کرونا

کوید 19 یک بیماری عفونی ناشی از کرونا ویروس است که اخیرا کشف شده است. شایعترین علایم کوید 19، تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی بیماران ممکن است دچار درد عضلانی، احتقان (گرفتگی) بینی، آب ریزش بینی، گلودرد یا اسهال شوند. این علایم معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می شود. برخی افراد که مبتلا می شوند، هیچ علامتی ندارند و احساس ناخوشی یا کسالت نمی کنند. اکثر افراد (حدود 80 درصد) بدون نیاز به درمان خاص بهبود می یابند. حدود یک ششم از افراد مبتلا به کوید 19 به نوع شدید بیماری مبتلا می شوند و دچار تنگی نفس شده و به سختی نفس می کشند.

کرونا چگونه سرایت می کند؟

بیماران مبتلا به کوید 19 می توانند این ویروس را به دیگران نیز انتقال دهند. این بیماری از طریق قطرات کوچک ترشحات بینی یا دهان بیمار هنگام سرفه یا نفس کشیدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این قطرات روی اشیا و سطوح می نشینند و سایر افراد با دست زدن به همین اشیا یا سطوح آلوده و سپس دست زدن به بینی، چشم یا دهان به این ویروس مبتلا می شوند. بنابراین اگر افراد در تماس با نفس یا سرفه بیماران قرار گیرند، به این بیماری مبتلا می شوند. به همین دلیل است که رعایت فاصله بیش از 1 متر (3 پا) با فرد بیمار اهمیت زیادی دارد.

آیا فرد بدون علامت می تواند ویروس کرونا را انتقال دهد؟

عمده ترین روش سرایت و پخش این بیماری، از طریق قطرات تنفسی بیمار هنگام سرفه کردن است. خطر ابتلا به کوید 19 از افراد بدون علامت بسیار کم است. به هرحال بیشتر افراد مبتلا به کوید 19 علایم خفیفی را تجربه می کنند. این مورد در مراحل اولیه بیماری صدق می کند. بنابراین امکان ابتلا به کوید 19 از افرادی که تنها سرفه خفیف دارند و احساس بیماری و ناخوشی نمی کنند، وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی درحال ارزیابی تحقیقات در مورد دوره انتقال و سرایت ویروس کوید 19 است و نتایج و یافته های به روز و جدید را در اختیار سایر کشورها قرار خواهد داد.

آشنا شوید: سافت ژل ویتامین دی ویواتیون

آیا انتقال و سرایت ویروس کرونا از طریق مدفوع بیماران وجود دارد؟

به نظر می رسد که خطر ابتلا به کوید 19 از طریق مدفوع بیمار، کم است. درحالی که تحقیقات اولیه نشان می دهند که ویروس ممکن است در مدفوع نیز وجود داشته باشد اما سرایت این بیماری از طریق مدفوع، ویژگی اصلی شیوع این بیماری نیست. سازمان بهداشت جهانی درحال ارزیابی تحقیقات در مورد روش های سرایت کوید 19 است که نتایج و یافته های جدید را در اختیار سایر کشورها قرار خواهد داد. از آنجایی که این ویروس یک خطر محسوب می شود لذا همین خطر، دلیلی برای شستشوی منظم دست ها بعد از توالت و قبل از غذا خوردن است.

آیا باید نسبت به کرونا نگران باشیم؟

بیماری ناشی از ویروس کوید 19 عموما و به خصوص برای کودکان و جوانان خفیف است اگر چه این ویروس می تواند بیماری شدید و جدی را هم در افراد ایجاد کند. حدود یک پنجم از افراد مبتلا به این ویروس به مراقبت های درمانی در بیمارستان نیاز پیدا می کنند. بنابراین طبیعی است که افراد نسبت به شیوع این بیماری و تاثیر آن بر خود و عزیزان شان نگران باشند. ما می توانیم این نگرانی ها را به صورت اقداماتی برای حفاظت از خود، عزیزانمان و جامعه کانالیزه کنیم. اولین اقدامات، شستشوی منظم و دقیق دست ها و رعایت بهداشت تنفسی است. دوم، توصیه مسئولان سلامت از جمله محدودیت ها در تردد، مسافرت و شرکت در تجمعات را دنبال کنیم و از آنها مطلع باشیم.

کرونا

چه کسانی در معرض خطر نوع شدید این بیماری قرار دارند؟

درحالی که هنوز مطالعات در مورد نحوه ابتلای افراد به کوید 19 ادامه دارد اما به نظر می رسد که سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای (مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی-ریوی، سرطان یا دیابت) بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری یا درمان کرونا موثرند؟

خیر. آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس ها کارآمد نیستند و فقط برای عفونت های باکتریایی مفید هستند. کوید 19 ناشی از یک ویروس است از همین رو آنتی بیوتیک ها برای مقابله با این ویروس مفید و کارامد نیستند. از آنتی بیوتیک نباید به عنوان پیشگیری یا درمان کوید19 استفاده شود بلکه فقط به دستور پزشک و برای درمان عفونت باکتریایی استفاده می شود.

آیا دارو یا درمانی برای پیشگیری یا معالجه کرونا وجود دارد؟

درحالی که برخی درمان های غربی ( مدرن) ، سنتی یا خانگی ممکن است علایم کوید 19 را تسکین دهند اما هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند داروهای فعلی می توانند از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند و یا آن را معالجه نمایند. سازمان بهداشت جهانی، خود درمانی را با هر دارویی مثل آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری یا معالجه کرونا توصیه نمی کند. به هرحال کارآزمایی های بالینی متعددی روی درمان های سنتی و غربی ( مدرن) در حال انجام است. سازمان بهداشت جهانی در صورت دسترسی به نتایج و یافته های بالینی، آنها را در اختیار سایر کشورها قرار خواهد داد.

ویروس کرونا تاچه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تاچه مدت روی سطوح زنده می ماند اما به نظر می رسد که این ویروس همانند سایر کروناویروس ها رفتار می کند. مطالعات نشان می دهند که کروناویروس ها (اطلاعات اولیه در مورد ویروس کوید19) می توانند به مدت چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده بمانند. زنده ماندن این ویروس در شرایط مختلف (مثل نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) متفاوت است. اگر فکر می کنید که یک سطح، آلوده است، آن را با یک ضدعفونی کننده ساده تمیز کنید تا هم ویروس را از بین ببرید و هم از سلامت خود و دیگران حفاظت کنید. دست ها را به طور منظم بشویید و یا با محلول یا ژل ضدعفونی کننده الکلی، ضدعفونی کنید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

تنظیم: زهرا محبی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید