پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم تر از درمان آن است. پوکی استخوان در طی سالیان بروز پیدا می کند و با تغذیه در طی سال های زندگی ارتباط مستقیم دارد. اگر مواد غذایی مناسب استفاده نشود میتواند در آینده منجر به مشکلات استخوانی و پوکی استخوان شود. ریزمغذی ها بسیار موثر در افزایش توده استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می باشند، بنابراین خوب است بدانید تنها کلسیم و فسفر نیست که در سلامت استخوان ها موثر است بلکه منیزیم وویتامین K، ویتامین C و اسید فولیک برای توده استخوان مفید می باشند.​

پیشگیری از پوکی استخوان

فرد در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی باید سرمایه اولیه استخوانی مناسبی را برای خود فراهم کند و این کار نه تنها با تغذیه بلکه با ورزش و تحرک بدنی و دریافت کافی ویتامین دی از طریق نور خورشید امکان پذیر است. بطوریکه کمبود و نبود هر یک از این موارد نام برده می تواند ابتلای شخص به پوکی استخوان را سرعت بخشد.
در بخش پیشگیری از پوکی استخوان باید مصرف شیر و مواد لبنی مورد توجه قرار بگیرد و تلاش شود که کودکان و نوجوانانی که در حال رشد هستند به میزان کافی شیر و لبنیات مصرف کنند. این واقعیت وجود دارد که هر قدر امروز برای افزایش مصرف شیر در کشور هزینه کنیم، چند برابر آن را طی سال های آینده در حوزه درمان عوارض پوکی استخوان صرفه جویی می کنیم.بنابراین صرف هزینه در این حوزه صرفه اقتصادی دارد. از دیگر مواردی که می بایست در بحث پیشگیری به آن توجه داشت، تنظیم وزن می باشد. چاقی بیش از حد و لاغری مفرط هر دو در ابتلا به پوکی استخوان نقش دارد.

پیشگیری از پوکی استخوان

نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

برای کاهش وزن باید تحت نظر متخصص بود و رژیم غذایی صحیحی گرفت. رژیم های غذایی سخت برای کاهش وزن سریع، بی تردید کاهش تراکم استخوان را در پی دارد و سلامت استخوانی فرد را تضعیف می کند. از دیگر موارد که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد،  میزان مصرف کافئین است. افرادی که علاقمند به مصرف قهوه هستند بدانند که مصرف روزانه بیش از ۲فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. از طرفی مصرف سبزیجات با برخی مواد غذایی جذب کلسیم را دچار مشکل می کند. اگزالات موجود در برخی سبزیجات یا تانن موجود در چای جذب کلسیم را بر هم میزند. بنابراین بهتر است علاوه بر قرار دادن 1000میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی روزانه به انتخاب مواد غذایی و زمان مصرف آن ها هم دقت کنیم.

با مکمل های مناسب پیشگیری از پوکی استخوان آشنا شویم: قرص کلترکس هلث برست

تغذیه در درمان پوکی استخوان

اگر از پیشگیری که بهترین راه مبارزه با پوکی استخوان است بگذریم، در بحث درمان، تغذیه را نمی توان به تنهایی به عنوان یک راهکار درمانی مطرح کرد زیرا پس از ابتلا به پوکی استخوان دارو درمانی اولویت دارد و سپس رژیم غذایی مناسب برای بیمار معرفی می گردد.
باید بدانید فعالیت بدنی برای افرادی که مبتلا به علائم پوکی استخوان شده اند ضروری است البته درست است که آن ها نمی توانند برخی فعالیت های ورزشی را انجام دهند اما می توانند تحت نظر متخصص طب ورزشی فعالیت های بدنی مناسب شرایط خود را انجام دهند.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید