اسید فولیک

اسید فولیک برای بارداری مهم است چون این ماده می تواند به پیشگیری از نواقص جنین به نام نقص لوله عصب کمک کنند. فولات یک ویتامین از خانواده B است که برای رشد و سلامت بدن مفید است. بنابراین با مصرف غذاهای غنی از فولات، جذب فولات را در بدن افزایش دهید. اگر این ویتامین به طور طبیعی در غذاهایی مثل سبزیجات برگدار یافت شود، به آن فولات می گویند و اگر به نان یا غلات صبحانه افزوده شود و یا در مکمل های رژیمی یافت شود، به آن فولیک اسید می گویند. اسید فولیک برای رشد سیستم عصب و پیشگیری از نقص لوله عصب (NTD) در جنین اهمیت ویژه ای دارد. اکثر نواقص لوله عصب در صورتی قابل پیشگیری است که مادر قبل از بارداری و در اوایل بارداری بقدر کافی اسید فولیک مصرف کند. بنابراین مادران با مصرف غذاهای غنی از فولات و مکمل می توانند فولات را بقدر کافی جذب کنند.

مکمل های اسید فولیک

این مکمل در داروخانه ها موجود بوده و در دسترس مردم قرار دارد و پزشک می تواند دوزهای مناسب را به افراد تجویز کند. برخی زنان به فولات بیشتری نیاز دارند لذا آنها باید نسبت به دوز مناسب اسید فولیک با پزشک صحبت کنند. به طور کلی زنانی که قصد باردار شدن دارند و یا در نخستین ماه های بارداری هستند، لازم است از مکمل های حاوی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک استفاده کنند. این مکمل ها حاوی فولیک اسید بوده و به مکمل های بارداری معروف هستند. مکمل های مولتی ویتامین معمولا حاوی فولیک اسید کافی نیستند. بهترین راه برای جذب کافی فولیک اسید به بدن، مصرف روزانه مکمل فولیک اسید حداقل 1 ماه قبل و 3 ماه بعد از بارداری است. مصرف این مکمل بعد از این مدت ضرورتی ندارد.

اسید فولیک

غذاهای غنی از فولات

بیشتر غذاها غنی از فولات هستند اما توجه کنید که فولات یک ویتامین محلول در آب است و براحتی با پختن از بین می رود. سبزیجات کم تفت داده شده و حتی خام، بهترین منبع غنی از فولات هستند. پختن سبزیجات در مایکرویو یا بخارپز کردن آنها بهترین روش برای حفظ خاصیت فولات است. برخی از منابع غنی از فولات شامل سبزیجات (کلم بروکلی، کلم بروسل، کلم، گل کلم، اسفناج ، لوبیا سبز، کاهو، قارچ، هویج وحشی، ذرت شیرین و کدو سبز)، میوه (آووکادو، گریپ فروت و پرتقال)، حبوبات (نخود، سویا، لوبیا، لوبیای قرمز، عدس، لوبیا سفید)، تخم مرغ، مغزها، آب میوه (آب سیب و پرتقال) است.

آشنا شویم: پلت آهن و  فولیک اسید ویواتیون

دوزهای بالای اسید فولیک

برخی زنان باردار بیشتر در معرض خطر بدنیا آوردن یک نوزاد مبتلا به نقص لوله عصب هستند لذا به این افراد توصیه می شود که هرروز 5 میلی گرم فولیک اسید را تا هفته 12 بارداری مصرف کنند. زنانی که بیشتر در معرض خطر هستند زنان یا همسران مبتلا به نقص لوله عصب، زنان یا همسرانی که یکی از اعضای خانواده شان مبتلا به نقص لوله عصب هستند، زنانی که در بارداری قبلی، جنین مبتلا به لوله نقص عصب را باردار بوده اند، زنان دیابتی هستند. به علاوه زنانی که داروی صرع مصرف می کنند، هنگام بارداری باید به پزشک مراجعه کنند چون این دسته از زنان ممکن است به دوز بالای فولیک اسید نیاز داشته باشند. اگر هریک از موارد فوق در مورد شما صدق می کند، به پزشک مراجعه کنید و با او مشورت نمایید چون پزشک می تواند دوز بالای فولیک اسید را تجویز کند. پزشک یا ماما ممکن است تست غربالگری در طول بارداری را به شما توصیه کند.  

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: pregnancybirthbaby

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید