تغذیه کودکان

کودکان رشد سریع و فعالیت زیادی دارند و به همین علت تغذیه کودکان اهمیت زیادی دارد. نیاز است به تغذیه آنها توجه ویژه ای شود مخصوصا که در این سنین دندان ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و ممکن است دردناک باشند.

الگوی صحیح تغذیه کودکان

تغذیه کودکان باید روزانه حاوی تمام گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر ولبنیات و گوشت و جانشین ها باشد. کودکان در روز باید حداقل ۵ وعده غذا استفاده کنند که شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده است. مهم ترین وعده غذایی کودک صبحانه است و مصرف آن موجب دقت بیشتر و یادگیری بهتر می گردد. برنامه غذایی کودک باید طوری تنظیم شود که صبحانه را با سایر افراد خانواده بخورد تا عادت به صبحانه خوردن در کودک ایجاد شود.

میان وعده

میان وعده غذای مختصری است که بین دو وعده اصلی در تغذیه کودکان گنجانده می شود. از آن جایی که معده کودک کوچک است ولی نیاز او به انرژی زیاد می باشد، با خوردن سه وعده اصلی غذا نیازهایش تامین نمی گردد. باید به یاد داشت که میان وعده تنها سهم کوچکی در تامین نیازهای غذایی کودک دارد و هیچ گاه جای وعده اصلی را نخواهد گرفت. بنابراین میان وعده ها باید بین وعده اصلی به کودک داده شود به طوری که۲-۳ ساعت با وعده اصلی غذایی فاصله داشته باشد. میان وعده هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده، نان و پنیر، بیسکویت، خرما، میوه و خشکبار مانند بادام، پسته، گردو، کشمش، توت خشک و... جهت تغذیه کودک مناسب می باشند. از دادن تنقلاتی مانند چیپس ، پفک و .... که ارزش تغذیه ای آن ها کم است باید خودداری نمود زیرا خوردن این مواد غذایی اشتهای کودک را کم کرده و باعث می شود تا نتواند غذای اصلی را بخورد.

تغذیه کودکان
 

نکات مهم رفتاری در تغذیه کودکان

کودک باید در زمان خوردن در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا کودک بتواند به راحتی بدون این که تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. بشقاب و وسایل غذا خوردن نیز باید از جنس نشکن باشد. زیرا در صورت شکستن ظرف کودک ممکن است احساس بدی کند یا والدین عصبانی شوند و به غذا خوردن کودک لطمه وارد شود. رنگ مواد غذایی در اشتهای کودک و علاقه او به غذا خوردن تاثیر می گذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای کودک جالب است. به عنوان مثال می توان از سبزی های برگ سبز و یا هویج و گوجه فرنگی استفاده کرد.

بجای آب میوه صنعتی از آب میوه طبیعی استفاده شود زیرا به آب میوه صنعتی مواد قندی، رنگ و مواد دیگر اضافه شده است. غذا خوردن کودک در یک ساعت معین سبب تحریک اشتها می شود. خستگی کودک مهمترین عامل از بین بردن اشهای اوست. بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود. بی تحرکی، خواب ناکافی و بیماری کودک موجب بی اشتهایی و غذا نخوردن کودک می شود. دادن وقت کافی به کودک برای صرف غذا بسیار مهم است بهتر است از شتاب و عجله در هنگام غذا خوردن پرهیز کرد.
برای بهبود تغذیه کودکان باید کودک را با انواع غذاهای مختلف آشنا کرد. بهتر است غذای جدید را ابتدا یک فرد بزرگتر خانواده بخورد تا الگویی برای کودک باشد. دادن غذای تکراری و یکنواخت سبب بیزاری کودک می شود. حتی اگر غذای مورد علاقه کودک، پشت سرهم به او داده شود، کودک از خوردن آن خودداری می کند.

بیشتر بدانیم: تغذیه سالم برای کودکان

چند نکته مهم برای بهداشت غذای کودکان

قبل و بعد از تهیه غذا دست ها باید شسته شوند. در تهیه غذای کودک از مواد غذایی سالم و پاکیزه استفاده شود. غذاها خوب پخته شوند. زیرا حرارت موجب از بین رفتن میکروب های بیماری زا می شود و خطر آلودگی احتمالی غذا در اثر حرارت از بین می رود. غذای کودک باید برای هر وعده تازه تهیه شود و فاصله بین وقتی که غذای کودک پخته می شود تا زمانی که به کودک غذا داده می شود طولانی نباشد زیرا احتمال دارد میکروب ها در غذا تکثیر یابند. غذاهای پخته به طور صحیح نگهداری شود. غذاهای باقیمانده سریعا خنک و در ظرف دربسته در داخل یخچال نگهداری شود. برای نوشیدن و تهیه غذا نیز از آب سالم استفاده شود. غذاها از دسترس حشرات و جوندگان دور نگهداری شود. بدین منظور غذاها باید در ظرف درب دار و دور از دسترس حیوانات و حشرات نگهداری شود چون حیوانات حامل میکروب های بیماری زا هستند.

نویسنده: هدی جمالی (کارشناس تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید