ آیا پرخوری اش ناشی از بی حوصلگی است و کار دیگری برای انجام دادن ندارد؟ آیا زیاد غذا می خورد تا توجه اطرافیان را به خود جلب کند؟ آیا در میان اعضای خانواده شخص پرخوری هست که کودک می خواهد از او تقلید کند؟ یادتان باشد به محض اینکه دلیل پرخوری کودک را درک کردید می توانید با رفع علت، این رفتار نادرست را نیز اصلاح کنید.

اطلاعات تغذیه ای خود را تکمیل کنید

با یک کارشناس یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا بدانید فرزندتان چقدر باید غذا بخورد. بنابراین به مقایسه کودکتان با هم سن و سالانش اکتفا نکنید. چون وزن، قد و جنسیت کودک علاوه بر سن او بر میزان کالری که در طول روز نیاز دارد تاثیر می گذارد. بعد از اینکه متوجه شدید فرزندتان به چه میزان کالری در طول روز نیاز دارد، با کمک کارشناس تغذیه یک رژیم غذایی متنوع و متعادل برای کودک در نظر بگیرید. خوراکی های پرکالری و کم حجم را از برنامه غذایی روزانه او حذف کرده در عوض مواد غذایی حاوی پروتئین را جایگزین کنید. چربی و قندهای اضافه را کم کرده و مواد غذایی حاوی قند سالم از جمله میوه و میوه خشک را در برنامه غذایی او بگنجانید.

پرخوری کودک

فرصت های وسوسه انگیز را حذف کنید

غذاهای پرحجم و پرکالری و انواع میان وعده های ناسالم را در دسترس یا جلوی چشم کودک قرار ندهید. وقتی روی میز یک ظرف پر از شکلات یا چیپس وجود دارد، خیلی از بزرگترها هم نمی توانند جلوی خودشان را بگیرند تا به آن ناخنک نزنند، پس نمی شود از بچه ها انتظار داشت که سراغ تنقلاتی که می بینند نروند. گاهی وقت ها پرخوری کودک به این دلیل است که تند غذا می خورد و به مغزش اجازه نمی دهد تا سیر شدن را درک کند. جویدن آرام غذا و مکث کردن بین لقمه ها را به او یاد بدهید. این کار به مغز کودک کمک می کند تا پیغام سیری را دریافت کرده آ را درک کند.

کودک را گرسنه نگه ندارید

غذا را سروقت آماده کنید و زمان غذا خوردن را به تعویق نیندازید. در مواقعی که غذا خوردن به هر دلیلی دیر می شود یک میان وعده کوچک به او بدهید تا بخشی از گرسنگی اش رفع شود. گرسنه نگه داشتن کودک تا زمان صرف غذای اصلی باعث می شود که وقتی غذا آماده شد هجوم بیاورد و بدون فکر و بیشتر از چیزی که واقع میل دارد غذا بخورد. اگر می خواهید به فرزندتان پاداش بدهید از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید چون با این کار دید کودک را نسبت به غذا عوض می کنید. در ضمن برای رفع گریه و ناراحتی کودک نیز به او خوراکی ندهید یا سعی نکنید با دادن شکلات و شیرینی عصبانیتش را کنترل کنید.

پدرها مراقب غذا خوردنشان باشند

بچه ها معمولا برای غذا خوردن از همان الگویی تبعیت می کنند که پدرانشان دارند. اگر پدر خانواده تند تند غذا می خورد، تنقلات را به غذا ترجیح می دهد پرخوری می کند و ... به طور غیر مستقیم این اجازه را به کودک می دهد تا از این الگو های غلط پیروی کند.

بیشتر بدانیم: تغذیه کودکان 1 تا 5 سال

انتخاب های درست را تشویق کنید

وقتی کودکتان شکلات، چیپس یا بیسکوئیت های شور را به عنوان میان وعده انتخاب می کند او را تحقیر نکنید. در عوض انتخاب های غذایی سالمش را تشویق کنید. با این کار کودکتان یاد می گیرد که برای کسب تشویق و توجه شما چه انتخاب هایی داشته باشد. گاهی اوقات چاقی و اضافه وزن کودک به دلیل پرخوری کودک نیست بلکه بی تحرکی باعث شده چاق شود. در این موارد به جای محدود کردن کالری های دریافتی فرزندتان او را به ورزش و فعالیت بدنی تشویق کنید تا چربی های ذخیره را بسوزاند.

فقط به غذا خوردن کودک توجه نکنید

اگر فقط غذا خوردن کودکتان را تشویق کنید و بیش از حد به آن توجه نشان دهید به سرعت او را به بچه ای پرخور تبدیل می کنید. علت این پرخوری هم کاملا واضح است چون فرزند شما با این کار می خواهد توجه تان را جلب کند پس بجای تمرکز روی غذا خوردن یا نخوردن کودک به سایر کارهای او هم توجه کنید و او را مورد تشویق قرار دهید.

منبع: سلامانه

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید