پیشگیری از بیماری قلبی

پیشگیری از بیماری قلبی با رعایت رژیم غذایی سالم میسر است. بیماری قلبی می تواند با افزایش کلسترول در خون مرتبط باشد. کلسترول یک نوع چربی است که می تواند در رگ های خونی شما رسوب کرده و باعث انسداد آنها گردد. اگر این انسداد در عروق ظریف خونرسان قلب رخ دهد، باعث ایجاد بیماری قلبی ایسکمیک و در نهایت سکته قلبی می گردد. یکی از اجزای اصلی برنامه کاهش کلسترول خون، رژیم غذایی است. با دنبال کردن یک برنامه صحیح غذایی، شما می توانید کلسترول خون را کنترل کنید و ریسک ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را کاهش دهید. همزمان با کاهش مصرف غذاهایی که اثرات نامطلوب بر روی میزان کلسترول خون شما دارند، مصرف غذاهای مفید به عنوان جایگزین، نقش کلیدی در کنترل میزان کلسترول خون خواهند داشت. با مصرف پنج غذای کاهش دهنده کلسترول که در این مقاله آمده ، می توانید به کاهش خطر بیماری قلبی خود کمک کنید.

خوردن میوه و سبزیجات و پیشگیری از بیماری قلبی

سبزیجات سرشار از ویتامین، املاح، رنگدانه های گیاهی و آنتی اکسیدان ها می باشند. آنها با چربی بد خون که باعث ایجاد پلاک در رگها می شود، مبارزه می کنند. لذا در کنترل مهم ترین عامل خطر برای بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی، کمک می کنند. میوه ها نیز منبع عالی از رنگدانه های گیاهی، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند. لذا استفاده متناسب و متنوع از میوه ها در کنترل کلسترول خون مفید خواهد بود.

چربی های سالم در پیشگیری از بیماری قلبی

همه چربی ها بد نیستند و شما به چربی های خوب نیاز دارید. چربی خوب شامل روغن های زیتون، کانولا، دانه کتان، گردو، بادام زمینی و روغن کنجد است که این چربی ها به کاهش التهاب داخلی، کاهش میزان کلسترول، بالا بردن سطح ایمنی بدن و سلامت سیستم اعصاب مرکزی و مغز کمک شایانی می کنند.

پیشگیری از بیماری قلبی

غلات سبوس دار و حاوی فیبر

از مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند جو، جو دوسر، گندم و برنج سبوس دار استفاده کنید. این گونه مواد غذایی حاوی فیبر محلول بوده و با کلسترول در دستگاه گوارش ترکیب شده و باعث خروج آن از بدن می شود. بنا براین توصیه می گردد؛ این گونه مواد غذایی را به طور منظم در برنامه غذایی روزانه ی خود بگنجانید.
حبوبات مانند لوبیا، عدس، لپه، نخود ، لوبیا سفید و ... سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند و در کاهش کلسترول موثر هستند.

خشکبار و پیشگیری از بیماری قلبی

خوردن متوسط برخی خشکبار مانند بادام زمینی و بادام می تواند در کاهش کلسترول خون کمک کند. خشکبار حاوی چربی سالم و آنتی اکسیدان هایی است که به حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی عروقی شما کمک می کند. در هفته شما باید 2 تا 3 وعده خشکبار مصرف کنید. هر وعده خشکبار حدود یک سوم لیوان است. ولی در میزان مصرف خود دقت کنید، زیرا خشکبار حاوی کالری فراوانی است. نکته مهم دیگر در مصرف خشکبار این است که از خشکبار بدون نمک استفاده نمایید.

آشنا شویم: امگا فلکس هلث برست

ماهی را در سبد غذایی

از غذاهای دریایی به ویژه ماهی ها در سبد غذایی خود استفاده نمایید.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید