کوچک کردن معده

جراحی کوچک کردن معده و سایر جراحی های کاهش وزن تغییراتی را در سیستم گوارش ایجاد می کند و بواسطه کم شدن میزان خوراک یا کاهش جذب مواد غذایی یا هردو موجب کاهش وزن می شود. جراحی معده یا سایر جراحی های کاهش وزن زمانی انجام می شود که رژیم غذایی و ورزش کارامد و موثر نباشد و یا زمانی که مشکلات و بیماری های جدی بدلیل افزایش وزن، سلامت فرد را تهدید کند. انواعی از جراحی های کاهش وزن وجود دارند که به جراحی چاقی معروف هستند. جراحی معده یکی از مرسوم ترین جراحی هاست که در امریکا کاربرد دارد. بسیاری از جراحان جراحی معده را ترجیح می دهند زیرا عموما این روش عوارض و مشکلات کمتری نسبت به سایر جراحی های کاهش وزن دارد. انواع جراحی های کاهش وزن از جمله جراحی معده جزو عمل هایی هستند که خطرات جدی و عوارض جانبی را به همراه دارند. بنابراین با تغییر رژیم غذایی به یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، موفقیت جراحی چاقی تضمین می شود.

انواع جراحی ها:

گاستروپلاستی جداره آندوسکوپی
جراحی معده
بالون درون معده ای

جراحی کوچک کردن معده به چه علت انجام می شود؟

جراحی کوچک کردن معده به کم کردن وزن اضافی و کاهش ابتلا به بیماری های خطرناک مرتبط با وزن کمک می کند که این بیماری ها شامل بیماری رفلاکس معده، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آپنه خواب، دیابت نوع 2 و سکته می باشد. جراحی معده و سایر جراحی های کاهش وزن معمولا زمانی انجام می شود که فرد تلاش بسیاری کرده تا وزن خود را از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش کاهش دهد.

جراحی کوچک کردن معده برای چه کسانی انجام می شود؟

به طور کلی جراحی کوچک کردن معده و سایر جراحی های کاهش وزن برای کسانی انجام می شود که شاخص توده بدنی یا BMI برابر 40 یا بیشتر از آن باشد. BMI فرد برابر 35 یا 39.9 باشد (چاق) و یا فرد دچار امراض جدی مرتبط با وزن اعم از دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه شدید خواب باشد.
در برخی موارد اگر BMI فرد برابر 30 تا 34 باشد و درگیر امراض یا بیماری های مرتبط با وزن باشد، این جراحی به او توصیه می شود. اما جراحی معده برای هرکسی که دچار اضافه وزن شدید است، مناسب نیست. فردی واجد شرایط جراحی کاهش وزن است که شرایط او منطبق با دستورالعمل های پزشکی باشد. برای اینکه بدانیم فرد واجد شرایط جراحی معده است، نیاز به غربالگری می باشد. فرد باید تغییرات دایمی را در سبک زندگی خود ایجاد کند و در طرح های پیگیری بلندمدت از جمله پیگیری روش تغذیه، سبک زندگی، رفتار و شرایط پزشکی مشارکت کند.

خطرات

جراحی کوچک کردن معده و سایر جراحی های کاهش وزن همانند هر جراحی دیگری خطراتی را در کوتاه مدت و بلندمدت به همراه دارند. خطرات مربوط به این عمل جراحی شامل خونریزی شدید، عفونت، واکنش شدید به بیهوشی، لخته شدن خون، مشکلات تنفسی و ریوی، مشکلات سیستم گوارشی و مرگ (بندرت) است. خطرات بلندت مدت و عوارض جراحی کاهش وزن بسته به نوع جراحی متفاوت است. انسداد روده، سندروم دامپینگ، اسهال، تهوع یا استفراغ، سنگ مثانه، افت قند خون (هیپوگلیسمیا)، سوءتغذیه، فتق، زخم معده، زخم، استفراغ و مرگ (بندرت) از عوارض آن است.

نحوه آمادگی برای عمل کوچک کردن معده

چنانچه واجد شرایط جراحی معده یا سایر جراحی های کاهش وزن هستید، تیم مراقبت از سلامت توصیه هایی را در مورد آماده شدن برای عمل جراحی ارایه می دهد. قبل از جراحی لازم است آزمایشاتی را انجام بدهید و خوردن و نوشیدن را محدود کنید. همچنین لازم است یک برنامه ی فعالیت بدنی داشته باشید و از مصرف تنباکو خودداری کنید. بواسطه برنامه ریزی می توانید خود را برای بهبودی بعد از جراحی آماده کنید. برای مثال درصورت نیاز می توانید ابزارهای کمکی را در خانه فراهم و مرتب کنید.

کوچک کردن معده

انواع جراحی های چاقی:

هر نوع جراحی چاقی معایب و محاسنی دارد. در مورد این جراحی با پزشکتان صحبت کنید. دراینجا به انواع جراحی های چاقی اشاره می کنیم:

Roux-en-Y (roo-en-y)

این نوع جراحی یکی از مرسوم ترین جراحی هاست. این جراحی معمولا برگشت پذیر نیست و موجب کاهش میزان اشتها و جذب موادغذایی می شود. جراح بالای معده را برش داده و آن را از بقیه معده جدا نموده و سپس ناحیه موردنظر را مسدود می کند. برآمدگی حاصل به اندازه یک گردوست که می تواند تنها حدود یک اونس غذا را درخود نگاه دارد. معمولا معده شما می تواند 3 * 473 میلی لیتر غذا را در خود نگه دارد. سپس جراح روده کوچک را بریده و بخشی از آن را مستقیما به برامدگی می دوزد. غذا وارد این برآمدگی کوچک شده و سپس مستقیما وارد روده کوچک می شود. مواد غذایی از کل معده و اولین بخش از روده کوچک عبور می کند و مستقیما وارد بخش میانی روده کوچک می شود.

تغییر مسیر پانکراس - کیسه صفرا با جابجایی دوازدهه

این روش نوع دیگری از جراحی معده است که در این عمل پیچیده و چندبخشی، حدود 80درصد از معده برداشته می شود. دریچه ای که مواد غذایی را بدرون روده کوچک رها می کند، و همچنین بخش کوچکی از روده کوچک که معمولا متصل به معده است (دوازدهه) باقی می ماند. در این عمل جراحی، اکثریت روده بواسطه اتصال بخش انتهایی روده به دوازدهه نزدیک معده جراحی می شود (جابجایی دوازدهه و تغییر مسیر کیسه صفر-پانکراس). این جراحی اشتها را کمتر کرده و جذب مواد غذایی را کاهش می دهد. درحالیکه این عمل جراحی بسیار موثر است اما خطرات و عوارض زیادی از جمله: سوءتغذیه و کمبود ویتامین دارد. معمولا این جراحی برای افرادی مناسب است که شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 50 باشد.

آشنا شویم: سافت ژل مولتی فور هر ویتالی تون

باندینگ معده قابل تنظیم به روش لاپراسکوپی (LAGB)

در این نوع جراحی، جراح یک باند قابل تورم را دور بخش فوقانی معده قرار می دهد. زمانی که باند متورم می شود، معده فشرده شده و همانند یک کمربند سفت و محکم می شود. در این جراحی، معده به دو قسمت تقسیم می شود. برآمدگی بسیار کوچک در ناحیه فوقانی که با بقیه معده از طریق یک کانال که بواسطه باند ایجاد شده، ارتباط دارد. این برآمدگی میزان جذب موادغذایی را کمتر می کند و به گونه ای قابل تنظیم است که می تواند جذب مواد غذایی را کاهش دهد. این عمل جراحی بدلیل سادگی نسبی، یکی از مرسوم ترین روش های جراحی کاهش وزن است. به هرحال این روش در مقایسه با سایر جراحی ها کاهش وزن کمتری را به همراه دارد و لازم است که این باند به طور نوبتی تنظیم شود.

گاستروکتومی دیواره

گاستروکتومی دیواره که گاستروکتومی دیواره عمودی نامیده می شود، نوع جدیدتری از جراحی کاهش وزن است. این جراحی اولین بخش از جراحی برای تغییر مسیر کیسه صفر- پانکراس با جابجایی دوازدهه می باشد. به هرحال جراحی گاستروکتومی دیواره ممکن است برای کاهش وزن نیاز باشد. اما در برخی موارد دومین بخش یعنی تغییر مسیر کیسه صفر-پانکراس نیاز است. در جراحی گاستروکتومی، ساختار معده به شکل یک لوله تغییر می کند به طوری که در این روش، میزان جذب کالری کمتر می شود. اینکه کدام نوع جراحی کاهش وزن برای شما بهتر است، به وضعیت شما بستگی دارد. جراح عوامل زیادی اعم از شاخص توده بدن، عادات غذایی، بیماری ها و امراض، سابقه جراحی و عوارض جراحی را مدنظر قرار می دهد.

نتیجه:

جراحی معده و سایر جراحی های چاقی می توانند کاهش وزن بلندمدتی را بوجود آورند. میزان کاهش وزن به نوع جراحی و تغییر عادات سبک زندگی بستگی دارد. بنابراین امکان کاهش وزن به نصف یا بیشتر طی دو سال وجود دارد. جراحی معده علاوه بر کاهش وزن ممکن است شرایط مربوط به اضافه وزن را بهبود بخشد و یا ان را برطرف نماید که این شرایط شامل: بیماری رفلاکس معده، بیماری قلب، فشار خون بالا، آپنه شدید خواب، دیابت نوع 2 و سکته مغزی می باشد. جراحی معده می تواند توانایی شما را در انجام فعالیت های روزمره بهبود بخشد و به بهبود کیفیت زندگی تان کمک کند.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید