رژیم غذایی بیماران نقرسی

نقرس نوعی بیماری آرتروز است که با التهاب مفاصل همراه می باشد و رژیم غذایی بیماران نقرسی در کنترل علائم نقرس بسیار اهمیت دارد. حدود 8.3 میلیون نفر در امریکا به این بیماری مبتلا هستند. افراد مبتلا به نقرس از درد شدید و ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل شکایت می کنند. این بیماری با مصرف دارو، رژیم غذایی صحیح و تغییر سبک زندگی قابل کنترل می باشد.

رژیم غذایی بیماران نقرسی برای یک هفته

 رژیم غذایی بیماران نقرسی به تسکین درد و تورم و جلوگیری از حملات بعدی کمک می کند. در اینجا به یک نمونه رژیم غذایی برای یک هفته اشاره می کنیم:

شنبه:

صبحانه: جو با ماست یونانی و یک چهارم فنجان (معادل 31 گرم) بری ها
ناهار: سالاد کوینوآ به همراه تخم مرغ آب پز و سبزیجات تازه
شام: پاستای گندم سبوس دار با جوجه کبابی، اسفناج، فلفل شیرین و پنیر فتای کم چرب

یکشنبه:

صبحانه: اسموتی با یک دوم فنجان (معادل 74 گرم) بلوبری، یک دوم فنجان (15 گرم) اسفناج، یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) ماست یونانی و یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) شیر کم چرب
ناهار: ساندویچ با نان سبوس دار و تخم مرغ و سالاد
شام: جوجه کبابی و سبزیجات به همراه برنج قهوه ای

دوشنبه:

صبحانه: یک سوم فنجان (27 گرم) جو دوسر خردشده، یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) ماست یونانی، یک سوم فنجان (79 میلی لیتر) شیر کم چرب، 1 قاشق چایخوری (14 گرم) دانه چیا، یک چهارم فنجان (31 گرم) بری و یک چهارم قاشق چایخوری (2/1 میلی لیتر) عصاره وانیل.
ناهار: نخود و سبزیجات تازه به همراه نان گندم سبوس دار
شام: ماهی سالمون پخته شده با سبزیجات به همراه مارچوبه و گوجه فرنگی های گیلاسی

سه شنبه:
صبحانه: 2 قاشق چایخوری (28 گرم) پودینگ دانه چیا، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی، یک دوم قاشق چایخوری (5/2 میلی لیتر) عصاره وانیل با میوه های خرد شده. شب قبل، همه این مواد را در یک کاسه یا شیشه بریزید و اجازه دهید مواد به خوبی طعم دار شوند.
ناهار: ماهی سالمون به همراه سالاد
شام: سالاد کینوآ، اسفناج، بادمجان و سالاد فتا

چهارشنبه:
صبحانه: نان تست فرانسوی با توت فرنگی
ناهار: ساندویچ با نان سبوس دار و تخم مرغ آب پز و سالاد
شام: پنیر سویای سرخ شده و سبزیجات با برنج قهوه ای

پنج شنبه:
صبحانه: قارچ و کدوی سبز
ناهار: پنیر سویای سرخ شده و برنج قهوه ای
شام: برگر مرغ با سالاد تازه

جمعه:
صبحانه: املت تخم مرغ و اسفناج و قارچ
ناهار: ساندویچ با نان سبوس دار و نخود و سبزیجات تازه
شام: پیراشکی تخم مرغ که از گذاشتن تخم مرغ خرد شده، اسفناج و فلفل شیرین روی نان مکزیکی تهیه می شود.
نکته: رژیم غذایی بیماران نقرسی دارای غذاها و خوراکی های سالم و خوشمزه است که در بالا به نمونه ای از این رژیم غذایی اشاره کردیم.

رژیم غذایی بیماران نقرسی

تغییر سبک زندگی

غیر از رژیم غذایی بیماران نقرسی تغییر سبک زندگی نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری نقرس و حملات نقرس را کاهش دهد.

کاهش وزن:

اضافه وزن در بیماران نقرسی می تواند خطر حملات نقرس را افزایش دهد. به همین دلیل است که اضافه وزن می تواند در بیمار مقاومت به انسولین ایجاد کند. در چنین مواردی، بدن نمی تواند به درستی از انسولین استفاده کند و قند را از خون به سمت سلول ها هدایت کند. مقاومت انسولین موجب افزایش سطح اسید اوریک خون می شود. تحقیقات نشان می دهند که کاهش وزن می تواند مقاومت انسولین را کاهش دهد و سطح اسید اوریک خون را پایین بیاورد. بنابراین به بیماران توصیه می شود که رژیم غذایی را رعایت کنند و با تغییر سبک زندگی، وزن شان را کاهش دهند. تحقیقات نشان می دهد که کاهش سریع وزن می تواند خطر حملات نقرس را افزایش دهد.

ورزش:

ورزش منظم می تواند از حملات نقرس جلوگیری نماید. ورزش نه تنها می تواند به حفظ سلامت و متعادل شدن وزن کمک کند بلکه می تواند سطح اسید اوریک خون را پایین آورده و آن را متعادل کند. نتیجه یکی از مطالعات روی 228 مرد نشان داد افرادی که بیش از 5 مایل (8 کیلومتر) در روز می دوند، خطر ابتلا به بیماری نقرس در آنها به میزان 50 درصد کاهش می یابد که این به دلیل کاهش وزن می باشد.

مصرف آب:

مصرف آب و حفظ رطوبت بدن می تواند خطر حملات نقرس را کاهش دهد. به همین دلیل است که مصرف آب موجب خروج اسید اوریک اضافی از خون و دفع آن از ادرار می شود. در صورتی که به طور منظم ورزش می کنید، بهتر است آب به میزان کافی مصرف کنید، چون بدن با ورزش کردن و عرق کردن، مقدار زیادی آب از دست می دهد.

کاهش مصرف مشروبات الکلی:

مشروبات الکلی از جمله موادی است که موجب حملات نقرس می شود. به همین دلیل است که بدن دفع مشروبات الکلی را نسبت به اسید اوریک در اولویت قرار می دهد و اجازه می دهد تا اسید اوریک در مفاصل رسوب شوند و به بلور تبدیل شوند. نتیجه یکی از مطالعات روی 724 نفر نشان داد که مصرف شراب، آبجو یا مشروبات خطر حملات نقرس را افزایش می دهد. مصرف این نوشیدنی ها 1 یا 2 بار در روز خطر حملات نقرس را تا 36 درصد و مصرف این نوشیدنی ها 2 تا 4 بار در روز این خطر را تا 51 درصد افزایش می دهد.

آشنا شویم: قرص ویتامین ث و زینک هلث برست

مصرف مکمل ویتامین سی:

تحقیقات نشان می دهند که مکمل ویتامین ث می تواند به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند و سطح اسید اوریک خون را پایین بیاورد. ظاهرا ویتامین ث به کلیه ها کمک می کند تا اسید اوریک اضافی را از ادرار دفع کنند. با این حال نتیجه یکی از مطالعات نشان داده است که مکمل ویتامین ث هیچ اثری بر نقرس ندارد. تحقیقات در مورد تاثیر مکمل ویتامین ث بر نقرس، جدید می باشد، بنابراین قبل از هرگونه نتیجه گیری باید مطالعات و تحقیقات بیشتری را انجام داد.
نکته: کاهش وزن، ورزش، مصرف آب، کاهش مصرف مشروبات الکلی و مصرف ویتامین ث می تواند از حملات نقرس جلوگیری نماید. خوشبختانه رژیم غذایی بیماران نقرسی می تواند علایم این بیماری را کمتر کند.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید