سوپ زمستانی

در روزهای سرد زمستان، هیچ چیز مثل خوردن یک پیاله سوپ زمستانی گرم نمی‌چسبد. سوپ‌ها در تمام دنیا به عنوان یک غذای سالم با روش تهیه آسان، طرفداران بیشماری دارند و به دلیل تنوع بسیار زیاد، می‌توانند سلیقه بیشتر ذائقه‌ها را تامین کنند. با این حال گاهی انتخاب سوپ مورد نظر برای یک وعده غذایی، از میان این تعداد بیشمار، خود به یک چالش جدی تبدیل می‌شود. چهار سوپی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت، به دلیل استفاده از مواد با طبع گرم، سهولت مراحل پخت، استفاده از مواد در دسترس و نیز رژیمی بودن، پیشنهادهای بی‌نظیری برای این روزها هستند.

سوپ زمستانی سیب و هویج

٥٠ گرم كره
۲ عدد سیب زمینی بزرگ، پوست کنده و خرد شده
۳ عدد هویج، پوست کنده و خرد شده
یک عدد سیب پوست کنده و خرد شده
یک عدد پیاز بزرگ، خرد شده
یک ليتر آبگوشت
نيم ليتر آب
نصف فنجان عدس قرمز خشک
۲ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه خرد شده
۲ قاشق چایخوری نمک
یک قاشق چایخوری زیره سبز
یک قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه

طرز تهيه:
کره را در یک قابلمه بزرگ با حرارت متوسط آب كرده و سیب زمینی خرد شده، هویج، سیب و پیاز را داخل قابلمه ريخته و حدود ده دقیقه مواد داخل قابلمه را هم زده تا کمی تفت داده شود. سپس عدس، زنجبیل، فلفل، نمک، زیره سبز و آبگوشت را به مواد داخل قابلمه اضافه كرده و حرارت را زیاد مي‌كنيم تا مواد و آبگوشت داخل ظرف شروع به جوشیدن کند. حرارت را ملایم می‌کنیم و در قابلمه را می گذاریم تا در مدت ۳۰ دقیقه مواد به آرامی پخته و نرم شود. بعد از گذشت نیم ساعت شعله را خاموش می‌کنیم تا سوپ کمی ولرم شود، سپس با مخلوط کن یا گوشت‌کوب برقی مواد را له كرده تا نرم و یکدست شود. مواد را داخل قابلمه می‌ریزیم و به مدت ده دقیقه روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. می‌‌توان در صورت غليظ بودن سوپ به آن آب اضافه كرده و در آخر روي سوپ را با ماست تزئين كرد.

سوپ انار

350 گرم گوشت (چرخ كرده)
یک عدد چغندر
نیم كیلو سبزی (نعنا، تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)
یك‌و‌نیم پیمانه بلغور (سفید و پوست كنده)
۴ پیمانه آب انار
یک پیمانه برنج
یك‌و‌نیم پیمانه لپه
۳ عدد پیاز
یك قاشق مرباخوری زعفران (ساییده شده)
نمك و فلفل به میزان لازم

طرز تهيه:
ابتدا در ظرف مناسب كمی پیاز داغ درست كرده و زردچوبه را هم كمی در آن تفت داده و به ترتیب لپه، چغندر، بلغور گندم و نصف برنج را به پیاز داغ اضافه كرده و كمی تفت مي‌دهيم و پس از آن با اضافه كردن آب، شعله را زیاد می‌کنیم تا مواد بجوشد. سپس شعله را ملایم كرده تا غذا كمی بپزد. سبزی را ریز خرد كرده و نصف آن را به سوپ در حال پخت اضافه می‌کنیم و بقیه را با گوشت چرخ كرده و نمك و ادویه مخلوط می‌کنیم و به صورت كوفته‌‌های ریز درمی‌آوريم. پس از آنكه مواد بیشتر مراحل پخت را طی كرد کوفته‌ها را جدا جدا به سوپ در حال جوش اضافه كرده و می‌گذاریم سوپ با حرارت ملایم جا بیفتد. در مرحله آخر آب انار را به سوپ اضافه كرده و با زعفران آبكرده روي سوپ را تزئين می‌كنيم.

سوپ زمستانی

سوپ شلغم

۲ عدد سیب‌زمینی متوسط
۲ عدد پیاز متوسط
۳ عدد شلغم متوسط
۲ عدد هویج متوسط
یک پیمانه گشنیز و جعفری خرد شده
یک لیتر آب مرغ طعم دار یا ۲ عدد عصاره مرغ
۲ قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون
نصف پیمانه پوره گوجه فرنگی یا یک قاشق رب گوجه فرنگی
یک عدد لیموی تازه
نصف قاشق چایخوری زرد چوبه
نصف پیمانه رشته فرنگی
نصف پیمانه نخود فرنگی

طرز تهيه:
شلغم، هويج، پياز و سيب‌زميني را شسته و پس از پوست كندن، آنها را رنده درشت مي‌كنيم. مواد را داخل قابلمه ريخته و گشنيز و جعفري خرد شده را به آن مي‌افزاييم. سپس از آب مرغ يا از دو بسته عصاره مرغ استفاده كرده و مقداری آب و نمک و زردچوبه به مواد مي‌افزاييم. بعد از ۲۰ دقیقه پوره گوجه فرنگی یا یک قاشق رب را به همراه کمی روغن زیتون و نخود فرنگی و آب یک عدد لیمو ترش به سوپ اضافه می‌کنیم و بعد از ۵ دقیقه رشته فرنگی را مي‌افزاييم. این سوپ خیلی سریع در عرض ۴۵ دقیقه تا یک ساعت آماده می‌‌شود و به دليل وجود شلغم و پياز خام براي سرماخوردگی بسیار مفيد است.

بیشتر بدانیم: خواص ویتامین سی برای بدن

سوپ كرفس و كدو حلوايي

۲ قاشق غذاخوری روغن
نصف کدو حلوایی به صورت مکعبی خرد شده
یک عدد هویج تکه تکه شده
۲ شاخه خرد شده کرفس
یک عدد پیاز خرد شده
یک عدد سیب زمینی خرد شده
۴ حبه سیر کاملا ریز شده
۴ پیمانه آب سبزیجات
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
۲ قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده

طرز تهیه:

روغن را در قابلمه ريخته و کدوهای مکعبی شکل، هویج، کرفس، سیب‌زمینی و پیاز را در روغن حدود ۴ دقیقه تفت مي‌دهيم تا نرم و طلایی رنگ شوند. سیر خرد شده را به مخلوط اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر تفت داده و در آخر آب سبزیجات را روی آن مي‌ريزيم و قابلمه را روي حرارت متوسط می‌گذاریم تا جوش بیايد. سپس حرارت را کم می‌کنیم تا محتویات آن به مدت ۳۰ دقیقه آرام آرام جوشيده و سبزیجات نرم شوند. نمک و فلفل هم به ميزان لازم به محتوای قابلمه اضافه می‌کنیم. در صورت تمایل با استفاده از یک همزن، مخلوط را به صورت پوره درمی‌آوریم، آن را در ظرف مخصوص سوپ ريخته و روی آن را با کرفس و پیازچه‌‌های خرد شده تزئين می‌کنیم.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید