چگونه پوست زیبا داشته باشیم؟

شرایط پوست و نحوه پیر شدن آن تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی است که نقش بسزایی را برای داشتن پوست زیبا بازی می کنند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی، سیگار کشیدن و یک رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده و شیرین و نیز نوشیدنی هایی مثل کافئین و مشروبات الکلی به مرور زمان، شما را در معرض خطر قرار می دهند. با بالارفتن سن، پوست نیز نازکتر شده و حالت ارتجاعی و نرم آن کمتر شده و خطوط ریز و چین و چروک های آن بیشتر می شود. اما با گنجاندن غذاهای صحیح و مناسب در رژیم غذایی می توانید پوست خود را مصون و ایمن نگه دارید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که متناسب با پوست باشد و حاوی مایعات فراوان برای حفظ رطوبت پوست باشد، می تواند نرمی پوست را بهبود دهد و ظاهر پوست را تقویت کند و به جلوگیری از آسیب ناشی از اشعه ماورابنفش کمک کند.

نکاتی درباره داشتن پوست زیبا: 

در این بخش به معرفی مواد مغذی که مصرف آنها می تواند به داشتن پوست زیبا کمک کند می پردازیم.

پروتئین

پروتئین ها شامل ماهی، گوشت کم چرب و تخم مرغ است. این غذاهای پروتئینی، آمینواسیدهای موردنیاز بدن را تامین کرده و به ساختن کلاژن که پوست را قوی و محکم می سازد، کمک می کنند. 

چربی ها

ماهی چرب مثل سالمون، ماکرول، ساردین و قزل آلا حاوی چربی های مفید هستند که رطوبت پوست را تقویت کرده و منجر به نرم شدن پوست می شوند. چربی های سالم، پوست را مرطوب کرده و به حفظ و نگهداری دیواره های سلول کمک می کنند. توصیه می شود که 1 تا 2 وعده ماهی چرب را در هفته مصرف کنید.

مغزها

مغزها سرشار از چربی های سالم هستند که شامل گردو، فندق و بادام زمینی و نیز دانه هایی مثل چیا و تخم کتان هستند که پوست را نرم نگه می دارند. مغزها منبع خوبی از ویتامین ای هستند که از آسیب های ناشی از اشعه نور ماورابنفش آفتاب جلوگیری می کند و سلول های پوست را از این آسیب محافظت می کند و همزمان پوست را نرم نگه می دارد. مغزها و دانه ها سرشار از مواد معدنی از جمله روی هستند که به ترمیم لکه های پوستی و کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک می کند که این مخصوصا برای آکنه مفید است.

گلیسمی پایین

خوردن غذاهایی با گلیسمی پایین از ترشح زیاد و ناگهانی هورمون هایی که می تواند به پوست آسیب بزند و باعث چروکیدگی آن شود جلوگیری می کنند. بنابراین بجای خوردن نان و برنج سفید و پاستا، غلات کامل و سبوس دار مصرف کنید و کیک با آرد جو، مغزها و دانه ها را جایگزین اسنک ها کنید. غلات کامل و سبوس دار مثل جو و ارزن منابع عالی از سیلیکا هستند که برای داشتن پوست، مو و ناخن های سالم ضروری هستند.

میوه های رنگی

مطالعات نشان دادند که کاروتنوئیدها-آنتی اکسیدان هایی که در میوه ها و سبزیجات رنگی یافت می شوند- می توانند حساسیت پوست را به نورآفتاب کاهش دهند. لیکوپن که در میوه و سبزیجات قرمز یافت می شود، همانند کرم ضدآفتاب درون پوست عمل می کند درحالیکه میوه ها و سبزیجات نارنجی مثل سیب زمینی شیرین و هویج حاوی بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شوند و برای پوست حیاتی و ضروری هستند.
ویتامین ث برای تولید کلاژن ضروری بوده و به مقدار فراوان در فلفل ها، کیوی و توت فرنگی یافت می شود. به علاوه این ویتامین در برگ های سبز تیره وجود دارد که حاوی آنتی اکسیدان هستند که از کلاژن در برابر آسیب ها حفاظت می کنند. هنگام انتخاب میوه و سبزیجات، انواع کم شیرین را انتخاب کنید و خرید میوه های پرقند مثل موز، انگور و انبه و نیز میوه های خشک را به حداقل برسانید.

پوست زیبا

آشنایی با مکمل قرص درموسیس پلاس ویواتیون برای داشتن پوست زیبا

از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟

قند

کربوهیدرات های تصفیه شده شامل کیک ها، بیسکوئیت، نان سفید و پاستا و نیز نوشیدنی های گازدار باعث پیری و چروک پوست می شوند. قند زیاد در رژیم غذایی به سلول های پوست آسیب می زند و بر تولید کلاژن تاثیر می گذارد. بجای آن از شیرین کننده های طبیعی مثل میوه های طبیعی و کامل و نیز چاشنی های طعم دارد مثل دارچین یا وانیل استفاده کنید. اگر به طور منظم از شیرین کننده هایی با فروکتوز بالا مثل گیاه آگاو، عسل و شیره افرا استفاده می کنید، سعی کنید آنها را کنار بگذارید تا زیبایی پوست شما حفظ شود. 

چربی های بد

چربی های ترانس که در شیرینی ها، کیک و غذاهای آماده و فراوری شده یافت می شوند، جزو چربی های ناسالم هستند. سعی کنید چربی های اشباع شده را که در گوشت قرمز و لبنیات وجود دارد را به حداقل برسانید. این چربی ها با چربی های سالم امگا3 رقابت می کنند بطوری که سرعت گردش خون را کند می کنند و جریان خون را در پوست کاهش می دهند. 

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: bbcgoodfood

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید