بیماری قلبی

امروزه بیماری قلبی عروقی اهمیت بسیار یافته است زیرا به عنوان اولین علت مرگ و میر در کشور های در حال توسعه شناخته شده است. مهمترين علت پيدايش بيماري هاي قلبي- عروقي، تصلب شرايين مي باشد. تصلب شرايين سبب مي شود كه سرخرگ های گوناگوني كه به قسمت های مختلف بدن خون رسانی می کنند، به تدريج سخت و تنگ گردند و توانايي آنها براي انتقال اكسيژن و مواد غذايي به سلول هاي بدن كاهش يابد. عواملي هستند كه موجب سريعتر شدن تصلب شرايين مي گردند و در صورت وجود آنها احتمال پيدايش بيماري قلبي- عروقي افزايش پيدا مي كند.

كلسترول و نقش مهم آن در بیماری قلبی

كه نوعي چربي است، در پيدايش و گسترش تصلب شرايين نقش مهمي دارد زيرا مي تواند در ديواره رگها رسوب كند و همراه با عوامل ديگر به تنگی و بسته شدن سرخرگ‏ها بيانجامد. كلسترول دونوع مهم دارد. يكي كلسترول «بد» (LDL) كه موجب بسته شدن رگها و بيماري قلبی-عروقي مي شود. دوم كلسترول «خوب» (HDL) كه كلسترول اضافي بدن را از بافتها خارج مي كند و خطر بيماري قلبی را مي كاهد. نوعي از كلسترول كه بايد غلظت كمی در خون داشته باشد، همان نوع «بد» يا LDL است.

روغنهای اشباع

خطر سازترین عامل برای بیماران قلبی و افراد در معرض خطر است.این روغنها شامل كره، روغن جامد و چربی های مواد غذایی نظیر گوشت هستند كه تا حد امكان باید كمتر مصرف شوند.

بیماری قلبی

هموسيستئين و خطر بیماری قلبی

اسيدآمينه ای است که تحت تاثير فوليک اسيد و ويتامين هاي B6 و B12 متابوليزه مي شود و اگر در اثر کمبود اين مواد نتواند متابوليزه شود مقدار آن درخون افزایش می یابد و خطر بيماري هاي قلبي -عروقي را افزايش مي دهد.

چاقی و افزایش ریسک بیماری قلبی

BMI (نسبت وزن به مجذور قد) بايد بين 20 تا 25 حفظ شود. BMI بيشتر از 30 ريسک بيماري هاي قلبي را به شدت افزايش مي دهد. WHR (نسبت دور کمر به دور باسن) در آقايان کمتر از يک و در خانم ها کمتر از 8/0 بايد حفظ شود. چاقي شکمي ريسک بيماري هاي قلبی را به شدت افزايش مي دهد. طی تحقیقات اخیر، مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی، تغذیه نادرست اعلام شده است و می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی به خصوص در کاهش کلسترول و کنترل رژیم غذایی داشته باشد.

مکمل های غذایی موثر در پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی

مصرف آنتی اکسیدان ها مانع از اکسیداسیون LDL در عروق می شوند مکمل هایی مانند مولتی کامپلیت یا مولتی دیلی سرشار از آنتی اکسیدان هایی نظیر بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E و Zinc هستند. مصرف مکمل اسیدفولیک به همراه ویتامین های گروه B نظیر ویتامین B6 و B12 مانع از تجمع هوسیستئین در خون شده و خطر بیماری قلبی- عروقی را کاهش می دهد. CoQ10 یک آنتی اکسیدان است که از اکسیداسیون LDL جلوگیری کرده و با داشتن اثرات وازودیلاتور (انبساط دهندگی عروق) از انبساط عروق جلوگیری بعمل می آورد. مکمل Garlic به دلیل حفظ خواص طبیعی سیر می تواند به کاهش لیپیدها در دیواره عروق و کاهش تجمع پلاکتها منجر شود و به این ترتیب از پیشرفت بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری نماید. مکمل امگا 3 مانند مگا تریو داپل هرز به شیوه های مختلفی بر سلامت قلب اثر می گذارند. این چربی هایِ خوب، عروق خونی را آرام کرده و به تنظیم فشار خون کمک می کنند، همچنین با جلوگیری از تشکیل لخته خون و بهبود خونرسانی به قلب خطر سکته قلبی را کم می کنند.

آشنا شویم: کوکیوتن هلث برست

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید