کاهش وزن

اگر چه بسیاری از مربیان تناسب اندام گرسنگی را به عنوان تنها راه کاهش وزن عنوان می کنند، اما این روش از نظر علمی کاربردی نیست و می تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد. روش های بسیار زیاد و موثری برای کاهش وزن وجود دارد که پایداری زیادی دارند که این روش بدترین آنها است. در این مقاله در مورد آن توضیح داده می شود.

تفاوت بین گرسنگی و روزه داری متناوب چیست؟

اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، ممکن است فکر کنید روزه داری متناوب همان گرسنگی است. اما اگر روزه داری متناوب به درستی انجام شود، می تواند یک عمل سالم و پایدار باشد. روزه داری متناوب یک الگوی غذایی است که شامل تناوب بین دوره های خوردن و روزه داری است. به عنوان مثال معمولی ترین شکل آن 16: 8 است که شامل یک پنجره غذا خوردن 8 ساعته و 16 ساعت روزه داری است. هدف آن محدودیت بیش از حد کالری نیست. بلکه کالری روزانه در بازه زمانی کوتاه تری در روز مصرف می شود. اما گرسنگی به عنوان یک دوره زمانی طولانی بدون غذا یا مصرف بسیار محدود غذا به میزان قابل توجهی کمتر از نیاز روزانه بدن به کالری تعریف می شود که باعث کمبود زیاد کالری و کاهش ناپایدار وزن می شود. متخصصان تغذیه رژیم غذایی کم کالری را 450 تا 800 کالری یا کمتر در روز تعریف می کنند، که در طولانی مدت سالم یا پایدار نیست. به این ترتیب گرسنگی ممکن است خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد و توصیه نمی شود.

گرسنگی چگونه بر کاهش وزن تأثیر می گذارد؟

برای کاهش وزن، باید مصرف کالری کاهش یابد که شامل افزایش سوختن کالری از طریق ورزش یا مصرف کالری کمتر از غذا است. با این حال کمبود کالری بیشتر همیشه به این معنی نیست که وزن کاهش یافته و حفظ می شود. اگرچه ممکن است در ابتدا کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کنید، اما حفظ این کاهش وزن در دراز مدت دشوار است. در طول محرومیت طولانی مدت از کالری، بدن شروع به استفاده از ذخایر چربی به عنوان منبع اصلی انرژی و بافت ماهیچه ای و اسکلتی به عنوان منابع انرژی ثانویه می کند. با گذشت زمان بدن با کاهش متابولیسم در حالت استراحت (RMR) از طریق سازگاری متابولیک به محرومیت از کالری پاسخ می دهد که موجب کاهش در سوزاندن کالری برای حفظ انرژی موثر می شود. علاوه بر این، کاهش سرعت متابولیسم ممکن است فرد را سریع خسته کند. این یک مکانیزم استراتژیک است که بدن برای جلوگیری از افزایش بیش از حد انرژی ایجاد می کند. بدن همچنین ترشح هورمون های گرسنگی را برای ایجاد انگیزه در غذا افزایش می دهد. در نهایت بدن سخت کار خواهد کرد تا با کاهش متابولیسم، از کاهش وزن بیشتر به ویژه در زمان گرسنگی طولانی مدت جلوگیری کند.

کاهش وزن

آسیب به سلامت جسم

بسته به شدت گرسنگی، میزان کالری محدود شده و مدت زمان، بدن ممکن است اولویت بندی خود را آغاز کند. عملکردهای مختلف بدن مانند تنفس، ضربان قلب و فرایندهای غیر ضروری را کند می کند. رشد مو و ناخن کند شده و سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. هضم غذا با مشکل مواجه شده و نفخ مکرر یا ناراحتی معده دیده می شود. چرخه قاعدگی ممکن است تغییر کند یا متوقف شود. بهبود زخم های پوستی با تاخیر مواجه می شوند. استخوان ها ممکن است ضعیف شوند. گرسنگی، بدن را در وضعیت ناسالمی قرار می دهد. اگرچه در ابتدا ممکن است سریع وزن خود را کاهش دهید، بدن برای عملکرد صحیح به کالری کافی احتیاج دارد و سخت تلاش می کند تا وزن را به حالت عادی بازگرداند.

آسیب به سلامت روان

گرسنگی و سایر رفتارهای مضر رژیم غذایی می تواند برای سلامت روان مضر باشد. رژیم غذایی از طریق گرسنگی ممکن است منجر به ایجاد رفتارهای نامنظم در خوردن مانند محدودیت غذا، ترس از انتخاب غذا، رابطه منفی با غذا، ورزش بیش از حد و وسواس در وزن و اندازه بدن شود. در موارد شدید گرسنگی طولانی مدت می تواند به اختلال خوردن مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی یا اختلال پرخوری تبدیل شود.

آشنا شویم: سافت ژل امگافلکس هلث برست

نکات مفید برای کاهش وزن

به جای اینکه سلامتی خود را به خطر بیندازید، بهتر است عادات سالم را پیش بگیرید.
اکثر تحقیقات نشان می دهد که 10 تا 20 درصد کاهش پایدار کالری قابل مدیریت است. به عنوان مثال اگر کالری نگهدارنده شما 2500 کالری در روز است، از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش بدنبال کاهش 250 تا 500 کالری در روز باشید.
افزایش فعالیت بدنی: ترکیبی از تمرینات قدرتی و تمرینات قلبی تنفسی (دویدن، پیاده روی و غیره) را حداقل 200 دقیقه در هفته یا حدود 30 دقیقه در هر روز انجام دهید.
غذاهای فرآوری شده را محدود کنید: سعی کنید بیشتر وعده های غذایی خود را از غذاهای کامل و حداقل فرآوری شده تهیه کنید که کالری کمتری دارند و پروتئین، فیبر و چربی های سالم بیشتر بخورید. رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند به حفظ بافت ماهیچه ای در طول کمبود کالری کمک کند.
بیشتر آب بنوشید: نوشیدنی های شیرین و انرژی زا را که دارای قند و کالری بالایی هستند، محدود کنید و بیشتر آب، آب طعم دار، قهوه و چای بنوشید.

نویسنده: نگار رفیعی (کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: healthline

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید