درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان کار سختی است و نیاز به تلاش زیادی دارد. بعضی از افراد به علت ترس از بیماری پوکی استخوانسعی می‌کنند، شیر و ماست بیشتری بخورند و مصرف لبنیات را در رژیم غذایی‌شان افزایش دهند. البته معمولا کسانی به این فکر افتاده اند که به سنین میانسالی و حتی سالمندی رسیده‌اند و با این کارها می‌خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند.
در حالی که مصرف لبنیات در سنین سالمندی نمی تواند همان قدر موثر باشد که در دوره نوجوانی و جوانی موثر است. علاوه بر این، بسیاری از این افراد هم هیچ وقت به ورزش و انجام فعالیت های بدنی فکر نمی کنند و آن را شیوه ای مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان یا درمان پوکی استخوان نمی دانند. در صورتی که، ورزش منظم و مناسب یکی از بهترین شیوه ها هم برای کنترل پوکی استخوان و همچنین درمان پوکی استخوان است.

بیماری شایع، البته خاموش به نام پوکی استخوان

تقریبا تمام افراد، نام بیماری پوکی استخوان را شنیده اند و امروزه، کمتر کسی است که نداند پوکی استخوان چیست و چرا ایجاد می شود، ولی برخی نمی دانند بیماری پوکی استخوان نشانه خاصی ندارد و تا وقتی عوارض آن ایجاد نشود، فرد هم از وجودش بی خبر است. پوکی استخوان در تمام جوامع از شایع ترین بیماری های متابولیک به شمار می رود و به عنوان بیماری خاموش آن را می شناسند.دهه دوم زندگی و اوایل دهه سوم، بهترین سنین برای برنامه ریزی و پیشگیری ازپوکی استخوان به حساب می آید.
بهپوکی استخوان، بیماری خاموش گفته می شود، چون نشانه خاصی ندارد تا زمانی که عوارض آن بروز کند. به عبارت دیگر، در صورت وجودپوکی استخوان ممکن است فرد هیچ درد و ناراحتی هم نداشته باشد، ولی توده استخوانی کاهش یافته و سرانجام عوارض بیماریپوکی استخوان آشکار می شود. در چنین شرایطی ممکن است، ضربه ساده و جزئی هم موجب شکستگی های استخوانی شود، به همین دلیل هم پیشگیری و هم درمان پوکی استخوان اهمیت بسیار زیادی دارد.

درمان پوکی استخوان

 

بهترین سنین برای تقویت استخوان ها

درست است که پوکی استخوان، به طور معمول در دوران میانسالی و سالمندی بروز می کند، ولی از سال ها قبل باید به فکرش باشیم و برای پیشگیری از پوکی استخوان برنامه ریزی کنیم. جهت بالابردن ذخایر استخوانی، یک دوره سنی طلایی داریم، سنین نوجوانی تا ابتدای جوانی بهترین زمان برای افزایش ذخایر استخوانی است و هر چه در این سال ها بیشتر به فکر این موضوع باشیم، در آینده هم نتیجه بهتری می گیریم؛ بنابراین، دهه دوم زندگی و اوایل دهه سوم، بهترین سنین برای برنامه ریزی و پیشگیری از پوکی استخوان به حساب می آید. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات به مقدار کافی و همچنین داشتن برنامه ورزشی منظم و مناسب می تواند از ایجاد این بیماری جلوگیری کند و در این زمینه نقش موثری دارد.

آشنا شویم: قرص کلسیم هلث برست

کدام ورزش در درمان پوکی استخوان موثر است؟

وقتی می گویند برنامه ورزشی برای پیشگیری ازپوکی استخوان موثر است، اولین پرسشی که به ذهن می رسد، این است که کدام ورزش می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد؟
داشتن برنامه ورزشی منظم می تواند در پیشگیری ازپوکی استخوان موثر باشد، بویژه ورزش هایی که همراه با تحمل وزن است؛ فعالیت هایی مانند دویدن، پریدن و ورزش های دیگری که همراه با دو یا پرش است مثل والیبال و بسکتبال در کنار ورزش هایی که همراه با تحمل وزن است، انجام ورزش های قدرتی که موجب تقویت عضلات می شود نیز می تواند برای افزایش توده استخوان موثر باشد. مواردی مانند انجام کارهای قدرتی برای تقویت عضلات اطراف زانو یا ناحیه لگن و استفاده از وزنه ها، کش ها و دستگاه های ورزشی برای تقویت عضلات مناسب است.
در سنین میانسالی نیز از بهترین فعالیت های فیزیکی، پیاده روی و پیاده روی سریع است که کمک می کند تراکم استخوانی تا حد قابل قبولی افزایش یابد.

inner2_22_12.jpg

ورزش کنید برای درمان پوکی استخوان

بسیاری از کسانی که دچارپوکی استخوان می شوند، نه تنها سراغ ورزش و فعالیت جسمی نمی روند، بلکه حتی آن را خطرناک و دردسرساز هم می دانند. برای همین هم ترجیح می دهند زندگی بی تحرکی داشته باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. افرادی که دچار پوکی استخوان می شوند، با تغییر سبک زندگی می توانند وضع را تغییر دهند. اگر می پرسید چگونه پس به این نکته توجه داشته باشید چنین افرادی باید رژیم غذایی شان را تغییر دهند، به طوری که حاوی مقدار کافی کلسیم باشد و در صورت نیاز و با تجویز پزشک نیز ازمکمل های کلسیم و داروهای مورد نیاز هم استفاده کنند. در کنار این موارد، حتما باید برنامه ورزشی مناسب و متناسب با شرایط فرد وجود داشته باشد. حتی در این حالت هم به این افراد، انجام ورزش هایی توصیه می شود که همراه با تحمل وزن باشد.
در سنین میانسالی از بهترین فعالیت های فیزیکی، پیاده روی و پیاده روی سریع است که کمک می کند توده استخوانی تا حد قابل قبولی افزایش یابد.

ورزش‌های مناسب درمان پوکی استخوان

ورزش های دیگری هم می تواند در کنار پیاده روی قرار بگیرد، اما به بیمارانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می شود از انجام ورزش های پر برخورد و همچنین فعالیت هایی که احتمال افتادن در آن زیاد است، خودداری کنند. بویژه زمانی که هنوز از نظر درمانی وضع مناسبی پیدا نکرده اند. انجام ورزش های قدرتی به این افراد توصیه می شود؛ کار با وزنه، دمبل یا کش در باشگاه های بدنسازی مناسب است ولی باید دقت داشته باشند از انجام فعالیت ها و حرکاتی که همراه با خم کردن کمر و برداشتن وزنه است یا دراز و نشست که همراه با خم کردن کمر و پشت است، خودداری کنند. انجام این ورزش ها برای افراد مبتلا به پوکی استخوان، به ویژه کسانی که مشکل شان در ناحیه ستون فقرات شدت بیشتری دارد، ممنوع و ممکن است با شکستگی های ناحیه مهره همراه شود. از طرف دیگر، بهتر است این بیماران، ورزش هایی را که همراه با چرخش های سریع و ناگهانی است، انجام ندهند. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری ازپوکی استخوان و همچنین درمانپوکی استخوان از ورزش هایی که همراه با تحمل وزن است مانند پیاده روی، دویدن آهسته یا ورزش های راکتی سبک کمک بگیرید و پس از آن نیز ورزش های قدرتی برای تقویت عضلات، به ویژه عضلات اندام تحتانی و ناحیه پاها می تواند بسیار موثر باشد.

دیدگاه و نظرات

شعبان
سلام. من 26 سال دارم ولی ازناحیه پا دچار پوکی استخوان هستم زانوهام تق تق صدا میده باید چیکار کنم ممنونم اگه راهنمایی کنید
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص کلترکس پلاس هلث برست استفاده کنید.
معصومی
باسلام من حدود ۵۰سال دارم و متاسفانه دچار پوکی ۶۰درصدی در ناحیه لگن بیشتر وکمی درزانو شدم و البته خشکی وگرفتگی کمر و عضلات کمر هم دارم نمی‌دونم باید چه کنم
پوراطب گستر
با سلام بهتر است از قرص کلترکس پلاس هلث برست استفاده کنید.
میهمان
من سن ۶۰ سال هستم دچار پوکی استخون شدید شدم
پوراطب گستر
با سلام می توانید از قرص کلترکس پلاس هلث برست استفاده کنید.

ارسال دیدگاه جدید