درمان آرتروز

آرتروز یک بیماری التهابی است که می تواند توانایی افراد را برای حرکت کاهش دهد. می توان با مواد غذایی موجب درمان آرتروز شد. این بیماری به دلیل کاهش توانایی حرکتی افراد می تواند باعث عوارضی از جمله چاقی نیز شود. آرتروز معمولا در سنین بالا رخ می دهد و ناشی از استفاده بیش از حد از مفاصل می باشد اما در سنین پایین نیز به دنبال وارد آمدن ضربه به مفاصل ممکن است این بیماری ایجاد شود. مواد غذایی موثر در درمان آرتروز باید حاوی یکسری ترکیبات با خاصیت ضد التهابی باشند.

 

مواد غذایی موثر در درمان آرتروز

مواد غذایی که سرشار از ترکیبات امگا ۳ مانند انواع ماهی ها بویژه ماهی های چرب باشند. اگرچه برخی از چربی‌ها عامل اصلی بروز التهاب در بدن هستند اما برخی از چربی‌های مفید دیگری هم هستند که می توانند التهاب را کاهش دهند. البته باید همواره یک تعادل بین اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ د ر بدن وجود داشته باشد. شاید این توصیه خوبی باشد که برای آشپزی از روغن زیتون استفاده کنید و برای چاشنی زدن به غذاها و سالادهای خود از روغن کلزا استفاده کنید.
مواد سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان می توانند پیشنهادی بسیار عالی برای افراد مبتلا به آرتروز باشند. میوه ها و سبزیجات غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان شامل: آلو سیاه، کشمش، زغال لخته، تمشک، توت فرنگی، آلو خشک، پرتقال، انگور قرمز، گیلاس، کلم پیچ، اسفناج، بروکسل، جوانه، گل کلم، بروکلی، چغندر، فلفل قرمز، پیاز، ذرت، بادمجان می باشند که توصیه می شود برای حفظ سلامتی ۳ – ۵ واحد از آن ها را در طول روز مصرف نماید.

 
درمان آرتروز

بایدها و نبایدهای درمان آرتروز

مواد غذایی موثر در درمان آرتروز باید فاقد اسیدهای چرب ترانس باشند که این اسیدهای چرب را در روغن های جامد و مواد غذایی سرخ شده می توانیم پیدا کنیم بنابراین توصیه می شود، از مصرف اسیدهای چرب در برنامه غذایی استفاده نگردد. مواد غذایی موثر در درمان آرتروز باید فاقد ترکیبات آلرژی زا باشد. رژیم غذایی نباید کالری بالایی داشته باشد، زیرا اضافه وزن می تواند دردهای افراد مبتلا به آرتروز را تشدید کند.

آشنا شویم: کپسول پریفلکس هلث برست

با کاهش وزن آرتروز را درمان کنید

مفاصل و به ویژه زانوها به دلیل تحمل وزن، بیشترین آسیب را از اضافه وزن و چاقی می‌بینند. توجه به این مسئله بسیار مهم است که به ازای هر یک کیلو اضافه وزن مفاصل زانوها ۵ کیلو وزن بیشتری تحمل می‌کنند. این بار اضافی تحمیل شده بر روی مفاصل زانو باعث سرعت گرفتن تخریب غضروف‌ها در ناحیه زانو بویژه در افراد مبتلا به آرتروزمی‌شود. بنابراین افراد مبتلا به آرتروز که اضافه وزن نیز دارند باید درد بیشتری را تحمل کنند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید حتما به فکر کاهش وزن خود باشید.

تنظیم: زهرا محبی

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید