درمان پوکی استخوان

یکی از ریز مغذیهای ضروری در درمان پوکی استخوان كلسیم است. کلسیم بیشترین‌ ماده معدنی تشكیل دهنده بدن می‌باشد كه 99% آن در استخوان‌ها و دندان‌ها است. در شرایط عادی، نسبت كلسیم به فسفر استخوان بصورت دو به یک می‌باشد. بنابراین کلسیم اصلی ترین عنصر در استخوان سازی است.این ماده معدنی علاوه بر اینکه به درمان پوکی استخوان کمک می کند در انتقال پیام‌های عصبی، فعال‌سازی برخی آنزیم‌ها و ترشح هورمونی نیز موثر است. اما فقط كلسیم در تشكیل استخوان و حفظ مقاومت استخوان‌ها مؤثر نبوده و می بایست ریزمغذی‌های ضروری علاوه بركلسیم نیز استفاده شود.
 

ال لیزین در درمان پوکی استخوان

لیزین یک اسیدآمینه ضروری است که به افزایش جذب کلسیم از دستگاه گوارش، نگهداری کلسیم در استخوان ها و تشکیل کلاژن کمک کرده و نیز دفع ادراری کلسیم را کم می کند. از اینرو ال-لیزین جهت حفظ تراکم استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوانجز ریز مغذی‌های ضروری درمان پوکی استخوانبه حساب می آید.

مس

در حدود 200 سال پیش یک پزشک آلمانی، مطلبی را منتشر كرد با این ادعا كه استفاده از مس روند درمان شكستگی استخوان‌ها را بهبود می‌دهد. در سال‌های بعد، شواهد نشان دهنده نقش حیاتی مس در بیوسنتز استخوان و بافت ‌های مربوطه بود. استئوپروز یا پوکی استخوانناشی از كمبود مس، در گونه‌های مختلف حیوانات و انسان به اثبات رسیده است.

منگنز

این عنصر با تاثیر در متابولیسم زیاد بر روی مواد معدنی، سبب بالابردن توده استخوان می شود.

درمان پوکی استخوان

منیزیم در درمان پوکی استخوان

منیزیم نیز چون کلسیم در تشکیل هیدروکسی آپاتیت موثر است. علاوه بر اینکه جذب کلسیم را بالا می برد، با کمک به رسوب کلسیم در مینای دندان از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند. بطوریکه کمبود منیزیم موجب اختلال در ساختار و عملکرد استخوانها می گردد. همچنین این ماده از افت قند خون، ایجاد التهاب‌های خاص و برخی علائم عصبی در دوران یائسگی پیشگیری‌ می نماید بنابراین منیزیم نیز جزء یکی از ریز مغذی‌های ضروری درمان پوکی استخوان محسوب می شود.

روی

روی نیز از اجزای مهم هیدروکسی آپاتیت شمرده می شود و وجود این عنصر جهت فعالیت طبیعی آنزیم آلکالین فسفاتاز اهمیت دارد. بطوریکه کمبود روی سبب کم شدن توده استخوانها می گردد. در میان فراورده های مصنوعی روی، فرم گلوکونات آن بهترین جذب را دارد.

ویتامین D

وجود این ویتامین محلول در چربی جهت بهبود جذب کلسیم و متابولسیم کلسیم و فسفردر بدن اهمیت دارد. در نهایت اینكه، از آنجایی‌كه طبق آمار انتشار یافته 70 تا 80 درصد افراد جامعه ما از فقر شدید یا خفیف ویتامین D رنج می‌برند، پیشنهاد می‌شود تمام زنان پس از سن یائسگی با نظر پزشك، مكمل كلسیم و ویتامین D مصرف نمایند تا از پوکی استخوانجلوگیری کنند.

 آشنا شویم: ویتامین D ویواتیون

سویا

یکی از عوامل برجسته در حفظ مقاومت استخوان‌ها سویا می‌باشد. سویا از دسته ایزوفلاون‌ها بوده و ساختار مشابه استروژن انسانی دارد. از جمله اثرات مثبت سویا: كاهش كلسترول خون، به صورت بالقوه كاهش خطر بیماریهای قلبی و از مهمترین اثرات آن می توان به كنترل پوکی استخواناشاره کرد.

بور

در درمان پوکی استخوان، توجه بسیاری از پزشكان به یك ریزمغذی به نام بور جلب شد! بور ماده ایست كه جهت رشد گیاه لازم است، لذا از این راه به رژیم غذایی انسان راه دارد و در مغزها، میوه‌ها(به خصوص آلو، انگور، آووكادو) و سبزیجات وجود دارد. بور در کم شدن دفع ادراری كلسیم و استفاده بهینه از آن، فعالسازی استرو‍ژن و ویتامین D و در نهایت بهبود عملكرد منیزیم، كلسیم و ویتامین D در بدن نقش دارد. در مورد تاًثیر بور در فعالسازی ویتامین D؛ در یک بررسی بر روی حیوانات مشخص شد، در آنهایی كه در معرض كمبود ویتامین D بودند، خطر جذب مطلوب كلسیم با مصرف مقدار كافی بور تا حدود زیادی برطرف شد.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید