رژیم غذایی آرتریت پسوریاتیک چیست؟

آرتریت پسوریاتیک یا التهاب مفصلی پسویازیس یک بیماری مزمن است که در حال حاضر درمان قطعی ندارد. البته می توان علائم را مدیریت و کنترل کرد و رژیم غذایی فرد می تواند نقش کلیدی در این امر ایفا کند. افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک تورم، درد و سفتی در مفاصل، خستگی و سایر علائم را تجربه می کنند. بسیاری از این بیماران درگیری پوستی نیز دارند که مشخصه پسوزیاریس است. رژیم غذایی آرتریت پسوریاتیک مهم است، اما رعایت برخی نکات غذایی ممکن است به مدیریت بهتر علائم کمک کند. در این مقاله در مورد انواع مواد غذایی و اثرات آن ها بر این بیماری صحبت می کنیم.

رژیم غذایی آرتریت پسوریاتیک

به نظر می رسد التهاب مزمن در انواع مختلف آرتریت و چندین بیماری متابولیک نقش دارد و ممکن است علائم را تشدید کند. لذا مصرف غذاهای حاوی فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدان ممکن است به کاهش التهاب و علائم مرتبط با آن کمک کنند.

مواد غذایی ضد التهاب

برخی از مواد غذایی ضد التهاب که ممکن است کمک کننده باشند شامل انواع توت ها، سبزیجات برگ سبز، چای سبز، بسیاری از گیاهان و ادویه ها است.

فیبر و آنتی اکسیدان ها

همان طور که پیش تر اشاره شد توصیه می شود از رژیم غذایی سرشار از فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدان پیروی کنید؛ زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف فیبر منجر به کاهش التهاب می شود. همچنین ترکیبات آنتی اکسیدان می توانند با از بین بردن رادیکال های آزاد به کاهش التهاب کمک کنند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی بسیاری از فرآیندهای بدن هستند که می توانند بر سلامت تأثیر منفی بگذارند. برخی از مواد غذایی که غنی از فیبر و آنتی اکسیدان هستند شامل میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین های کم چرب مانند حبوبات، آجیل و دانه ها و انواع ماهی می باشد.

چربی های سالم

رژیم غذایی فرد باید شامل چربی های سالم مانند روغن زیتون بکر، روغن آووکادو، ماهی هایی مانند سالمون، قزل آلا و شاه ماهی باشد. این مواد غذایی همچنین اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی را فراهم می کنند. یک بررسی گزارش می دهد که روغن ماهی ممکن است برای افراد مبتلا به پسوریازیس مفید باشد.

ویتامین دی

برخی از مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D هستند. ویتامین D در حفظ سلامت پوست نقش دارد. اگرچه بیشتر ویتامین D از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می آید، منابع غذایی نیز مهم هستند. برخی از منابع غذایی خوب ویتامین D شامل محصولات لبنی، غلات و نوشیدنی های غنی شده، زرده تخم مرغ و ماهی های روغنی هستند.

زنجبیل

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی دارد. سه ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در زنجبیل، جینجرول، شوگائول و پارادول هستند. یک مطالعه نشان می دهد که زنجبیل می تواند به کاهش درد مرتبط با آرتروز کمک کند.

با مکمل های ویتامین دی آشنا شوید: قرص پری فلکس پلاس هلث برست

کورکومین

کورکومین یک ماده شیمیایی در زردچوبه است و می تواند برای افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک مفید باشد. یک مطالعه مروری در سال 2018 کورکومین را به عنوان یک درمان طبیعی برای افراد مبتلا به پسوریازیس معرفی کرده است.

مواد غذایی نامناسب

به نقل از موسسه ملی پسوریازیس آمریکا، گوشت های قرمز چرب، قندهای تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و محصولات لبنی همگی می توانند التهاب را افزایش داده و علائم پسوریازیس را تشدید کنند. همچنین، بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده حاوی چربی ترانس هستند که چربی سالمی نیست. یک بررسی در سال 2018 نشان می دهد که کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش ممکن است التهاب را کاهش دهد و به تسکین علائم آرتریت پسوریاتیک کمک کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به این بیماری بهتر است از موارد زیر اجتناب کنند:
    مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیاد شکر، از جمله نوشابه و آب نبات
    نان سفید، برنج سفید و سایر محصولات فرآوری شده نان و غلات
    کوکی ها، کیک ها و غذاهای میان وعده بسته بندی شده
    گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و هات داگ
    غذاهای سرخ شده و حاوی چربی ترانس
    نوشیدنی های الکلی

رژیم های غذایی مناسب

رژیم غذایی متناسب با سلامت روده

تعادل باکتری ها در روده می تواند بر سلامت عمومی افراد از جمله سیستم ایمنی، متابولیسم و وزن تأثیر بگذارد. طبق گفته برخی دانشمندان تغییرات در باکتری های روده ممکن است خطر آرتریت پسوریاتیک را افزایش دهد. در یک مطالعه، که به مقایسه باکتری های روده افراد سالم با افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک پرداخته شد؛ محققان دریافتند که باکتری های روده افراد بیمار تنوع کمتری دارند. برخی از مواد غذایی و مکمل هایی که می توانند به بازسازی فلور نرمال روده کمک کنند عبارتند از:
    مواد غذایی تخمیر شده: نظیر کفیر، کلم ترش و ماست که حاوی باکتری های مفید هستند.
    پروبیوتیک ها: انواع مختلف عملکردهای متفاوتی دارند و باید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه انتخاب شوند.
    فیبر: می تواند برای سلامت و میکروبیوم روده مفید باشد.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

برخی تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است بیشتر به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن مبتلا شوند. بدن افراد مبتلا به این بیماری ها نمی تواند گلوتن را تحمل کند. لذا پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن در افرادی که بر اساس نتایج آزمایش های مربوطه به گلوتن حساسیت دارند، سودمند است. با این حال توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد، زیرا می تواند خطر برخی از کمبودهای تغذیه ای را افزایش دهد.

رژیم غذایی کاهش وزن

چاقی می تواند بر شروع و شدت پسوریازیس تاثیر داشته باشد. به طور خاص، حمل وزن اضافی می تواند فشار بیشتری بر مفاصل وارد کند. حفظ وزن متوسط می تواند به افراد کمک کند تا از چاقی و سایر بیماری های مرتبط با پسوریازیس مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری های قلبی جلوگیری کنند. پیروی از یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده ممکن است کمک کننده باشد. یک رژیم غذایی غیر محدود که عمدتا بر میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل تمرکز دارد نیز ممکن است به مدیریت وزن در افراد کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و ماهی را توصیه می کند. بر اساس تحقیقات وضعیت بیماری و عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به آرتریت با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است بهبود پیدا کنند.

کلام آخر
 رژیم غذایی آرتریت پسوریاتیک وجود ندارد، اما ممکن است رژیم های غذایی که باعث ارتقا سلامت عمومی نظیر سلامت قلب، کاهش التهاب، مدیریت وزن و تعادل باکتری های روده می شوند موثر باشند. به طور کلی، رژیم های غذایی ای که بر مواد غذایی گیاهی تاکید دارند و در عین حال مصرف مواد غذایی فرآوری شده را محدود می کنند، احتمالا مفید خواهند بود.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع:  .medicalnewstoday

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید