تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری از اهمیت ویژه ای در سلامت مادر و جنین برخورداراست. در این مقاله به نکات تغذیه ای لازم جهت دوران بارداری اشاره شده است. مادران باردار باید برای حفظ سلامت خود و جنین بر روی دریافت های غذایی و مصرف کافی مواد مغذی تمرکز داشته باشند.
فولیک اسید، ویتامین مهمی برای رشد مغز و نخاع است. مصرف فولیک اسید اضافی در اوایل بارداری می تواند خطر مشکلات رشد در مغز و نخاع جنین را کاهش دهد. بنابراین باید مصرف فولیک اسید را از حداقل یک ماه قبل از بارداری شروع کنید و تا پایان هفته 12 بارداری ادامه دهید. دوز توصیه شده، 800 میکروگرم (8/0 میلی گرم) در روز است. فولیک اسید در هر داروخانه ای موجود است.
شما می توانید جذب فولات و فولیک اسید را از طریق رژیم غذایی افزایش دهید. منابع مهمی از فولات و فولیک اسید شامل: سبزیجات سبز پخته، خام، تازه و خوب شسته شده، میوه ها و آب میوه و برخی نان های غنی شده و غلات هستند.

تغذیه دوران بارداری:

دریافت ید در بارداری

ید یک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز جنین است. نیاز به ید در طول بارداری افزایش می یابد و گاهی جذب آن به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی سخت است. توصیه شده که همه زنان در طول بارداری و شیردهی، مکمل ید مصرف کنند. دوز توصیه شده، 150 میکروگرم (15/0 میلی گرم) در روز است. مکمل های ید که برای بارداری مناسب هستند، در داروخانه ها موجود می باشند.

ویتامین دی:

 بدن شما برای سالم نگه داشتن سطح کلسیم و ساختن استخوان و دندان جنین نیاز به ویتامین دی دارد. قرار گرفتن در معرض نورآفتاب از منابع اصلی ویتامین دی است و این کار به بدنتان کمک می کند تا ویتامین دی بسازد. مقدار کمی ویتامین دی در ماهی چرب، تخم مرغ و برخی محصولات لبنی وجود دارد. اگر پوست شما تیره است یا از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پرهیز می کنید، احتمالا دچار کمبود ویتامین دی می شوید.
 

تغذیه دوران بارداری

برای مطالعه بیشتر: فواید مصرف اسید فولیک در بارداری چیست؟

سرخجه:

عفونت سرخجه در طول بارداری می تواند به جنین آسیب شدید و جدی وارد کند و بر رشد مغز و چشم او تاثیر بگذارد. اکثر زنان در دوره کودکی در برابر سرخجه واکسینه شده اند و باید در بزرگسالی نیز همچنان ایمن باشند. برخی زنان بعد از واکسن ایمن نخواهند شد و برخی دیگر ممکن است هیچگاه واکسینه نشده باشند. اگر قصد بارداری دارید، برای اطلاع از ایمنی سرخچه با پزشکتان صحبت کنید.

آزمایش سرطان رحم:

توصیه می شود که زنان پس از 20 سالگی هر سه سال یکبار آزمایش سرطان رحم را انجام دهند. غربالگری سرطان رحم، یک مداخله بسیار موثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم در دوره های بعدی زندگی است. آزمایش سرطان رحم را می توان در بارداری انجام داد اما اگر شما قصد بارداری دارید، پیشنهاد می دهیم که برای اطمینان، آزمایش جدیدی را انجام دهید یا آزمایش را زودتر از حد معمول انجام دهید تا هرگونه آزمایش با نتیجه غیرعادی قبل از بارداری مورد تحقیق قرار گیرد.

کاهش وزن:

اضافه وزن در طول بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت، بدنیا آوردن یک نوزاد با ناهنجاری مادرزادی، زایمان از نوع سزارین یا ابتلا به عفونت بعد از زایمان را افزایش دهد. شما می توانید خطر این مشکلات را زمانی کاهش دهید که تاحد امکان وزنتان را قبل از بارداری به حالت ایده آل نزدیک کنید.
شما می توانید با محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) از دامنه وزن سالم خود مطلع شوید. شاخص توده بدنی باید بین 20 تا 25 و حتما کمتر از 30 باشد. این شاخص از طریق وزن و قد محاسبه می شود.

تنظیم: زهرا محبی
منبع خبر: yourfertility
 

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید