اسید فولیک در بارداری

داشتن یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری بسیار مهم است. اما شما نمی توانید همیشه موادمغذی موردنیاز بدن خود و جنین را با خوردن موادغذایی بدست آورید. بنابراین دراینجا به اطلاعاتی در مورد فواید مصرف اسید فولیک در بارداری و نحوه مصرف آن می پردازیم. شواهد نشان می دهند که فولیک اسید، ید و ویتامین دی برای باروری مهم هستند. مکمل فولیک اسید و ید برای زنانی توصیه می شوند که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند. مکمل ویتامین دی فقط به زنانی توصیه می شود که دچار کمبود ویتامین دی هستند. شواهد کافی برای استفاده از مکمل فولیک اسید، ید و ویتامین دی توسط مردان نابارور برای بهبود باروری وجود ندارد و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
 

اسید فولیک در بارداری

 

آشنایی با مکمل : کپسول فولیک اسید و ید ویواتیون

فواید مصرف اسید فولیک در بارداری

اسید فولیک به بدن کمک می کند تا سلول های جدید بسازد. فولیک اسید به این دلیل مهم است که می تواند به پیشگیری از نواقص در مغز و نخاع جنین مثل spina bifida کمک کند. این نقص باعث مشکلاتی در راه رفتن، کارکرد مثانه و روده می شود.
4 هفته (1 ماه) قبل از بارداری تا 12 هفته بعد از بارداری، قرص فولیک اسید (0.8 میلی گرم) را هر روز مصرف کنید.
اگر متوجه شدید که باردار هستید و قرص فولیک اسید نمی خورید، خوردن آن را بلافاصله شروع کنید و آن را تا هفته 12 بارداری ادامه دهید. شما می توانید قرص فولیک اسید را از داروخانه ها تهیه کنید.

فولیک اسید: دوز فولیک اسید برای زنانی بدون شرایط خاص که قصد بارداری دارند 400 تا 800 میکروگرم است. دوز فولیک اسید برای زنانی با شرایط خاص، 2-5 میلی گرم در روز است.

شرایط خاص که نیازمند دوز بالاتری از فولیک اسید است، شامل موارد زیر می باشد:

  • داشتن نقص لوله عصبی (NTD) یا سابقه بارداری جنین دچار نقص لوله عصبی
  • داشتن نسبت فامیلی درجه یک با خانمی با سابقه جنین دچار نقص لوله عصبی
  • استفاده از سدیم والپروات
  • شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30 kg/m2
  • بیماری دیابت شیرین
 
 
 
 
 
 

فواید مصرف ید بارداری:

ید به رشد بدن و بخصوص مغز کمک می کند. از آنجایی که نوزادان، ید را از مادرشان می گیرند از همین رو زنان باردار و شیرده نیاز به مصرف ید بیشتری دارند.
در طول بارداری و شیردهی، غذاهای غنی از ید مصرف کنید و مکمل ید را هر روز بخورید. غذاهایی که غنی از ید هستند، شامل غذاهای دریایی کاملا پخته شده، شیر، تخم مرغ، برخی غلات و نان هستند.
در طول بارداری و شیردهی، یک قرص 0.150 میلی گرمی (150 میکروگرم) ید را هر روز مصرف کنید. شما می توانید قرص ید را از داروخانه ها خریداری کنید.
 

عوارض کمبود ید در مادران باردار:

با مرگ نوزاد، سقط، ناهنجاری های مادرزادی از جمله کرتینیسم که با نقص مغزی، ناشنوایی ارتباط دارد. کمبود ید در مادر با درجات کمتر با کم شدن نمرات IQ (ضریب هوشی) در نوزادان ارتباط دارد و به نظر می رسد که این کمبود با مصرف مکمل ید توسط مادر اصلاح و برطرف می شود.
 

دیدگاه و نظرات

حلما
من هفته ۱۴ بارداری هستم فولیک اسید ۱ میخورم اشکال نداره
پوراطب گستر
با سلام خیر مشکلی ندارد ولی بهتر است با متخصص زنان نیز صحبت کنید.
فاطمه
سلام ببخشید من هفته ۱۴ بارداری هستم برای هوش جنین از چه مکملی میتونم استفاده کنم؟
پوراطب گستر
با سلام می توانید از مکمل پرگمام ویتالی تون استفاده کنید که حاوی DHA است و برای هوش جنین نیز مناسب است.
عسل
سلام من ۵هفته ام هست قرض اسید فولیک و ویتامین ها ی دی و ای رو بخورم مشکلی پیش نیاد ممنون میشم جواب مو بدید
پوراطب گستر
با سلام مشکلی ندارد ولی بهتر است با پزشکتان نیز پیش از مصرف هر مکملی مشورت کنید.
محبوبه
سلام .من هفته ۱۸ بارداری هستم و پرگبیون ۲ مصرف میکنم .که ۴۰۰ میکروگرم فولات و ۲۰۰ میکرو گرم فولیک اسید داره ..ولی دیدم باید هفته ۱۲ قطع کرد .. مشکلی پیش میاد ؟
پوراطب گستر
با سلام خیر مشکلی ندارد.
عزتی
سلام من ناخواسته باردارشدم و الان هم ۶ هفته هس که باردارم و هیچ مکملی هم استفاده نکردم اگه از الان شروع کنم اسید فولیک استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد اخه نه قبل بارداری مصرف کردم نه تا الان که ۶ هفتمه؟
پوراطب گستر
با سلام خیر مشکلی ندارد ولی از حالا استفاده کنید و حتما با متخصص زنان هم صحبت کنید.

ارسال دیدگاه جدید