خواص ویتامین سی

ویتامین سی یکی از مهمترین ویتامین های محلول در آب است که از خواص ویتامین سی می توان به بیوسنتز کلاژن، کارنیتین و ناقلان عصب اشاره کرد. اکثر گیاهان و حیوانات، آسکوربیک اسید را برای نیازشان می سازند. با این حال میمون ها و انسان ها نمی توانند آسکوربیک اسید را بدلیل فقدان آنزیمی بنام اکسیداز گولونولاکتون بسازند. به همین دلیل ما نیاز به رژیم غذایی غنی از ویتامین ث داریم که خوشبختانه بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر کافی از ویتامین سی هستند که جذب آنها نیز بسیار ساده است. مقدار توصیه شده برای مصرف ویتامین ث، 75 تا 90 میلی گرم است. با این حال مطالعات اخیر نشان دادند که به منظور بهره گیری از مزیت های ویتامین سی برای حفظ سلامت، لازم است روزانه 500 میلی گرم ویتامین ث مصرف شود که این مقدار برای مکمل ویتامین سی صدق می کند.

خواص ویتامین سی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از سلول ها محافظت کرده و بواسطه تثبیت و پاکسازی رادیکال های آزاد، میزان صدمات را کاهش می دهند. بنابراین از خواص ویتامین سی ، ویتامین ای و بتا-کاروتن می توان به جوان نگهداشتن بدن اشاره کرد. مطالعات نشان می دهند که مصرف ویتامین سی می تواند سطح آنتی اکسیدان خون را تا 30 درصد افزایش دهد و این به دفاع طبیعی بدن در برابر التهاب کمک می کند. در رابطه با ورزش که استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد بدلیل ماهیت و تاثیر آن بر بدن، شایع هستند، استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش برای افرادی که ویتامین ث کمتری دارند، بیشتر است. پس می توان گفت که اگر ورزش می کنید و در تمرینات روزانه شرکت می کنید، باید ویتامین سی مصرف کنید تا از اثرات مخرب رادیکال های آزاد جلوگیری شود.

کاهش فشار خون

از آنجایی که ویتامین ث محلول در آب است، همانند یک ماده ادرارآور عمل می کند و باعث می شود که کلیه ها، سدیم و آب بیشتری را از بدن خارج کنند که این به شل شدن دیواره های عروق خون و درنتیجه پایین آمدن فشارخون کمک می کند. پایین آمدن فشارخون به معنی کاهش خطر سکته و افزایش سلامت قلب وعروق است که امروزه این موضوع برای افرادی که از بیماری قلب وعروق رنج می برند، بسیار مهم است.

تقویت سیستم ایمنی

از خواص ویتامین سی تقویت سیستم ایمنی و مثابله با بیماری ها است. مطالعات نشان می دهند که ویتامین ث برای تحریک سیستم ایمنی بواسطه افزایش قدرت و حفاظت از ارگانیسم ضروری است. بدلیل نقش ویتامین C در کاهش التهاب، این ویتامین برای سلامت سیستم ایمنی و سلامت عمومی الزامی است. ویتامین ث از سیستم ایمنی محافظت کرده، شدت واکنش های آلرژی را کاهش می دهد و به مقابله با عفونت ها کمک می کند. اگر می خواهید از تناسب اندام و بدنی سالم برخوردار باشید، پس اضافه کردن ویتامین C به رژیم غذاییتان باید در اولویت قرار گیرد.

خواص ویتامین سی

افزایش جذب آهن

میوه های غنی از ویتامین C مثل انگور فرنگی، جذب آهن را از طریق غلات و حبوبات افزایش می دهد. می دانیم که نقش اصلی آهن، افزایش توانایی بدن برای انتقال اکسیژن از طریق خون است و کمبود آن می تواند موجب آنمی شود. بنابراین ویتامین سی برای این فرایند بسیار مفید است.

حفظ سلامت پوست و مو

اگر می خواهید پوستی شفاف و روشن و موهایی محکم داشته باشید، پس ویتامین ث نقش مهمی در این زمینه بازی می کند. ویتامین ث به ساخت کلاژن پروتئین و جذب آهن کمک می کند. بنابراین ویتامین ث نه تنها به داشتن پوست و موهایی سالم کمک می کند بلکه از سلامت پوست و مو نیز محافظت می کند. امروزه کلاژن به یک واژه آشنا بین مردم تبدیل شده است. اما از مصرف مکمل پرهیز کنید و غذاهای غنی از کلاژن مثل انواع بری و غذاهای غنی از امگا3 مثل آووکادو و ماهی سالمون را مصرف کنید. با مصرف ویتامین ث از یک زیبایی طبیعی بهره مند خواهید شد.

آشنا شویم: قرص زینک ماکس ویواتیون

کاهش وزن

همه افراد یا می خواهند وزنشان را کاهش دهند و عضله سازی کنند یا می خواهند وزنشان را حفظ کنند که گاهی اوقات این کار واقعا سخت است و شما نیاز به کمک دارید. علاوه بر رژیم غذایی متعادل و تمرین، هدف شما باید مصرف متناسب مرکبات باشد. مطالعات نشان دادند که وضعیت ویتامین ث رابطه معکوسی با توده بدن دارد. افرادی که ویتامین ث کافی دارند، 30 درصد از چربی بدنشان در طول یک دور ورزش متوسط بیشتر از افرادی که ویتامین ث کمتری دارند، می سوزد. بنابراین افرادی که دچار کمبود ویتامین ث هستند، نسبت به کاهش توده چربی مقاومتر هستند. به طور خلاصه، از خواص ویتامین سی افزایش چربی سوزی در طول دوره ورزش است.

سلامت جسمی و روحی

ویتامین ث یک ریزمغذی ضروری است که به طور تصادفی مشهور نشده است. به علاوه اینکه چگونه ویتامین ث، توانایی بدن را برای ترمیم زخم ها و کاهش التهابات درون و بیرون بدن بهبود می بخشد، دید ما را نسبت به ویتامینی که انرژی را افزایش می دهد و سلامت روحی را تقویت می کند. افرادی با سطح بالای ویتامین ث، کمتر از افسردگی و خستگی رنج می برند. بیان همه مزیت ها و فواید ویتامین ث برای سلامت بدن سخت است اما مهمتر از همه این است که باید مقدار غذاهای غنی از ویتامین ث را افزایش دهیم.

تنظیم: زهرا محبی( کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

سیدمحمدمسیحا ام...
عالی و مفید بود، تشکر از شما
پوراطب گستر
با سلام. از اینکه مقاله ما را پسندیده اید ممنونیم. برای شنیدن مقالات صوتی ما می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://shenoto.com/channel/podcast/HIPOFIZZ

ارسال دیدگاه جدید