تاثیر استرس بر پوست

تاثیر استرس بر پوست صورت در مقالات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. پوست ما افشاکننده حالات و وضع روحی و روانی ماست استرس می تواند تاثیرات بسیاری بر روی سلامت فرد بگذارد. یکی از اصلی ترین و اولین علائم این موضوع ، بروز اختلالات پوستی در فرد می باشد. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که پوست افراد نشان دهنده ی وضعیت سلامت روحی آنهاست. در دوران پراسترس و پرتنش که به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می آید، پوست مان پژمرده و تیره به نظر می رسد و آثار خستگی بر آن قابل مشاهده است، اما اتفاق بدتر زمانی می افتد که دوره های پراسترس در زندگی مان طولانی بشود که حاصل آن ریزش منطقه ای مو یا بروز آثار پیری و چین و چروک بر پوست خواهد بود که شاید جبران آن به سادگی و در کوتاه مدت ممکن نباشد.

تاثیر استرس بر پوست

باعث بدتر شدن مشکلات پوستی شود. برای مثال، استرس می تواند پسوریازیس، آکنه ی روزاسه آکنه دوران بزرگسالی،التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت که معمولاً روی گونه ها، بینی و پیشانی به وجود می آید،اگزما را بدتر کند. استرس می تواند باعث کهیر و انواع دیگری از راش های پوستی و همچنین شعله ور شدن تبخال ها شود. کم خوابی و استرس باعث می شوند بدن هورمونی به نام کورتیزول تولید کند. هورمون کورتیزول باعث افزایش قند خون در بدن می شود. افزایش قند خون نیز باعث افزایش وزن و بروز مشکلات قلبی می شود.

تاثیر استرس بر پوست

راه کارهایی برای کنترل استرس

حال که از تاثیر استرس بر پوست آگاهی دارید سعی کنید با راهکارهایی استری را کاهش دهید.

خیلی درگیر کار نشوید

استرس های جسمی را می توان به این شکل توصیف کرد که فرد از نظر روحی و روانی مشکلی ندارد اما مشغله کاری اش به گونه ای است که نظم و انضباط خاصی در زندگی این فرد حکمفرما نیست، به طوری که اگر زندگی فرد را مرور کنیم می بینیم که فعالیت های روزانه او توأم با دویدن و فعالیت های فیزیکی زیاد است. همچنین فرد به دلیل مشغله کاری زیاد وعده غذایی ناهار را نمی خورد یا ممکن است این وعده غذایی اصلی را در ساعت های مختلف از روز مثل ۱۲، ۱۴ یا ۱۶بعدازظهر بخورد. این بی نظمی گرچه ممکن است مشکلات روحی و روانی به دنبال نداشته باشد، اما باعث استرس جسمی می شود. این نوع استرس قادر است مشکلات پوستی را ایجاد کند یا باعث تشدید آنها شود.

بیشتر بدانیم: ماسک جوان کننده و ضدچروک چیست؟

مراقب رژیم های غذایی بی پایه و اساس باشید

دومین استرس جسمی که می توان به آن اشاره کرد، استرسی است که درراستای گرفتن رژیم های غذایی ایجاد می شود. رژیم های غذایی آگاهانه است و با اراده خود شخص انجام می شود. البته اگر رژیم غذایی اصولی و تجویز شده پزشک نباشد، ممکن است باعث ایجاد کمبودهایی در بدن شود. در چنین شرایطی تصور کنید که افراد خانواده درحال خوردن غذایی خاص هستند اما شخص چون از رژیم غذایی تبعیت می کند، نمی تواند آن غذا را بخورد. این نوع رژیم های غذایی یک نوع استرس جسمی به فرد انتقال می دهند که به دنبال آن باعث تشدید یا شروع برخی بیماری های پوستی ازجمله جوش، آکنه، اگزما و… می شود.

نویسنده: یاسمن صباغی