میان وعده سالم

میان وعده سالم نقش زیادی در رشد و انرژی بدن دارد. اغلب گفته می شود که از تنقلات ناسالم نباید بین وعده غذای اصلی استفاده کرد زیرا مصرف آنها، اشتها را از بین می برند. برخلاف باورهای عمومی، مصرف منظم تنقلات سالم می تواند مواد مغذی بدن شما را تامین کند و همان کاری است که باید به آن توجه نمود. معمولا تنقلات ناسالم شامل خوراکی هایی مثل چیپس، شکلات و سایر غذاهای آماده و در دسترس می باشند و مصرف زیاد آنها یا خوراکی های حاوی چربی اشباع تاثیر منفی بر سلامت عمومی دارد. با انتخاب برخی مواد مغذی بجای مصرف تنقلات ناسالم، میتوانید به حفظ مواد مغذی مورد نیاز بدن خود در طول روز کمک کنید. اگر نمی دانید که کدام خوراکی ها غنی از مواد مغذی بوده و برای سلامتی و رژیم غذایی شما مناسب هستند، در زیر خوراکی هایی را معرفی می کنیم که در هنگام خرید از سوپر مارکت توجه شما را بخود جلب می کنند.

انواع بری به عنوان میان وعده سالم

بری ها در هر فصلی یافت می شوند مثل توت فرنگی در فصل تابستان و قره قاط در فصل زمستان. زیبایی توت ها در این است که آنها کوچک و فشرده بوده بطوری که می توان از آن ها به عنوان یک خوراکی یا تنقلات استفاده کرد. یک ظرف از انوع بری های فریز شده یا تازه را در دفتر کار خود قرار دهید و در اواسط روز میل کنید. می توانید توت ها را با ماست ترکیب کرده و یک وعده غذایی خوشمزه تهیه کنید و آن را پشت میز یا هنگام رفتن به محل کار مصرف کنید.

 

مغزها در میان وعده سالم

 مغزها سرشار از چربی های سالم و متنوع هستند که می توان از آنها بجای تنقلات استفاده نمود. از مغزها بخصوص بادام زمینی، بادام هندی و گردو میتوان به عنوان خوراکی های سالم و دوستدار قلب استفاده کرد. به علاوه میتوان ترکیب مغزها  را به وعده های غذایی مثل خوراک کاری، غذاهای سرخ کرده و حتی سالادها اضافه کرد. به هرحال همیشه این نکته را یادآور می شویم که اگرچه مغزها حاوی چربی سالم و مواد مغذی هستند، اما باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.  

میان وعده سالم

دانه ها به عنوان میان وعده سالم

با توجه به مصرف تنقلات و خوراکی های مغذی، دانه ها نیز همانند مغزها مفید هستند. ترکیبی از دانه میوه و ماست و گردو میتواند یک خوراکی خوشمزه محسوب شود. دانه هایی مثل چیا مواد مغذی سالم را بسرعت جذب می کنند. این دانه ها جای پروتئین را پرکرده و میتوان آن را به هرچیزی اعم از نوشیدنی ها تا جوی دو سر اضافه کرد. شما می توانید این دانه ها را با شیر بادام و ماست ترکیب کرده و از آن یک پودینگ مقوی حاوی دانه چیا تهیه کنید که میتواند کمبود منیزیم و ویتامین هایی که از طریق دانه ها به بدن میرسند را تامین کند.

تاثیر انواع لوبیا و حبوبات در میان وعده

انواع لوبیا و حبوبات را می توان به صورت آب پز، سوپ یا اسپایسی ترکیب کرد. مقداری از این حبوبات را شب قبل خیس کنید، آن را بپزید و  در زمان گرسنگی میل کنید. نخود را نیز می توانید با مقداری نمک و فلفل بپزید و از آن به عنوان یک خوراک مقوی بجای بیسکویت استفاده کنید و یا آن را با مقداری آب، جعفری، سیر، نمک و فلفل پوره کنید و یک میان وعده خانگی تهیه نمایید. با افزودن چند تکه هویج یا کرفس به این ترکیب می توانید به یک میان وعده سالم و مقوی دست یابید که می تواند انرژی شما را در طول ساعات روز حفظ کند.

بیشتر بدانیم: تغذیه کودکان 1 تا 5 سال

تنوع، بخشی از زندگی است
چنانچه از میان وعده خود خسته شده اید، می توانید آنها را با هم ترکیب کرده و یک میان وعده سالم تهیه نمایید. به عنوان مثال مقداری بادام، قره قاط و دانه گل آفتابگردان و یا نخود پخته را با دانه های کدوتنبل و بادام هندی ترکیب کنید. اگر در مصرف میان وعده ها تنوع ایجاد کنید، هنگام گرسنگی هیچگاه از خوردن آنها خسته نخواهید شد، اگر که رژیم غذایی نامناسبی دارید مصرف مکمل غذایی می تواند بسیار کمک کننده باشد. از میان مکمل غذایی فراوانی که در بازار موجود هستند با مشورت پزشک و متخصص تغذیه خود نوع مناسب را انتخاب کنید. مکمل غذایی می تواند کمبود های احتمالی را بهبود دهد. باید توجه کنید که شما دچار چه کمبودی هستید و با توجه به شرایط سنی خود کدامیک از مکمل ها می تواند برای شما مفیدتر باشد.

تنظیم: محبی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: سایت وایتابیوتیکس

دیدگاه و نظرات

ضحا
بدن سالم میان وعده ی سالم

ارسال دیدگاه جدید